גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאות מיליארדי דולרים בשנה: מי מרוויח מסחר לא חוקי בטבק?

נדרשת רגולוציה עמוקה על תעשייה הגורמת למוות המוני, שיש לה אינטרס בולט בהברחות, שמעורבותה בהן עולה ממסמכיה הפנימיים ומהחלטות שיפוטיות ● מה שעומד כעת על הפרק הוא מעט מאד מן הנדרש מתעשיית המוות, פשוטו כמשמעו. אנו מקווים שהכנסת תקבל השבוע את ההחלטה הנכונה לטובת אזרחי ישראל ● דעה

סיגריות / צילום: שאטרסטוק
סיגריות / צילום: שאטרסטוק

אם יזם ממולח היה מציע לשווק בישראל מוצר חדש המיועד לצריכה אישית, שיהרוג בין חצי לשני שליש מהמשתמשים בו בדיוק בהתאם להוראות היצרן, סביר להניח שהוא לא היה מקבל לכך אישור. ואם אותו יזם היה מודה (לאחר מאבק משפטי ממושך) שהמוצר כולל בתוכו סם ממכר, שמספיק להשתמש בו פעמים ספורות כדי להתמכר; שמרבית המתנסים בו יעשו זאת בגיל ההתבגרות; ושהגמילה ממנו תהיה קשה - הרי הסבירות לקבל אישור שיווק למוצר הייתה אפסית. אבל להבדיל מאותו יזם, יצרני ויבואני הסיגריות והטבק משווקים מוצרים קטלניים וממכרים במשך עשרות שנים, באופן חוקי, ותחת מגבלות קלות יחסית מצד המחוקק.

התמותה מעישון בישראל מוערכת בכ-8,000 איש בשנה, פי 20 יותר מהתמותה השנתית הממוצעת מתאונות דרכים, אך בניגוד למאבק בתאונות הדרכים, אין בישראל רשות לאומית למלחמה בעישון, אין תקציב של מאות מיליוני שקלים לצמצום התחלואה והתמותה הנגרמת מעישון, ואין קמפיין לאומי למניעת עישון. מאידך, עד כה השקיעה תעשיית הסיגריות בעידוד העישון בישראל לבדה סכום של 60-50 מיליון שקל מדי שנה. זאת ללא תגובה הולמת ופרסומת נגדית כלשהי.

מהסקר החברתי לשנת 2017 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמצא כי בישראל ישנם 1.2 מיליון מכורים לסם הניקוטין הצורכים אותו דרך עישון סיגריות טבק, בעוד שלפי נתוני משרד הבריאות לשנת 2017, מספר המעשנים שהשתתפו בסדנאות גמילה מעישון בקופות-החולים באותה שנה היה בסך-הכול 27,000 גברים ונשים, ומהם רק כ-13,000 נשארו גמולים אחרי שנה. קיימות אסטרטגיות מוכחות למניעת עישון ובראשן איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק.

בשני העשורים האחרונים אנו מפגרים בישראל במאבק בעישון אל מול מדינות המערב האחרות, ובפרט עד כה הצליחו חברות הטבק לסכל את המאמצים לעדכן את חוק איסור פרסום טבק. היעדר מגבלות פרסום ושיווק מוצרי טבק תרמה לכך ששיעור המעשנים המבוגרים בישראל עדיין עומד על למעלה מ-20%. זאת בניגוד למדינות מפותחות רבות אחרות, בהן חלה התקדמות בהפחתת שיעורי העישון כדוגמת ארה"ב שהצליחה להפחית את שיעורי העישון ל-14%, קנדה ל-16%, בריטניה ל-15%, ואוסטרליה ל-14%.

השבוע נדע האם קואליציה נחושה של בריאות-ציבור-כנסת-תקשורת הצליחה לגבור על מארג של טבק-הון-שלטון-תקשורת ולהעביר חוק איסור פרסום טבק שיציל חיים רבים בישראל. כעת, לאחר מאבק סיזיפי שנמשך שנים ארוכות, הגענו לנקודת מפנה עם סיכוי אמיתי לחולל מהפיכה במלחמה לצמצום העישון ונזקיו, בעיקר בהיבט מניעת ההתנסות והתחלת השימוש בקרב צעירים.

הצעת החוק של חברי הכנסת כבל, גליק ובן-ראובן, בתמיכתו של סגן שר הבריאות ליצמן וחברי כנסת מכל הקשת הפוליטית, מאמצת סעיפים שונים בהמלצות האמנה הבינלאומית למאבק בעישון, בעיקר בתחום הגבלות הפרסום והשיווק, וכך מבקשת להחזיר את ישראל למקום מכובד יותר בהשוואה לכל שאר מדינות העולם שנלחמות במגפת העישון. יישום הצעת החוק יציל חייהם של מאות ישראלים מדי שנה. זאת למרות שהצעת החוק עדיין לוקה בחסר, כי חברות הטבק הצליחו במאמציהם להחליש את הצעת החוק, כדוגמת הצלחתם למנוע את האמצעי המוכח של אזהרות גרפיות על החפיסות וההחרגה יוצאת הדופן של העיתונות. העקרונות למאבק בעישון זהים בכל העולם וכוללים הגבלת עישון במקומות ציבוריים, איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק וניקוטין, סיוע בגמילה מעישון, מסעות הסברה להעלאת מודעות לעישון ונזקיו ומיסוי גבוה על כל מוצרי טבק, ללא החרגה.

