"כשהדיווחים על הבורסה פותחים את מהדורות החדשות, זו הזדמנות קנייה"

"הפאניקה בשיאה", אומר קובי שגב, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, והיא חסרת פרופורציה • "זה קורה בגלל חוסר נזילות. יש מכירות מאוד גדולות, ומנגד אין מספיק ידיים חזקות שיקלטו את ההיצעים; מי שלא היה בשוק המניות יכול להתחיל לחשוב על כניסה" • למדריך השקעה במניות

קובי שגב / צילום: איל יצהר
קובי שגב / צילום: איל יצהר

המפולת בשוק האג"ח הקונצרניות נמשכה גם היום, סדרות רבות רשמו ירידה של יותר מ-2% והתשואות כמובן המשיכו לטפס. מדד תל בונד תשואות רשם בצהריים ירידה של 0.9%, תל בונד תשואות שקלי ירד בכ-1% ומדד תל בונד גלובל צנח בעוד 1.5%. בשוק המניות - יום המסחר החל בירידות חדות, אולם בהמשך התהפכה המגמה, והמדדים המובילים בבורסה עברו לעליות קלות.

ביקשנו לברר עם קובי שגב, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, לאן פני השוק להערכתו, והאם נוצרה כעת הזדמנות קנייה.

בשיחה עם "גלובס" אמר שגב, כי "כשהירידות בשווקים פותחות את מהדורות החדשות, זה מצביע על כך שהפאניקה בשיאה, וזו תמונת ראי למה שהיה לפני כחצי שנה. אז היו עליות נאות בשוק האמריקאי, ראלי של יותר מתשע שנים, וכולם היו מרוצים. זה חלק מהמשחק ומהטבע של השוק. אנחנו כרגע לא רואים שינויים בפרמטרים הכלכליים בארה"ב, שהיא המובילה את העולם".

למה אתה מתכוון?

"שוק המניות האמריקאי תומחר ברמות די גבוהות לאחרונה. מה שראינו בשבועות האחרונים זו למעשה ירידה לתמחורים יותר ריאליים במניות, כולל ירידה של עשרות אחוזים בחברות מובילות שוק כמו אפל או גוגל. זה, ביחד עם השתטחות עקום התשואות בארה"ב, העלה חששות מהאטה בכלכלה ואולי ממיתון, וזה הגיע גם אלינו".

השוק הישראלי, אומר שגב, "סובל מחוסר נזילות. כלומר, בימים של ירידות חדות במחזורים גבוהים, אין הרבה ידיים קונות שנכנסות לשוק ומספקות נזילות במחירים סבירים. גם שוק האג"ח הקונצרני סובל מירידות חדות בשבועות ובימים האחרונים, בעיקר בסדרות בדירוגים נמוכים, בעיקר בגלל היעדר מספיק קונים. וזה, אגב, לא סיפור חדש. מצוקת הנזילות כאן לא צריכה להפתיע אף אחד".

מתי זה צפוי להשתנות?

"יכול להיות שאחרי חג המולד. בגדול נתוני המאקרו בארה"ב הם בסדר, והירידה החדה במחירי הנפט לאחרונה צפויה לתמוך בשוק. מנגד, ירידת התשואות בשוק האג"ח הממשלתיות לא טובה לחברות הפיננסים, כמו בנקים וחברות ביטוח".

המפולת לא מוגזמת? בארה"ב יכול להיות שתהליך עליית הריבית הגיע לסיומו. מצד שני בישראל הריבית כנראה תעלה במהלך השנה הקרובה.

"זה אכן חסר פרופורציה. אבל שוב, זה קורה בגלל חוסר נזילות. יש מכירות מאוד גדולות, בעיקר מכיוון קרנות הנאמנות, שספגו פדיונות גדולים בימים האחרונים, ומנגד אין מספיק ידיים חזקות שיקלטו את ההיצעים. בחו"ל זה גם קרה בחלק מהסדרות בדירוגים הנמוכים. עד שלא נקבל קריאת כיוון מארה"ב, לא תהיה מגמה ברורה גם כאן. עכשיו, כשהפאניקה בשיאה, מי שלא היה בשוק המניות יכול להתחיל לחשוב על כניסה לשוק".

אז אתה רואה הזדמנויות בשוק כיום?

"אני עוקב אחרי השוק היסטורית. תמיד כשהדיווחים על מה שקורה בבורסה פותחים את מהדורות החדשות, כדאי לרשום בצד את המספר של מדד המעו"ף כי הוא נמוך. זו תמיד הזדמנות קנייה לטווח ארוך.

"תמיד יש הזדמנויות, ובשוק האג"ח בוודאי שיש היום הזדמנויות, בגלל חוסר הנזילות ובגלל שיש כאלה שמוכרים בכל מחיר. רק אצלנו בישראל יש סדרות שמגיעות למחירים של 50-80 אגורות, בגלל שמוכרים בלי לשאול שאלות, ובגלל מצוקת הנזילות הגדולה שקיימת בשוק שלנו. אין ספק שיש היום בשוק הזדמנויות לטווח הארוך, בגלל שיש מכירה רוחבית".

מה אתה חושב על מה שקורה באג"ח האמריקאיות?

"ההתרסקות שם הייתה צפויה. יש באג"ח האלה סיכון מערכתי שאני התרעתי עליו כבר לפני שנה וחצי, ועכשיו הוא מתממש".

עד לאן השוק יכול לרדת ומה יכול להביא לשינוי מגמה?

"אף אחד לא יודע איפה התחתית. בטווח הקצר ברור שהשוק יכול להמשיך לרדת".

2019 תהיה שנה טובה יותר?

"יכול להיות. התנודתיות תישאר איתנו כנראה, אבל כבר עכשיו נוצרות הזדמנויות, ואם החששות מפני האטה חריפה בארה"ב ובעולם לא יתממשו בסוף, אז השווקים יכולים להתאושש במהלך השנה הבאה. זה כמובן תלוי ברווחי החברות וגם בנתוני המאקרו שיתפרסמו.

"צריך לזכור שבסך הכול אנחנו במהלך תיקון. אמנם הירידה מהשיא נראית מפחידה, אבל מדד נאסד"ק ירד השנה רק בכ-10%. צריך לקחת הכל בפרופורציות, לא להסתנוור מהעליות וגם לא להיכנס לפאניקה מהירידות".