גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא צריך לחכות לטסלה: הקרוס-אובר המפוארת של יגואר

מכונית הפאר החשמלית החדשה של יגואר מכוונת אל הבטן הרכה של טסלה, עם עיצוב שובה עין, תא נוסעים מרווח ובנוי היטב, טווח שימושי ויכולות דינמיות מרשימות מאוד ● עם הטבת מס מגולמת של מאות אלפי שקלים, היא לא תתקשה למצוא לעצמה חסידים בישראל

חסידיו של מייסד "טסלה" אלון מאסק אוהבים להשוות אותו לסטיב ג'ובס. אותו קסם אישי, אותה חשיבה "מחוץ לקופסה" ואותו דימוי אנטי ממסדי. אבל, אם תסלחו לנו על חילול הקודש, מאסק הוא לא ג'ובס. סטיב ג'ובס בנה את אפל מאפס, שרד מצוקת מימון והפך את אפל למכונת רווחים מרשימה ועקבית. והחשוב מכל, ג'ובס הצליח להביא טכנולוגיה ועיצוב עיליים להמונים.

מאסק הקים את טסלה כשכבר היה טייקון. הוא בנה אותה על הייפ אדיר של שוק ההון ורק לאחרונה רשם רווח רבעוני ראשון. המכוניות שלו תוכננו מבראשית עבור לקוחות שאין להם בעיה להוציא 80-120 אלף דולר, רק כדי להגשים אג'נדה סביבתית אישית או סתם כדי להיראות בציבור במכונית "נכונה", ולהחנות אותה בלילה ליד הקאדילק אסקלייד שלהם. אפילו המחיר של הדגם "העממי" של טסלה מתחיל בארצות הברית בכ-49 אלף דולר (לפני הטבת מס), בערך כמו ב.מ.וו 530 חדשה.

חברת בוטיק עם תמחור "חלום" כמו טסלה, יכולה להרשות לעצמה תהליך עתידני - ופזרני - של ייצור ופיתוח. אבל לרוב תעשיית הרכב אין את מהפריבילגיה הזו. גם לא ליגואר-לנדרובר, שהיא יצרנית קטנה יחסית. הפתרון הוא מיקור חוץ. יגואר אמנם עיצבה ופיתחה את ה- I-PACE החדשה, אבל המכונית עצמה מיוצרת באוסטריה על ידי "מאגנה שטייר", אחת הקבלניות החיצוניות הגדולות של התעשייה, שגם מספקת לה את פלטפורמת ההנעה החשמלית המתקדמת פרי פיתוחה.

כך, בלי זיקוקים, בלי כנסי משקיעים המוניים ובלי פולחן אישיות, יוצא לשוק קרוס-אובר פאר חשמלי חזק ומתוחכם, שמחירו בארצות הברית מתחיל בכ-15 אלף דולר פחות מהדגם בעל הטווח המקביל של טסלה.

יגואר I-PACE

עיצוב מרשים ומערכת מולטימדיה מתקדמת

חיצונית, ה-I-PACE לא מותירה את הצופים אדישים. היא קצרה יותר מיונדאי סונטה, אבל עם רוחב של יותר משני מטרים (לפני מראות צד), גובה טיפוסי לרכבי קרוס אובר ובסיס גלגלים עצום של כשלושה מטרים, יש לה פרופורציות מאד יוצאות דופן. החרטום אגרסיבי וקצרצר עם שקע במרכז, בנוסח רכבי מקלארן, חישוקי הענק ממוקמים ממש בפינות המרכב והדלת האחורית בולטת מעט לאחור - מה שנקרא בתעשייה "מבנה של שתיים וחצי קופסאות". האפקט עתידני, כזה שמכריז על "חשיבה מחוץ לקופסה" ויוצר התקהלות בכל מקום.

תא הנוסעים מחזיר אותנו לטריטוריה המוכרת והבטוחה של יגואר/לנדרובר. מערך הפיקוד מזכיר את ריינג'רובר VELAR ומבוסס כולו על מסכי LCD בחדות גבוהה. מסך בגודל 12.5 אינץ', שמשמש כלוח מחוונים, מעניק את המידע הראוי בצורה נוחה וניתנת להתאמה אישית ומסכי המגע על הקונסול המרכזי מספקים כמות רצינית של מידע משלים ועתיר גרפיקה.

תפעול מסכי המגע תוך כדי נהיגה דורש קצת יותר מדי תשומת לב, אך אנחנו מעדיפים את הפתרון האלגנטי הזה על פני הטאבלט הענק והבוטה שמשמש כמערך הפיקוד של טסלה S. יש גם מסך תצוגה עילית (HUD) שימושי, אבל אין מוט הילוכים. במקומו יש מתגי שליטה אלקטרוניים. האבזור מקיף ואיכות הייצור והגימור מרשימה.

סף הכניסה לתא ממוקם גבוה יחסית למכונית פרטיות מקובלות והוא נוח מאוד לכניסה וליציאה. כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים כה גדול, אין מחסור בתא במרחב רגליים ושלושה מבוגרים מגודלים יכולים להתרווח בקלות מאחור. לתא המטען יש נפח מרשים על הנייר, אך בהעדר מקום לאכסון גלגל רזרבי (בגלל הסוללה), כמעט כל המרחב שלו נתפס על ידי גלגל רזרבי ענקי. מומלץ לוותר עליו ולהסתפק בערכה לתיקון תקרים. ועם כבר ב"באגים" הנדסיים עסקינן, מה עושה מטף כיבוי בולט מתחת לרגליו של הנוסע מלפנים?

