לאסור על יצוא ומכירת נשק לגורמים מפוקפקים

כמו שזנות והימורים יוצרים מערכת פשיעה סביבם, כך גם הפצת נשק לגופים בעייתים

ילד חייל בדרום סודן / צילום: רויטרס
ילד חייל בדרום סודן / צילום: רויטרס

בימים אלה פורסם בתקשורת כי ארה"ב הטילה סנקציות על אלוף במיל' ישראל זיו, עקב מעורבותו במלחמה בדרום סודן. לפי משרד האוצר האמריקאי, זיו מכר נשק גם לממשלה וגם למורדים בשווי 150 מיליון דולר, במסווה של חברה לייעוץ חקלאי. זיו הוא ראש חברת "גלובל cst", המספקת ייעוץ ביטחוני ואימונים לכוחות ביטחון במדינות עולם שלישי.

הסנקציות שהוטלו על אלוף במיל' ישראל זיו על ידי ממשלת ארצות הברית מציפות מחדש את המציאות המחפירה של מקומם של קצינים בכירים, ושל מדינת ישראל, בשוק הנשק הבינלאומי. גם סיפור חברת "הממד החמישי", שפרץ לתודעה בשל הקשר בינה ובין הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במיל' בני גנץ, מלמד על הבעייתיות הקיימת בשוק תעשיית הסייבר הביטחונית.

ישראל אמנם אינה יכולה להיות צמחונית. היא חייבת לעסוק בתעשיות הביטחוניות כדי לשרוד וכדי להתקיים, ואין יכולת לעשות זאת בלי שוק יצוא לתעשיות הביטחוניות. עם זאת, כאשר אנחנו עוסקים בתורת המוסר צריך להיזהר מאוד מעמדה בינארית - או שהכול אסור או שהכול מותר. דילמה אתית מחייבת למתוח את קו גבול במקום כלשהו, משום שלנימוקים השונים לשני הצדדים יש משקל מסוים של אמת, ולכן יש צורך בהסדרה.

לא ניתן לקבל מצב שבו המדינה היא ספק הנשק של הכוחות הרעים ביותר בעולם; לא ניתן לקבל את המציאות הזו שבה קצינים במילואים מאמנים תנועות המפירות זכויות אנוש ומתייחסות לבני-אדם כאל צלם א-לוהים, ובד-בבד משרתים בצבא; לא ניתן לקבל מצב שבו תעשיית הסייבר הישראלית הופכת לכלי שרת בידי שלטונות רודפי זכויות אדם; לא ניתן לקבל מצב שבו התעשייה הביטחונית אינה כפופה למערכות אתיות.

אמנם, ועדות ואחראים ליצוא נשק קיימות במשרד הביטחון ובמשרד החוץ, אולם עיקר עיסוקם אינו הבחינה האתית, אלא סכנת זליגת המידע, יחסי החוץ וכדומה. לכן, לא ניתן להסתתר מאחוריהם ולהצדיק את המצב הנתון. מעבר לכך, הרבה מהמסחר הבינלאומי מתקיים בעצימת עיניים מכוונת ובמערכות חצי-פרטיות, שהפיקוח עליהן מופקר בהרבה.

לא זו בלבד, אלא שלמערכת הפצת הנשק למקומות אלה יש הרבה תופעות לוואי. כשם שקיומם של זנות, או הימורים ואפילו חוקיים, משפיע מאוד על מערכת הפשיעה שסביב להם, ויש הרבה מאוד צללים שמתפתחים דווקא מכוחות הזנות וההימורים - הדבר נכון עוד יותר בתחום של יצוא הנשק. מדובר בכסף ענק, וככל שהמקומות אפלים יותר, הכסף גדול יותר ומוסתר יותר, והעוסקים בזה מוצאים את עצמם - גם לא מרצונם - בפשיעה, בשוחד, במכירת סודות מדינה תמורת בצע כסף, ובעוד תופעות חמורות מאוד.

גם ההלכה היהודית מובילה באיסור מכירת נשק ובהפצת הרוע והרשע בעולם.

אז מה הן הדרישות שאנחנו, כשישראלים, צריכים לדרוש מעצמנו? ראשית, לחוקק את חוק איסור יצוא הנשק למדינות מפירות זכויות אדם, ולתנועות 'שחרור' מגוונות, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף; שנית, להעתיק את האמנה של תחום הניסויים הרפואיים והגנטיים - ועדת הלסינקי המאשרת רק מחקרים שעמדו באמות-מידה מוסריות, לתחום יצוא הנשק, ולהקים ועדת הלסינקי לאומית, שתאשר יצוא נשק רק אם עמד בתביעות אלה.

ולפני הכול, אנו מפנים קריאה לרמטכ"ל החדש, להודיע כי קצין צה"ל לא יוכל לשרת במילואים אם הוא עוסק בהכשרת כוחות רשע במקומות אפלים בעולם. אלה צעדים שיש בידם להסיט את הספינה הכבדה, שיש בה אינטרסים כלכליים רחבי היקף, ממסלולה הנורא, אל הנתיב הראוי שנלך בו.

הכותב הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר