הכירו את "פלס": היחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה

אולי זה יעזור: במשטרה חנכו היום את היחידה החדשה שתעסוק בחקירת תאונות עבודה, זאת במטרה להעלות את רף הבטיחות בתחום העבודה בישראל, ובעיקר באתרי הבנייה • בראש היחידה הוצבה רפ"ק יעל אהרונוביץ'

אתר תאונת העבודה בבת ים / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה
אתר תאונת העבודה בבת ים / צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה

במשטרה, במשרד לביטחון פנים ובמשרד העבודה חנכו היום (ב') את יחידת "פלס" (ראשי-תיבות של "פועלים ללא סיכון") - שתעסוק בחקירת תאונות עבודה. זאת במטרה להעלות את רף הבטיחות בתחום העבודה בישראל, ובעיקר באתרי הבנייה.

מדובר במפלג ובו צפויים לשרת כ־13 חוקרים, שיהיה חלק מהיאל"כ (היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית). בראש "פלס" הוצבה רפ"ק יעל אהרונוביץ' שמגיעה מהיאל"כ. שלושה תקנים ביחידה החדשה מאוישים על-ידי חוקרים שהועברו בחודשים האחרונים ממנהל הבטיחות שבמשרד העבודה.

היחידה נחנכה היום בטקס שהתקיים במטה הארצי בירושלים, ושבו לקחו חלק השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן; ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן; ומנכ"ל משרד העבודה והרווחה, אביגדור קפלן. בהודעה שפרסמו המשטרה והמשרד לביטחון פנים הוסבר כי "היחידה תעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום".

"תאונות עבודה גובות חיים רבים בישראל מדי שנה, והאחריות המרכזית על הבטיחות באתרי העבודה היא של המעסיקים והקבלנים. הקמת היחידה תסייע להציל חיים רבים, כשסוף-סוף תיווצר הרתעה אצל המעסיקים והקבלנים שתגרום להם להבטיח שכללי הבטיחות באתרי העבודה נשמרים בקפידה", מסר השר ארדן.

ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הוסיף כי "הקמת מפלג ייעודי כחלק מהיחידה הכלכלית של להב 433 בשיתוף נציגים ממשרד העבודה והרווחה - שייעודו הגברת האכיפה והמניעה בתחום תאונות העבודה - תוביל להגשת כתבי אישום איכותיים נגד גורמים המזוהים עם הפרת החוק בתחום הבטיחות, יגבירו את ההרתעה, ייקבעו נורמות עבודה בטוחות ויגבירו את הציות לחוק. עצם קיומה של היחידה יסייע למניעת עבירות מסכנות חיים באתרי הבנייה. המפלג יפעל נגד אתרים בהם קיימים ליקויי בטיחות חמורים, לצד גורמי אכיפה נוספים בליווי הפרקליטות, ויפעל מול גורמים נוספים הנותנים שירותים לאתרי הבנייה ומשפיעים על תחום הבטיחות. הצלחת המפלג, כשכל גוף מביא את היתרון היחסי שלו - משמעותה הגנה על חיי אדם ומניעה של טרגדיות אנושיות מיותרות".

מארגון "קו לעובד" נמסר בתגובה לידיעה על הקמתה הצפויה של יחידת החקירות המשותפת: "למרות הסחבת הממושכת, אשר מנעה את הקמת היחידה המדוברת במשך שנתיים, כאשר התרענו על הוואקום החמור בתחום החקירות ואף הגשנו עתירה לבג"ץ להקמת היחידה לאלתר וייעול חקירת כלל תאונות העבודה בבניין, עתירה שתידון בחודש הקרוב, אנו מברכים על ההחלטה להקים את היחידה ולהתחיל לראות בזירות שבהן מתרחשות תאונות עבודה בבניין זירות פשע.

"עם זאת, אנו מודאגים מהמנדט אותו תקבל ותבצע היחידה - זאת לאור תשובת המדינה לעתירה שלנו, שאינה רואה בתאונות עבודה בהן נפצעו עובדים באורח בינוני כתאונות הראויות להיחקר על-ידי המשטרה. יש לשנות מהיסוד את הגישה הסלחנית הרווחת כלפי תאונות עבודה בבניין - על-מנת לוודא שהקבלנים לוקחים אחריות מלאה על שלומם של העובדים באתריהם".