בהצעת החוק נכללת חובת דיווח על תכולה, ידיעת התכולה זו זכות וצורך בסיסי של הצרכן, החוק מחייב שאפילו על בקבוק מים תהיה רשימת תכולה ורכיבים, אך על המוצר הממכר והמסרטן ביותר הקיים בשוק, הסיגריה, עדיין אין חובה כזו. ודאי וודאי שאין כל פיקוח על כל חומר הנכנס למוצר העישון, כפי שקיים במוצרי מזון. היצרן הוא האחרון הבודק את המוצר. בניגוד לכל טענות-הסרק וההגזמות שהועלו מתנגדי החקיקה לאחרונה, אין בחקיקה כל הפרעה למעשן או המאדה הבוגר לרכוש את סיגריית הטבק או הסיגריה האלקטרונית שהוא רגיל לה, היא תמשיך להיות נוכחת באותה חנות, באותו המחיר, רק מאחורי וילון או בתוך ארון, נסתר מעיניו של ילד או נערה הנכנסים לחנות. הסדר שזכה להצלחה במקומות אחרים בעולם.

תעשיית הטבק העולמית, המורכבת מחמש חברות ענק בינלאומיות, מגלגלת מאות מיליארדי דולרים בשנה. ההתקדמות העולמית במאבק בעישון פוגעת בהכנסות אלה, ולכן תעשיית הטבק נלחמת במגוון דרכים לבטל או להאט ככל הניתן את מאמצים אלה.

אחת הדרכים שבהם תעשיית הטבק נלחמת בהשפעות החקיקה היא באמצעות עידוד סחר לא חוקי בטבק, מכיוון שזה מאפשר הוזלה משמעותית של מחירי מוצרי הטבק וכך מנגיש את מוצרי הטבק לאוכלוסיות מוחלשות ורגישות למחיר, כולל צעירים. חשוב להדגיש: האינטרס הבסיסי במכירה של מוצרי עישון ללא מס - הוא של מי שמרוויח מכך. קרי: התעשייה המייצרת. מעורבותה של תעשיית הטבק בסחר הלא חוקי מאפשרת לה להגדיל את היקפו לפי בחירתה, וכך לטעון ולהוכיח שלכאורה מדיניות העלאת מיסוי או עיצוב אחיד היא שמשפיעה לרעה על היקפי הסחר הלא חוקי, ויש לבטלה או לדחותה, בעוד שהתעשייה היא זו שאחראית לכך.

דרכים מוכרות של תעשיית הטבק לעידוד סחר לא חוקי הן למשל כאשר יש מדינה עם מיסוי גבוה על מוצרי טבק, התעשייה פועלת להצפת שווקים שכנים, מדינות סמוכות בהן המיסוי נמוך, בעודף גדול של מוצרי טבק וכך לעודד זליגה והברחות ממדינות אלו לתוך אותה מדינה שבה המיסוי גבוה. בשנת 2016 ממשלת בריטניה הטילה קנס של 650 אלף לירות סטרלינג על חברת BAT, שמשווקת את מתגי לאקי סטרייק ופאל-מאל, על הצפת השוק הבלגי בטבק לגלגול, וזה מצא את דרכו חזרה לבריטניה באופן לא חוקי. מעניין הוא המצאת מונח ספציפי, מעין "קוד", במסמכים פנימיים של יצרן סיגריות: DNP - כלומר: DUTY NOT PAID. מוצר שהמס עליו לא שולם. זאת להבדיל מסיגריות שהמס עליהן שולם - DP - DUTY PAID - וסיגריות הפטורות ממס (DF_- DUTY FREE).

דרך נוספת היא "היעלמות" של משלוחי טבק בדרכם באוניות ממפעלי הייצור אל ארצות היעד, לכאורה מכולות שנפלו לים, אך למעשה אלה מוצאות את דרכן אל הצרכנים דרך השוק השחור, כשהצרכנים משלמים עבור מוצרים אלה מחירים זולים. בסוף שנות ה-90 לא היה ניתן להתחקות בערוצי השיווק החוקיים אחרי קרוב ל-30% מהמשלוחים של תעשיית הטבק. מחקר של ממשלת בריטניה מצא כי בשנים 2014-2016 קרוב ל-70% מהסיגריות הלא חוקיות שנתפסו מקורן בתעשיית הטבק ולא בזיופים, וזהו גם הממוצע העולמי.

בעשור האחרון היו כמה חקירות על הברחות וסחר לא חוקי הנוגעות לחברת JTI, שסגן נשיא שלה אפילו העז לבואו ולקחת חלק בדיוני וועדת הכלכלה ולטעון שהחקיקה תביא לעלייה בסחר הלא חוקי.

