חשיפה למט"ח: למרות הריבית, הדולר הוא המנצח הגדול של 2018

מדד הדולר אינדקס (DXY) עלה כמעט 5% בסיכום 2018, והצפי ל-2019 הוא התחזקות משמעותית במטבע על רקע סיום סבב העלאת הריביות של הפד והמשך העלאות הריבית העולמיות • האירו יחגוג מחר 20 שנה להיווסדו ומסכם את 2018 בירידה של 5% מול הדולר, כשכלכלת איטליה והברקזיט מכבידים עליו • הברקזיט פגע בשער הליש"ט, שאיבדה יותר מ-6% מול הדולר בסיכום השנתי • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

דולר - המנצח הגדול של השנה האחרונה / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר - המנצח הגדול של השנה האחרונה / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאורך יום המסחר האחרון לשנת 2018 הדולר האמריקאי מתנהל ביציבות יחסית על רקע רגיעה במלחמות הסחר בין ארה"ב לסין וצפי לחידוש השיחות כבר בתחילת שנת 2019.

עוד בחזית ארה"ב-סין, הנשיא טראמפ צייץ ביום ראשון מעין "שריקת הרגעה" וסיפר כי הייתה לו שיחת טלפון "ארוכה ומאוד טובה" עם הנשיא שי ג'ינגפינג. הנשיא האמריקאי גם רמז ל"התקדמות גדולה" שבדרך.

בשוק המקומי, השקל התחזק ביום המסחר האחרון של השנה. ערך האירו  מול השקל ירד 0.5% לרמת 4.291 שקלים, וערכו של הדולר  מול השקל ירד 0.6% לרמת 3.748 שקל. בסיכום שנתי, השקל צנח 7% מול הדולר, ומול האירו ירד השקל ב-2.4%.

המרוויח הגדול בשוק המט"ח בימים האחרונים של השנה הוא הדולר האוסטרלי  שעלה 0.4% לרמת 0.7063 דולר אמריקאי. עם זאת, במבט שנתי המטבע האוסטרלי ירד כ-10% בשל המתחים בין סין וארה"ב במהלך השנה החולפת.

הדולר אינדקס (DXY) נסחר היום ביציבות סביב רמת 96.43 אך יסגור את השנה בעלייה של כמעט 5% מול סל המטבעות הנבחרים, זאת בעקבות גל העלאת הריביות סביב העולם על ידי הבנקים המרכזיים.

במבט לשנת 2019, הצפי לדולר הוא צמיחה לאחר שסבב העלאת הריביות בן שלוש השנים בארה"ב הגיע לקיצו. בשווקים לא צופים לעוד העלאות ריבית ב-2019.

"במקביל לתחזיות על הסוף להעלאות הריבית בארה"ב, הגירעון הכפול במדינה עומד להכביד על המטבע בשנה הבאה", כך על פי אלווין טן, אסטרטג מטבע בסוסיאט גנרל בלונדון.

האירו  ממשיך להיות יציב מול הדולר היום ונסחר ברמת 1.1440 דולר לאירו. למרות העליות האחרונות מול הדולר, המטבע הכלל-אירופי חטף מספר מהלומות השנה בחסות האינפלציה והגירעונות השונים ביבשת. בסיכום שנתי, האירו צפוי לרדת כ-5% מול הדולר. מחר יציין האירו 20 שנים לקיומו.

בממלכה המאוחדת, הברקזיט עשה שמות בערך הליש"ט  במהלך השנה - המטבע איבד במהלך 2018 6% מערכו מול הדולר. לעומת זאת, היום הליש"ט סוגר שיא של שלושה שבועות, עולה 0.3% ונסחר ברמת 1.2732 דולר.