מערכת ההנעה של ה-I-PACE מציבה את עיגול המטרה ישירות על טסלה. זה אומר שני מנועים חשמליים רבי עוצמה, עם הספק כולל של כ-400 כ"ס, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים. יש גם מומנט של כ-70 קג"מ וסוללה מאסיבית של 90 קילוואט-שעה, שממוקמת בתחתית המרכב ואמורה לספק טווח של עד 480 קילומטר בין טעינות (על פי מבחני WLTP).

לבחור בין חיסכון לנסיעה בסטייל

הטווח, כמקובל בז'אנר, תיאורטי למדי. אנחנו קיבלנו את הרכב טעון על 100%, אך המחשב הצביע על טווח של עד 300 קילומטרים בלבד. בחירה תכופה במצב "אקו" ובמיחזור די אגרסיבי של אנרגיית הבלימה סייעה לנו לצלוח ללא טעינה סוף שבוע קר, ללא הפעלת מזגן, שכלל גם נסיעה בין עירונית ארוכה הלוך ושוב (220 קילומטר), ועוד להותיר 25% מכוח הסוללה. זה בהחלט מספיק לשימוש רב תכליתי בישראל הקומפקטית במיוחד לאור העובדה, שניתן לטעון את הרכב מכל שקע ביתי מצוי.

מצד שני, אף אחד לא קונה יגואר חשמלית בשביל חיסכון וטווח. עם 400 כ"ס ואפס השהייה בהעברת הכוח והמומנט לגלגלים, תחושת הביצועים מזכירה אפקטים מ"מלחמת הכוכבים". רגע אחד אתה זורם בעיר בשלווה עם אפס זיהום, כמו אזרח "ירוק" למופת, ואז מחליט להעביר למצב הדינמי וללחוץ רק כדי לגלות, ש"הירוקה" הזו צוברת מהירות כמו מכונית דראג - אבל ללא שמץ של צליל. רק רעשי הרוח מתגברים מספקים אינדיקציה לקצב שבו נעה המאסה הענקית קדימה. אמנם תרגילים תכופים כאלה ירוקנו במרץ את הסוללה, אבל אם זה מפריע לכם, תקנו יונדאי איוניק.

הכוח ופוטנציאל הביצועים ארוזים היטב בהנדסה עילית אירופאית עתירת ניסיון, שבאה לידי ביטוי בשלדה קשיחה ויציבה עם מרכז כובד נמוך, היגוי כבד בעל נטייה בולטת למירכוז, אחיזת כביש אימתנית ונוחות נסיעה משובחת בעיר ומחוצה לה, לא מעט בזכות מתלי האוויר, שנכללים בגרסת האבזור היקרה יותר בה נסענו. הבלמים משדרים תחושה לא שגרתית ולא עקבית אבל כנראה, שאלה חלק מהמוזרויות, שצריכים להתרגל אליהן ברכב כה עתידני.

למרות העיצוב המתקדם וה"הייפ" החשמלי, ה-I-PACE רחוקה מלהיות גימיק אופנתי. זו מכונית פאר שימושית מגובשת, מרגשת ובנויה היטב ועם תג מחיר של 454 אלף שקל לגרסה מאובזרת, ללא מתלי אוויר, היא מגלמת בישראל הטבת מס של מאות אלפי שקלים. אין לנו ספק, שהמכונית הזו תמצא לקוחות בקרב מעריצי טסלה המקומיים, שנמאס להם לחכות עד שהוד רוממותו מאסק יסכים לשווק כאן את התוצרת שלו. 

חלק מהמתחרות

אאודי E-TRON

393 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של אאודי E-TRON החדש, שכ-200 יחידות שלו הוזמנו עוד לפני נחיתתו בארץ. הרכב דומה בעיצובו ל- Q7 הגדול, נמתח לאורך 4.9 מ' וניצב על בסיס גלגלים של 2.93 מ'. מנוע חשמלי וסוללה של 86 KWH מאיצים אותו ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ומספקים טווח תיאורטי מוצהר של יותר מ-400 קילומטר

מרצדס EQC

ה- SUV החשמלי הראשון של מרצדס ינחת כאן בשנה הבאה ויהיה הראשון במותג שלם של כלים חשמליים. ממדיו דומים לאלה של ה- GLE ושני מנועים חשמליים בהספק משולב של 405 כ"ס, לצד סוללה של יותר מ-80 KWH מספקים לו הנעה כפולה, ביצועים נמרצים וטווח מוצהר של למעלה מ-450 קילומטרים. הרכב שופע טכנולוגיות ניהול אנרגיה מתקדמות

טסלה S 100

המכוניות של טסלה עדיין לא משווקות בישראל רשמית אם כי כבר זכינו לביקורים מזדמנים. באירופה נמכרת הטסלה S בגרסת 100D עם הספק של 422 כ"ס, סוללה מאסיבית של 100 קילוואט וטווח חשמלי מוצהר של עד 632 קילומטר בין טעינות. היא מאיצה מאפס ל-100 ב-4.4 שניות, מסוגלת להגיע ל250 קמ"ש ועולה באירופה בסביבות 100 אלף יורו

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו