עברה את המשוכה הראשונה: הצעת חוק "ענבל אור" אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה

הצעת החוק, שדוחפת שרת המשפטים איילת שקד, מבקשת להסדיר את תחום קבוצות הרכישה • לדברי שקד:"ההצעה תפחית את הסיכונים לרוכשי הדירות"

איילת שקד צילום: שלומי יוסף
איילת שקד צילום: שלומי יוסף

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה ואישרה היום (א') את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד לאסדרת תחום קבוצות הרכישה. ההצעה שקיבלה בצדק או שלא את השם הקליט "הצעת חוק ענבל אור", על שמה של מארגנת קבוצות הרכישה הנודעת, מבקשת כאמור להסדיר את התחום. זאת על־ידי הכנסת מספר שינויים בעיקר בחובות של מארגני הקבוצות כלפי הרוכשים.

בהודעה שהוציאה השרה נכתב כי "הצעת החוק, שנכתבה בעקבות המלצות הצוות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, נוסחה באופן שמצד אחד מעודדת קבוצות רכישה, שככלל מוזילות את עלות הדיור, ומצד שני מגנה על הרוכשים הנמצאים בעמדת נחיתות מול היזם. הצעת החוק מציעה לקבוע איסור על ארגון, פרסום או שיווק קבוצת רכישה לגבי מקרקעין שלא חלה עליהם תכנית מפורטת. ההצעה קובעת כי הסכם הצטרפות לקבוצה הרכישה שנכרת לפני אישור תכנית מפורטת, בטל. המטרה היא להתמודד עם מקרים בהם מארגנים משווקים ומגבשים קבוצת רכישה ביחס למקרקעין שכלל לא קיימת לגביהם תכנית מפורטת. כך, במרבית המקרים הדבר גורם לחברי קבוצות הרכישה 'להיתקע' במשך שנים רבות עם מקרקעין שלא ניתן לעשות איתם דבר הלכה למעשה, בבעלות משותפת שלהם, ולאחר שהשקיעו את כל הונם ברכישתם".

לפי הצעת החוק החדשה, היזם יחויב להבהיר בין היתר כי אין בהתקשרות במסגרת קבוצת הרכישה כל התחייבות של המארגן או גורם אחר למסירת דירה, למחיר סופי של דירה או למועד מסירת דירה. לפי ההצעה "לא ניתן יהיה לבצע כל פעולת שיווק או פרסום בקשר לקבוצת רכישה, בלי שישנה שומת מקרקעין שהוכנה לגבי המקרקעין המיועדים לרכישה ולבנייה בהם עבור קבוצת הרכישה. ייאסר על המארגן להציג או לפרסם סכום המשקף את ההוצאות בהן צפוי לשאת חבר קבוצת הרכישה, אלא אם הוא מבוסס על שומת מקרקעין שנערכה בידי שמאי מקרקעין ועל דוח עלויות שהוכן בידי שמאי מקרקעין או מהנדס".

כן נכתב כי "לאחר השלמת החוק שרת המשפטים תהא רשאית להגביל בתקנות את דמי ההצטרפות שניתן לגבות ממי שמבקש להצטרף לקבוצה. זאת כמענה לפרקטיקה הנהוגה של חתימה על 'בקשה להצטרפות לקבוצת רכישה', שבחלק מהמקרים כוללת דרישת תשלום של עשרות אלפי שקלים, בשלב שבו טרם נרכשה הקרקע ורמת הסיכון של הכספים - גבוהה.

למניעת ניגוד אינטרסים קובעת הצעת החוק כי דמי הניהול שיגבו בידי היזם יהיו קבועים מראש עם ההצטרפות לקבוצה ולא על פי אחוז מסכום הדירה. דמי הניהול ישולמו בשיעורים לפי התקדמות הפרויקט, ולא כפי שנהוג כיום בקבוצות רכישה רבות. כל זה, במטרה למנוע את האינטרס המובנה של היזם בעליית מחירי הדירות", לשון הצעת החוק.

שינוי נוסף שמגולם בהצעת החוק מתייחס לרישום הערת אזהרה: "היזם יחויב לרשום את זכויות הרוכשים ולהגיש בקשה לרישום הערת אזהרה על זכויותיהם תוך שלושה ימים מחתימת הסכם רכישת המקרקעין". שינוי נוסף שמבקשת ההצעה להכניס הוא האפשרות לצאת מקבוצת הרכישה בתוך פרק זמן שבין שלוש עד ארבע שנים - בתנאים מסויימים.

"הצעת החוק חשובה ביותר" כתבה היום שקד והוסיפה כי "היא תפחית את הסיכונים לרוכשים בתחום קבוצות הרכישה, תוך כדי אסדרה רכה ליזמים. קבוצות הרכישה מהוות פתרון טוב ליוקר הדיור, ולכן חשוב לאזן בין הצורך להגן על הרוכשים - הגנה שלא קיימת היום - לבין מניעת הכבדה מיותרת על היזמים. המדינה פועלת למען הזוגות הצעירים שעומדים לא אחת חסרי אונים מול יזמים חזקים. אני מודה לארז קמיניץ ולמחלקתו על עבודתם הטובה בתחום חשוב זה".