בנט ושקד מקימים מפלגה חדשה שתיקרא "הימין החדש"

(עדכונים שוטפים) - שקד ובנט הודיעו על הקמת מפלגת "הימין החדש" - מפלגה דתית-חילונית • "בחודשים האחרונים עידן ההשפעה של הבית היהודי על הממשלה תם ללא שוב. בהדרגה איבדנו את כוחנו להשפיע"

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: שלומי יוסף
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: שלומי יוסף

הבחירות כבר כאן: איילת שקד ונפתלי בנט הודיעו הערב על פרישתם ממפלגת הבית היהודי והקמת מפלגה חדשה שתיקרא "הימין החדש" - מפלגה דתית-חילונית.

השרה איילת שקד פתחה ואמרה "אני אסירת-תודה לציונות הדתית שפתחה בפני את דלתה. תמיד שאלו אותי אם אני מרגישה לא נוח במפלגה דתית. עניתי שתמיד הרגשתי בבית. 

"הבית היהודי הפך להיות כוח משמעותי ב-6 שנים, לא מפלגה שלא סופרים אותה, אלא מפלגה קטנה במספר וגדולה בהשפעה. הגענו להישגים גדולים בבית היהודי, בלמנו התקדמות לעבר מדינה פלסטינית, ועצרנו שחרור אסירים, כך שמאז 2014 לא שוחרר אף מחבל.

"המהלך של מערכת המשפט הוא החשוב בחיי. ואני חייבת תודה על כך לאנשים יקרים שליוו אותנו בתחילת הדרך, אשר היוו לנו מקור השראה, הרב אביחי רונצקי ז"ל, וחברי הטוב אורי אורבך ז"ל, שיעץ לי ולבנט להצטרף למפלגה שבקושי עברה אז את אחוז החסימה".

בנט המשיך אחריה ואמר כי בחודשים האחרונים עידן ההשפעה של הבית היהודי על הממשלה "תם ללא שוב".

"כעת, בהדרגה איבדנו את כוחנו להשפיע. נתניהו הבין שהציונות הדתית יושבת בכיס שלו".

בנט סיפר על הרגעים שבהם הבין כי אנו במצב חירום לאומי, שהוא שלח את ראש המל"ל ושליחים "אשר הפיצו את הסכנה שעומדת על ישראל והציונות הדתית נעמדה דום ולאור זאת נאלצנו להתקפל ולהישאר בממשלה, בניגוד למה שאנחנו מאמינים. ואחרי 4 שבועות נתניהו שכח את נאום "דם יזע ודמעות" והלך לבחירות לפי מה שנוח לו... חברים, איבדנו את היכולת השפעה.

"כך זה קורה בחאן אל אחמר, נתניהו הבטיח שתוך מספר שבועות יהרוס את הבנייה הלא חוקית, והנה עברו שבועות, ודבר לא קרה, וזה כשכל מרפסת לא חוקית בתל-אביב נהרסת תוך 12 שעות".

בנט אף התריע מפני הכניעה "לפרוטקשן" של נתניהו בנוגע להעברת הכספים לחמאס. "הגענו להשפעה של שיא ב-2013 ומאז ההכוח בצניחה".

בנט הצהיר ששם המפלגה יהיה "הימין החדש", והוסיף: "יש לנו הערכה רבה לראש הממשלה נתניהו".

אחד הנוכחים בקהל צעק לעבר השניים: "אתם אלה שנתתם לו להיות ראש ממשלה מושחת, ואתם ממשיכים לתת לכך יד".

בנט המשיך ואמר שיש להם הערכה גדולה לנתניהו, אך "אסור שהמחנה הלאומי יהיה שבוי בידי דמות אחת, עם הימין החדש ישראל חוזרת לנצח".

שקד ציינה כי הבחירה שלהם היא "בחירה בדרך הקשה. בנט ואני נמצאים בשותפות מזה 12 שנה, ויש כזה דבר שנקרא חברות בפוליטיקה. זה קורה כאשר מאמינים באותו החזון ובאותם הערכים".

אל שקד ובנט תצטרף במפלגה החדשה גם ח"כ שולי מועלם ובכך הם יהיו שליש מן הסיעה של הבית היהודי, דבר שיאפשר להם לקבל בעת הפיצול את חלקם היחסי במימון מפלגות.

מי שנשארים מאחור, בתוך החלק של המפד"ל אשר בבית היהודי הם חברי הכנסת ניסן סלומינסקי, המשמש כיו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט, חבר הכנסת מוטי יוגב אשר בשנים האחרונות התבלט בטענותיו נגד שירות נשים בצבא וסגן שר הבטחון אלי בן דהן. בפלג של האיחוד הלאומי בתוך הבית היהודי נותרים מאחור ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ (אשר הודיע שיתמודד על ראשות האיחוד הלאומי) ושר החקלאות אורי אריאל.

