למכירה: חברת תעופה שהציגה רבעון משובח; מתעניינים: טדי שגיא, פורטיסימו, אייפקס ועוד

ישראייר העלתה הילוך בכל הנוגע למכירתה, והמנכ"ל אורי סירקיס עסוק בימים אלה במרתון פגישות עם משקיעים פוטנציאליים • בנובמבר האחרון הציגה ישראייר את הרבעון הטוב ביותר בתולדותיה, על אף התחרות הגוברת בענף והתחזקות חברות הלואו קוסט

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

שורה של רוכשים פוטנציאליים מתעניינים בחברת ישראייר שנמצאת על המדף מזה זמן מה. בין המתעניינים גם איש העסקים המיליארדר טדי שגיא וקרנות ההשקעה פורטיסימו ואייפקס. בעלת השליטה בישראייר היא קבוצת אי.די.בי פיתוח, שמחזיקה בחברת התעופה באמצעות החברה הבת, אי.די.בי תיירות. כל המתעניינים כעת שעומדים על הפרק הם משקיעים ישראלים. בעבר היו גם חברות מחו"ל שהביעו עניין, אחת מהן מעניינת במיוחד: חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר שלפני כארבע שנים הביעה עניין ברכישת ישראייר. בשעתו וויז אייר התעניינה בישראייר על מנת לחזק את נוכחותה בשוק הישראלי אותו היא סימנה כבעל פוטנציאל עבורה. מאז ביססה וויז אייר את מעמדה בשוק הישראלי עם שורה של קווים בטיסות ישירות מנתב"ג ומעובדה.

בתחילת 2018 פסלה הרשות להגבלים עסקיים את מיזוגה של ישראייר עם אל על (באמצעות חברת סאן דור) בעיקר לאור הטענה לחשש מפגישה בתחרות בטיסות הפנים בישראל שם פעילות ארקיע וישראייר. בעקבות הביטול, שכרה אי.די.בי את שירותי הבנקאות להשקעות של גיזה זינגר אבן ושל אפסילון חיתום, לצורך מציאת רוכש אחר לישראייר. לפי פרסומי אי.די.בי, אמורה מכירת ישראייר להניב לה תזרים של 225 מיליון שקל במהלך 2019 - סכום המייצג את יתרת ההשקעה בספרים. עם זאת, עד שמכירה זו תבוצע מצפה אי.די.בי להכיר ברווח של כ-30 מיליון שקל מהעסקה עליה חתמה ישראייר לאחרונה עם עפר חודורוב, בעלי חברת דיזנהאוז למכירת 50% מפעילות התיירות הנכנסת שלה בתמורה ל-26 מיליון שקל. השלמת עסקה זו מותנית בקבלת האישורים הדרושים.

למעשה מאז שעלתה ישראייר על המדף לפני שנים ספורות, העלתה כעת החברה הילוך בכל הנוגע למכירתה ומנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, עסוק בימים אלה במרתון של "רואוד שואו" אל מול משקיעים פוטנציאליים, וזאת על בסיס יומי. ההצעות לרכישת ישראייר הן בהיקף של  60-70 מיליון דולר, בהתאם לתג המחיר ששמה אי די בי על החברה בדוח תזרים המזומנים שלה. השם המסקרן ברשימה של הקונים הוא של המיליארדר טדי שגיא. לאחרונה השלים שגיא את רכישת פעילות הדיוטי פרי של סקאל בכ-40 מיליון שקל. במסגרת העסקה רכש שגיא, שזו הכניסה הראשונה שלו לפעילות קמעונאות בישראל, 3 חברות: סקאל דיוטי פרי, סקאל גלובל דיוטי פרי וחברת לאיאם (Layam). מחזור הפעילות של החברות שנרכשו מוערך בכ-200 מיליון שקל, והן מעסיקות כ-200 עובדים.

בנוסף, לפני זמן קצר מכר שגיא את כל אחזקותיו בחברת פלייטק בתמורה לכ-88 מיליון דולר. פלייטק היא ספקית פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים אותה ייסד שגיא. שגיא ביצע את המכירה בסוף חודש נובמבר, בהיקף של כ-68 מיליון ליש"ט (כ-88 מיליון דולר), באמצעות חברת ההשקעות שלו, Globe Invest . העסקה הנוכחית מצטרפת למכירה של כ-1.8% מההון של פלייטק לפני כשבועיים, ובסך הכל מכר שגיא לאחרונה מניות של החברה בהיקף של כ-92 מיליון ליש"ט (כ-120 מיליון דולר). במקביל, שגיא משקיע בשנים האחרונות במיזמי טכנולוגיה וחדשנות, רובם של יזמים ישראלים.

עוד ברשימת המתעניינים יזם הנדל"ן והמלונאות, מני ויצמן; חברת אלקו החזקות, קרנות השקעה פרטיות כולל פורטיסימו המנוהלת בידי יובל כהן ואייפקס המנוהלת בידי זהבית כהן. ככל הידוע תהליך הרכישה עדיין רחוק משלבים סופיים היות שבאי.די.בי המתינו לתוצאות הטובות של רבעון שלישי ולהשלמת התקציב של ישראייר לשנת 2019. את ההתעניינות הגוברת בישראייר אפשר לזקוף לתוצאות החברה, למנכ"ל הדומיננטי העומד בראשה ולירידה במחיר הדס"ל בשבועות האחרונים שצפויים לשפר את תוצאות הרבעון הרביעי של 2018, רבעון שחלש יחסית בתנועת הנוסעים. הירידה במחירי הנפט משחקת לטובתה של ישראייר והיא צפויה להשפיע לחיוב גם על תוצאות  2019

בחודש נובמבר האחרון הציגה ישראייר את הרבעון הטוב ביותר בתולדותיה, על אף התחרות הגוברת בענף והתחזקות חברות הלואו קוסט בעיקר ועל אף העלייה במחירי תשומות הייצור, שמאז נמצאים בירידה. את הרבעון השלישי של 2018 סיימה ישראייר עם רווח נקי של 15 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 36% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. יצוין כי מדובר ברבעון הכולל את תקופת השיא מבחינת תנועת הנוסעים (חודשי הקיץ יולי, אוגוסט וספטמבר), ברבעון זה צמח מחזור המכירות של ישראייר ב-12% לעומת הרבעון המקביל והסתכם ב-144 מיליון דולר. עוד חיזקה החברה את כוחה בקווים הפנימיים אל מול ארקיע (טיסות לאילת) כשהיא דיווחה על צמיחה של 20%.לפי דיווחי ישראייר, הרווח הגולמי שלה גדל ברבעון השלישי ב-20% ל-24 מיליון דולר ואילו הרווח התפעולי בנטרול הוצאות פחת והפחתות (EBITDA) טיפס גם הוא ב-20% ל-18 מיליון דולר. תוצאות הרבעון השלישי הגיעו אחרי מחצית ראשונה בהן חוותה ישראייר ירידה ברווחיותה. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הציגה ישראייר ירידה של כ-27% ברווח הנקי ל-8 מיליון דולר, וזאת עקב שחיקת מחירי המכירה.

הכנסות החברה צמחו בשלושת הרבעונים הראשונים בכ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-296 מיליון דולר. בהנהלת ישראייר ציינו כי החברה מבצעת בימים אלה שורה של פעולות והתאמות נוספות שנועדו להבטיח לבעלי המניות ולעובדים רמת רווחיות דומה גם בשנים הבאות.

לקראת סוף ינואר 2019, צפויה אי.די.בי פיתוח להתחיל בהתמחרות בין ההצעות הגבוהות ביותר.