בזכות הקדמת הבחירות: כחלון נחלץ מהכרעה בהעלאת גיל הפרישה

אם הבחירות היו מתקיימות במועדן, בחודש נובמבר הבא, סביר להניח כי היה נאלץ להכריע בסוגיה, כיוון שמיולי הקרוב תקוצץ קצבת הפנסיה של כלל המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

הוויכוח על העלאת גיל הפרישה מתנהל כבר יותר מ-20 שנה, אך לא נראה שהוא מתקרב לפתרון. כיום גיל הפרישה לנשים עומד על 62, לעומת גיל 67 לגברים. ואולם הגורמים המקצועיים במשרד האוצר ובבנק ישראל סבורים כי צריך להעלות את גיל הפרישה של הנשים, בשלב ראשון ל-64 לפחות. כחלון, שחושש להצטייר כמי שפוגע בנשים מבוגרות וחלשות, הודיע כי יתמוך רק בפתרון שיושג בהסכמה מלאה. למעשה, הקדמת הבחירות הצילה אותו מהכרעה בנושא. אם הבחירות היו מתקיימות במועדן, בחודש נובמבר הבא, סביר להניח כי היה נאלץ להכריע בסוגיה, כיוון שמיולי הקרוב תקוצץ קצבת הפנסיה של כלל המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות (שמחושבת על-בסיס ההנחה שגיל הפרישה יועלה ל-64), אם לא יימצא עד אז פתרון שיאפשר את דחיית גיל הפרישה.

מה בעצם תקע את קידום העלאת גיל הפרישה בקדנציה החולפת? חברי ועדת הכספים מבינים את החשיבות של העלאת גיל הפרישה, אך חוששים מפגיעה בנשים שעובדות במקצועות שוחקים, למשל עובדות ניקיון או עובדות ייצור במפעלים. לכן הם גיבשו חבילת סיוע לנשים, שבאוצר מעריכים את עלותה בכ-10 מיליארד שקל בעשר שנים. כך למשל, החבילה כוללת דמי אבטלה של שנתיים לנשים. אם כך, תוהים באוצר, למה שלא ידרשו אותו סיוע גם לגברים במקצועות שוחקים? ומה בכלל ההגדרה למקצועות שוחקים? באוצר הגישו הצעה בהיקף של מיליארד שקל, ובמהלך הדיונים עם ועדת הכספים כבר היו מוכנים להכפיל אותה.

הפנסיה תגדל אך 45% מהנשים ייפגעו

המשמעות של העלאת גיל הפרישה אינה בהכרח יציאה משוק העבודה, אלא דחיית המועד של תחילת הקבלה של קצבת זקנה מהביטוח הלאומי. גיל 62 זה גם הגיל שבו ניתן להתחיל למשוך את הפנסיה. על פי ניתוח שעשתה הוועדה להעלאת גיל הפרישה, 45% מהנשים בגילאי 63-62 ייפגעו מדחיית תשלום קצבת הזקנה. עם זאת, בבנק ישראל וחוקרים נוספים סבורים כי העלאת גיל הפרישה לנשים תגדיל גם את שיעורי התעסוקה של נשים מעל גיל 60. בנוסף מציינים בבנק ישראל כי על-פי חישוביהם קצבת הפנסיה הממוצעת לנשים תגדל בקרוב ל-10% יקב דחיית גיל הפרישה בשנתיים (יותר שנות חיסכון ופחות שנות תשלום).

לאחר שלא הגיעו להסכמות עם ועדת הכספים, העדיפו באוצר לחכות לבחירות ולכנסת החדשה, אז ינסו להעביר את היוזמה עם ועדת כספים חדשה. באוצר ינסו מן הסתם לשכנע את מי שירכיב את הממשלה הבאה להכניס סעיף בדבר העלאת גיל הפרישה להסכמים הקואליציוניים - אלא שהרוחות החברתיות המנשבות בפוליטיקה לא יסייעו להם בכך. בעבר פרסמנו ב"גלובס" כי גפני כבר יעץ לאוצר בידידות שלא לטפח תקוות שווא: "אם אתם מקווים שאחרי שנה יהיה בחירות ואתם תדרשו בהסכמים הקואליציוניים שיעלה גיל הפרישה לנשים ולא יהיה פיצוי - אתם טועים טעות גדולה", אמר גפני והוסיף: "אם היום נסתפק בחוק מינורי, בקדנציה הבאה יהיה חוק הרבה יותר חריף מבחינה חברתית כי הנושאים החברתיים רק הולכים וגדלים".