מדובר בסיגריות מוברחות. לא "גנובות". היצרן הוא האחראי למוצריו וליעדים אליהם מגיעים המוצרים האלה. גורמי ביטחון ומכס יודעים כבר שנים שסחר לא חוקי בטבק משמש כמקור הכנסה לארגוני טרור וארגוני פשיעה ולהלבנת הון ופוגע במאמצים למאבק בעישון, ולכן במסגרת אותה אמנה עולמית למאבק בעישון, צורף פרוטוקול חדש למאבק בסחר הלא חוקי בטבק, שנכנס לתוקף באוקטובר 2018, וחלק מהוראות הפרוטוקול למאבק בסחר הלא חוקי אפילו מוטמעות במסגרת תיקון החוק הנוכחי, כגון הסמכת שר הבריאות לאמץ, באמצעות תקנות, מדיניות סימון מוצרי הטבק שימנעו זיוף ויאפשרו לזהות כל מוצר טבק מתי והיכן יוצר ולאן היה אמור להגיע.

משיתופי-הפעולה הבינלאומיים במאבק בעישון אנו למדים שתעשיית הטבק נוהגת להפיץ מספרים מוגזמים על היקפי הסחר הלא חוקי, וכן יוצרים באמצעות מחקרים מופרכים, מידע שמהימנותו מוטלת בספק. דוגמה אחת היא סקר חפיסות מזויפות, בו נציגי תעשיית הטבק אוספים מהרחובות ומפחי האשפה חפיסות סיגריות משומשות ובודקים כמה מהן הן כשרות וכמה הוברחו או זויפו, ומכאן מסיקים על היקפי הסחר הלא חוקי.

המצב הביטחוני הייחודי של מדינת ישראל תורם רבות לצמצום הסחר לא חוקי בטבק, מכיוון שאמצעי הביטחון השונים והמאמצים למניעת הברחת אמצעי חבלה וסמים או חדירות מחבלים, מסייעים גם במניעת הברחת טבק, כך לאורך הגבולות עם הגדר שהוקמה לאורך הגבול עם מצרים וזו המוקמת בגבול ירדן ועם שטחי יהודה ושומרון, בידוק קפדני במעברי הגבול ומערכות טכנולוגיות מתקדמות כגון פרופיילינג ועוד. מאמצים אלה הביאו לכך שבישראל רק כ-5% משוק מוצרי הטבק אינו חוקי, לעומת ממוצע של 10% בשאר מדינות העולם.

הניסיון העולמי גם מלמד אותנו שבכל המדינות שיישמו כבר לפני שנים את אותן יוזמות החקיקה שאנו מבקשים לאמץ כעת, לא חלה החמרה בהיקפי הסחר הלא חוקי בטבק, אך כן חלה ירידה בשיעורי העישון ובמיוחד בשיעורי התחלת עישון בקרב צעירים.

בריטניה אימצה מדיניות עיצוב אחיד לחפיסות סיגריות בשנת 2016, וגם שם תעשיית הטבק ניסתה להלך אימים על המחוקקים, כולל עתירה נגד חוקתיות העיצוב האחיד, שכמובן נדחתה על-ידי בית המשפט. בפסק הדין נכתב כי הטענות והמחקרים ומידע שהציגה תעשיית הטבק על השלכות העיצוב האחיד לא נבדקו על-ידי חוקרים עמיתים, על חלקם אין גורם שמצהיר על אמינותם, חסרים הפניות למקורות מידע או נתונים פנימיים של תעשיית הטבק, הם מתעלמים או שוללים מחקרים וספרות עולמית קיימת, ולרוב לא ניתנים כלל לאימות.

בעקבות הפסיקה החריפה פנו ארגוני בריאות לבית המשפט בדרישה לחשוף לציבור את המקורות של אותם נתונים ומידע שהציגו וטענו חברות הטבק, ובית המשפט אכן נעתר לבקשה ובפסק הדין שפורסם ב-20 לדצמבר, לפני כ-10 ימים, נכתב כי מאחר שהטענות שהציגה תעשיית הטבק נוגעים לבריאות הציבור ולבטיחותו, יש להם השפעה על המחוקק ועל הליכי חקיקה גם במדינות אחרות בעולם, והם משמשים את העיתונות ליידוע הציבור הרחב, ראוי שהתעשייה תחשוף את הנתונים והמידע הגולמי לעיני הציבור והמומחים. נראה כי הפסיקה הזו יפה ונכונה גם לגבי ישראל. מכאן הפרק בהצעת החוק המחייב חובת גילוי מינימלית כזו.

לסיכום, נדרשת רגולוציה עמוקה על תעשייה הגורמת למוות המוני, שיש לה אינטרס בולט בהברחות, שמעורבותה בהן עולה ממסמכיה הפנימיים ומהחלטות שיפוטיות. מה שעומד כעת על הפרק הוא מעט מאד מן הנדרש מתעשיית המוות, פשוטו כמשמעו. אנו מקווים שכנסת ישראל תקבל השבוע את ההחלטה הנכונה לטובת אזרחי ישראל.

עוד כתבות

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

כך נלחמים חוקרים יהודים וישראלים בחזית האקדמית

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת