מנכ"ל הרכבת שחר איילון יסיים את תפקידו בעוד 3 חודשים

יו"ר רכבת ישראל דן הראל שביקש להדיח את המנכ"ל שחר איילון השיג את מטרתו • היום הודיעו השניים כי הגיעו להסכמה הדדית לפיה איילון יסיים את תפקידו בעוד שלושה חודשים • כעת חובת ההוכחה על הנהלת הרכבת שתצטרך לספק מענה לחובות הכבדים ולקשיים התפעוליים

שחר איילון / צילום: איל יצהר
שחר איילון / צילום: איל יצהר

לאחר שנתיים מלאות בתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון הסכים לפרוש היום מניהול החברה בתוך שלושה חודשים וסיכם על כך עם היו"ר דן הראל, כך הודיעה היום הנהלת הרכבת לבורסה. על פי הסיכום, שכבר אושר על ידי הדירקטוריון של החברה, הוחלט שכבר בתקופה הקרובה תוקם ועדת איתור שתקיים תהליך סדור למינוי מנכ״ל חדש.

איילון שהסכים לפרוש מרצון ככל הנראה ניצל מהדחתו הצפויה - ביום חמישי האחרון הצביעו חברי הדירקטוריון פה אחד בעד לזמנו לשימוע לפני הפיטורים. אותם דירקטורים אגב שרק לפני חודשיים העניקו לאיילון ציון הערכה מאוד גבוה שלווה בבונוס נאה. נציין כי בישיבת הדירקטוריון של החברה לא השתתפו 2 מתוך 10 הדירקטורים של החברה - נציגי העובדים. זאת, בכדי למנוע את המצב של ניגוד עניינים - שכן העובדים לא יכולים להחליט על גורלו של מי שהם כפופים אליו.

איילון זכה לתמיכה נרחבת בקרב חברי ועד עובדי הרכבת, שאף פנו לאחרונה באמצעות ההסתדרות אל רשות החברות הממשלתיות בבקשה לשתף נציגי העובדים בישיבת הדירקטוריון בעניין כהונתו. בקשה זו לא נידונה, אך לאור התקדימים בחברות אחרות היו לה סיכויים קלושים מלכתחילה. לכן, ככל הנראה, הבין איילון שהקרב אבוד מראש והחליט לוותר.

דן הראל ושחר איילון מסרו בהודעה משותפת כי "כשני אנשים שכל חייהם הבוגרים שירתו את מדינת ישראל ואזרחיה, ראינו צורך להתיישב ולפתור את המשבר שנוצר. אנו רואים בסיכום אליו הגענו את מימוש אחריותנו המשותפת לטובת צרכיה של הרכבת כפרויקט לאומי חשוב ובמיוחד בתקופה זו".

בסיכום זה תסתיים הסאגה שהתחילה לפני כמעט שבועיים, שבמרכזה ניסיון הדחת מנכ"ל רכבת ישראל מתפקידו. ואולם על פי גורמים בענף התחבורה, אין מדובר בעניין חדש, אלא בנושא שהיה באוויר כבר מספר חודשים.

בלב הפיטורים של איילון עומדת שורה שלמה של מחדלים שהתרחשו ברכבת ישראל - החל מעמוסים כבדים בקרונותיה ותקלות חוזרות בקו המהיר לירושלים ועד להפסדי עתק של החברה. 

ברבעון השלישי של השנה רכבת ישראל הציגה הפסד רבעוני כבד של כ270 מיליון שקל. בנוסף, ניתוח "גלובס" חשף כי חברת הבת של הרכבת "רכבת מטענים בע"מ", נמצאת בגירעון בהון החוזר - ולא מסוגלת לעמוד בפירעון חובותיה. זאת ועוד, שני שלישים מהכנסות הרכבת מגיעות מסובסידיה של המדינה. אם לא די בכך, רכבת ישראל עברה מרווח קטן להפסד תפעולי גדול. היא ממונפת בצורה קיצונית, ההון העצמי שלה מהווה פחות מ-3% מהמאזן. אבל הסיפור המשמעותי ביותר מסתתר בבקשה לרשום הערת "עסק חי לחברת הבת - מטענים.

מחדלים אלה הובילו לכך שלפני שבועיים זימן יו"ר הרכבת את איילון לשיחה נוקבת בה נאמר שאם איילון לא יתפטר מרצונו, הראל ייאלץ להעלות את הנושא להצבעת הדירקטוריון. השימוע בנושא נדחה מספר פעמים לאור הבקשות של איילון, והיה אמור להתקיים ביום שני הקרוב בישיבת דירקטוריון מיוחדת.

איילון שהיה נחוש בדעתו להישאר, לא התפטר ונושא פיטוריו עלה להצבעת הדירקטוריון בה הוחלט פה אחד שאיילון חייב לפרוש מתפקידו, כאשר השיקול המכריע של הדירקטורים היה המצב הפיננסי העגום אליו נקלעה החברה בשנה האחרונה.

ואולם, מרבית המחדלים של הרכבת החלו הרבה לפני שאיילון נכנס לתפקידו כמנכ"ל לפני שנתיים - ובהם ניתן למנות בעיקר את העומסים הכבדים ברכבת ישראל שנובעים ממצוקת הציוד (מחסור בקרונות). בראיון האחרון שהעניק איילון לגלי צה"ל, הוא העריך כי לרכבת חסרים 150 קרונות ואמר כי יש קשיים בירוקרטיים בהזמנתם.

מאז שנושא ההדחה עלה לכותרות, איילון עצמו המשיך להגיע לעבודה ובסביבתו טענו כי הוא נחוש להישאר בהנהלת הרכבת. "לא מדובר בעניין של אגו, אלא בעיקר בתחושת פספוס מבחינתו של איילון, היות ומדובר בתפקיד מאוד מורכב שלוקח המון זמן להיכנס אליו וללמוד אותו, וכעת הוא רוצה להמשיך בעשייה", אמר ל"גלובס" אחד המקורבים אליו.