קבלני הפיגומים: "הניסיון לשנות מחר את תקן הפיגומים – מחטף פוליטי"

עולים לירושלים מחר בבוקר? עשרות קבלני פיגומים מתכננים לעלות במשאותיהם בשיירה איטית לבירה במחאה לשנות את תקן הפיגומים מחר בכנסת, דבר שלדבריהם לא יוסיף לבטיחות באתרי הבנייה ועלול להוביל רבים מהם לפשיטת רגל

פיגומים ברחוב אבן גבירול בתל אביב/ קרדיט צילום שי אסרף
פיגומים ברחוב אבן גבירול בתל אביב/ קרדיט צילום שי אסרף

הכנסת אמנם התפזרה השבוע, אלא שבתחילת השבוע הקרוב נותר חלון זמנים צר בו ניתן לסיים כמה תהליכים שכבר החלו. ביום חמישי האחרון העביר משרד העבודה והרווחה בקשה דחופה לוועדת העבודה והבריאות בכנסת, בראשות ח"כ אלי אלאלוף, לקיים דיון מחר (א') בעניין שינוי תקן הפיגומים הקיים. בכוונת המשרד, שנתמכת גם על ידי ההסתדרות, להחיל בישראל תקן אירופאי על פיגומים שמוצבים באתרי הבנייה.

"השר חיים כץ פנה ליו"ר הוועדה, בבקשה לאשר את התקנות על אף פיזור הכנסת וזאת מתוך הדחיפות והנחיצות להשלים את המהלך שיוביל לשיפור הבטיחות באתרי הבנייה" נכתב בהודעת משרד העבודה, שבה נכתב בנוסף כי המטרה במהלך היא "יצירת סביבה בטוחה יותר באתרי הבנייה ולמיגור תאונות של פועלי בניין, בכללן תאונות קשות הנגרמות מנפילה בגובה. בחודשים האחרונים, השלים המשרד את הערכת השינוי הרגולטורי, ניסוח התקנות ופרסומן להערות הציבור. התקן המחייב החדש נותן מענה טוב יותר לאיכות הפיגומים מבחינת החומרים מהם עשוי הפיגום, אופן ההרכבה שלו, היבטי תכנון שלוקח בחשבון את העומסים שעליו לשאת ועיקר יתרונו הוא בבקרת האיכות המוקפדת שיש לעמוד בה, כמוצר המחויב בעמידה בתקן".

למרות שבהודעת המשרד נאמר כי המהלך נעשה באופן סדור, גם בוועדת העבודה בכנסת, לא ממש מכירים לעומק את התקנות עליהם צפויים לדון חבריה מחר בבוקר. מי שיוצאים נגד המהלך הם קבלני הפיגומים שמזהירים שאימוץ התקנות החדשות יביא לפשיטת רגל של מרביתם, זאת לאור העובדה שהם יאלצו להחליף את כל הציוד שברשותם כיום, היות והוא לא יעמוד בתקן החדש. עלותם של הפיגומים לפי התקן האירופאי גבוהה פי ארבעה מהפיגומים שקיימים כיום אצל מרבית קבלני הפיגומים.

"אנחנו לא נגד בטיחות, ההיפך. אבל זו לא הדרך" אמר אתמול ל'גלובס' יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים מאיר שמש, שמתכנן מחר להצטרף למחאה ואף להגיע לדיון בכנסת. לדבריו "אנחנו בעד בטיחות וגם בעד התקן האירופאי שרוצים להכניס, אבל הצורה המהירה שבה המהלך הזה נעשה, שמביאים ביום ראשון את התקנות לוועדה מריחה כמו מחטף פוליטי ולא כמהלך מקצועי".

לדברי שמש הפיגום הקיים כיום עומד בתקן הישראלי והוא בטוח, כל עוד משתמשים בו נכון. והוא גם עומד בתקן האירופאי שמבקשים להכניס "הפיגום שלנו, שזה מה שמשתמשים בו כיום באתרים רבים בישראל, יותר בטוח מהפיגום האירופאי שהגיע לארץ. אנחנו דורשים שמכון התקנים יבדוק את הפיגומים שלנו. ביקשנו את זה כבר זמן רב, אבל זה לא נעשה עד עכשיו, ומנגד רוצים להעביר תקנות שיהפכו את הציוד שלנו לבלתי שמיש. המשמעות היא לזרוק הכל לפח, ולרכוש ציוד חדש שהעלות שלו היא פי 4 או 5. זה כמו שיבקשו מאיש מחשבים לזרוק את המחשב, ולחייב אותו להשתמש רק במחשב אחר שהעלות שלו גבוהה פי כמה. מי יכול לעמוד בדבר כזה" אומר שמש שמבקש להבהיר "אנחנו בעד בטיחות וגם בעד התקן האירופאי, העיסוק בנושא גם עוזר לנו כי הוא מונע את הג'ונגל שקיים כיום בשוק. אבל לא ייתכן שיוציאו מהתקנות ציוד תקין ובטוח, בלי שנעשתה בדיקה מקצועית".

מאז שנודע על קיום הדיון בכנסת התארגנו קבלני פיגומים רבים, ובכוונתם להתאסף מחר בבוקר יחדיו ולעלות בשיירה איטית לירושלים ולהתמקם בקרבת הכנסת. זאת כאמור לאות מחאה נגד מהלך שינוי התקנות. יובהר כי בכוחה של הוועדה בראשותו של אלאלוף לשנות את התקנות באופן סופי במהלך הדיון עצמו, מבלי שיהיה צורך בהליך אחר.

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון מסר בתגובה "השר חיים כץ שמשרדו אחראי להפקרות המתמשכת בענף הבנייה בו נהרגו בשנת 2018 כ-41 פועלים ועוברי אורח צריך לפעול ולהתחייב שבכנסת הנוכחית יקודמו יתר החוקים וההסכמות עליהם התחייבו כץ כחלון וניסנקורן וביניהם: תיקון חוק שמאפשר לרשם הקבלנים לשלול רישיונות לקבלנים עבריינים, מניעת אפשרות מקבלנים שקיבלו צווי בטיחות בגין עבודות מסכנת חיים להשתתף במכרזים ממשלתיים וליהנות מכספי משלם המסים על חשבון דם הפועלים ,פרסום מכרזים לעשרות תקנים בלתי מאוישים של מפקחים ושינוי חקיקה שתטיל אחריות על מנהלי חברות יזמים ונושאי משרה בכירים".