הקבוצות הללו מתנהלות בשנים האחרונות תוך האזנה לדרישות רבנים חרד"לים (חרדי-לאומי) דבר שהכביד על בנט ושקד להוביל מהלכים כגון הכרה בזרמים דתיים אשר אינם אורתודוכסים או הכרה בזכויות קהילה להט"בית והתייחסות מעמיקה לסוגיית שירות נשים בצה"ל.

התגובות להקמת המפלגה החדשה 

מפלגת כולנו הגיבו ראשונים להקמת מפלגה חדשה. לדבריהם "הערב קמה מפלגה סקטוריאלית נוספת שמבקשת לצמצם עוד את הממלכתיות. בקדנציה האחרונה פעלו בנט ושקד כאיגוד סקטוריאלי שחיפש את המפריד והמקטב בציבוריות הישראלית".

בליכוד מסרו: "מי שרוצה להבטיח שהממשלה הבאה תהיה ממשלת ימין בראשות נתניהו ולא ממשלת שמאל בראשות לפיד-גנץ-גבאי, חייב להצביע רק לליכוד בראשות נתניהו".

במפלגת האיחוד הלאומי, אשר השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ הם מראשיה נאמר הערב "אנחנו מצרים על החלטתם של בנט ושקד לנטוש את רשימת הציונות הדתית והמחנה הלאומי. הבית היהודי והאיחוד הלאומי הם מפלגות שורשיות עם דרך ואידאולוגיה ברורה שלא משתנה לפי הלכי רוח,יחד עם תשתית אנושית של שליחי ציבור נאמנים בכל רחבי הארץ. אין לנו ספק שהרוב המכריע של הציבור יבחר בנאמנות לדרך ולערכים ולא יתפתה לטרנד פוליטי או למפלגת אווירה חדשה,הפעם בימין.

"אנחנו נשב באופן מיידי עם חברי הבית היהודי וכוחות נוספים כדי להוביל רשימה מאוחדת וגדולה שתביא לידי ביטוי את הערכים של הציונות הדתית והמחנה הלאומי שלא מפחד להניף גבוה את דגליו של הכרעת הטרור ללא פשרות וחיזוק ההתיישבות יחד עם שמירה על צביונה היהודי של המדינה".

ההופעה המבולבלת של בנט הייתה הרמז לבאות?

ביום ג' לפני פחות משבוע הופיע שר החינוך נפתלי בנט בפני בוגרי קורס גשר קומיוניטי, ארגון הפועל לחיזוק הקשרים בין ישראל לבין העם היהודי. האירוע נקבע לפני חודשים רבים, בבית הנשיא ועיתונאים רבים, כולל אני, ישבנו בבית הנשיא והקשבנו לשר החינוך נואם, זמן קצר אחרי שהוא שב מסיור קבינט בגבול הצפון.

כל מי שמכיר את בנט היטב, וכותבת טור זה אכן מלווה אותו ופועלו עוד מהיום שהציע יחד עם ח"כ ז"ל אורי אורבך לפתוח את המפד"ל לפריימריז והשתלט על המפלגה הדתית הוותיקה, בצמוד עם שרת המשפטים איילת שקד - הופתע מן ההופעה המבולבלת שלו.

בנט, הוא נואם רהוט, ממוקד, חביב על הקהל, אחד שלא מתבייש להודות בטעויות או פדיחות. מתחבר בקלות לקהלים. הנשיא ריבלין, שאירח את האירוע, נאלץ לצאת כבר לאירוע אחר בהשתתפותו ולכן לא "זכה" לראות את בנט באחד הרגעים המוזרים ביותר שלו. היה ברור לשומעים, שראשו של בנט אינו איתנו. הוא חשב על משהו אחר.

 

בנאום בנוגע לתפוצות והקשרים עם הקהיליה היהודית בנט רפרף בין הקינוחים של גילת, לשירותו הצבאי, לבית אבא, להייטק, הון סיכון, יהודים בפלורידה, חינוך ומה לא. הוא עבר על כל נושא על פני היקום היהודי והתעכב עליו כחצי משפט בניסוחים לא ברורים.

בימים האחרונים מאז הצביעה הכנסת על פיזור, שמרו בנט ושקד על שתיקה. את ההחלטה לפזר את הכנסת קיבל נתניהו תוך התייעצות ותיאום עם שר האוצר משה כחלון וכשהוא מתעלם לחלוטין ממי שהיו אמורים להיות השותפים הבכירים בממשלתו. השנאה של ראש הממשלה לשניים, מעבירה אותו על דעתו, ובנט ושקד נושכים שפתיים ונזהרים מלשפוך את כל מה שהם יודעים וחושבים.

לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21 לבנט ושקד ברור שמטרת העל של הליכוד תהיה לחמוד כמה שיותר מנדטים מן הבית היהודי, והערב הם פותחים במערכת בחירות אגרסיבית, בה ינסו לדבר לקהל הלאומי ולשכנע גם ציבורים חילוניים רחבים, שהגיע הזמן להתבצר פוליטית בימין, אך בימין שהוא יותר ליברלי, חילוני ופתוח לקהלים חדשים ולא רק לאנשי הכיפות הסרוגות שהקיפו אותם בשנים האחרונות.