שיא בתחום הקנאביס הרפואי בישראל: סאיקי מדיקל גייסה 50 מיליון דולר

חברת סאיקי מדיקל, שמפתחת משאפים של קנאביס רפואי, גייסה 50 מיליון דולר, בסבב ההשקעה הגדול ביותר אי-פעם של חברה ישראלית בתחום - כך נודע ל"גלובס" • מי שהובילה את הסבב היא קרן ההשקעות שביט קפיטל, שלרוב משקיעה בחברות לפני הנפקה בבורסה

פרי דוידסון, מנכ"ל ומייסד חברת סאיקי מדיקל / צילום: איל יצהר
פרי דוידסון, מנכ"ל ומייסד חברת סאיקי מדיקל / צילום: איל יצהר

חברת סאיקי מדיקל, המפתחת ומשווקת משאפים למתן מנות מדויקות של קנאביס רפואי, ומוצריה משווקים בישראל על ידי טבע, גייסה 50 מיליון דולר - כך נודע ל"גלובס". זהו סבב גיוס ההון הגדול ביותר עד כה לחברת קנאביס ישראלית.

את סבב הגיוס הובילה קרן שביט קפיטל, אשר לרוב משקיעה בחברות המתכננות הנפקה בבורסה זרה. מכאן ניתן להניח כי זה גם הכיוון אליו מתכננת סאיקי לפנות בשנים הקרובות. בנוסף לקפיטל, השתתפו בסבב הגיוס משקיע מתחום התרופות, וכן קרן PRM Holdings, זרוע ההשקעות של חברת צמחי המרפא Martin Bauer Group. ההשקעה של חברת צמחי מרפא תואמת את הגישה של סאיקי, לפתח את המוצר שלה לתחומים נוספים של מתן תרופות צמחיות בשאיפה, מעבר לתחום הקנאביס.

לא מסתפקים בקנאביס

עד היום גייסה סאיקי 83 מיליון דולר, כולל הגיוס הנוכחי, בעיקר מקרן Ourcrowd ומהמשקיעים הפרטיים בארי שקד ובריאן קופר. בעבר פורסם גם כי סאיקי קיבלה השקעה מחברת הטבק פילים מוריס, אולם החברה לא אישרה את הידיעה.

המוצר שפיתחה החברה הוא משאף שנועד לאדות מנות קצובות של קנאביס רפואי, ולאפשר את שאיפתן תוך שליטה מדויקת מאוד במינון קבוע, כולל אפשרות לשינוי המינון בהתאם למשתמש, ואף שינוי המינון מרחוק, על ידי הרופא המטפל. טבע תחל בקרוב לשווק את המוצר לשוק הביתי בארץ. בעבר נערך שימוש מוגבל בגרסה קודמת של הטכנולוגיה במשך כשנתיים בבית החולים רמב"ם.

מנכ"ל ומייסד החברה, פרי דוידסון, אישר את הידיעה ואמר כי סבב הגיוס הנוכחי נועד לאפשר לחברה, בין היתר, לפתח את המשאף עבור צמחים מעבר לקנאביס כדוגמת אופיום (אשר כיום אינו נמצא בשימוש בשאיפה, למעט באופן בלתי חוקי) ו-ולריאן. כמו כן, ישמש הסכום לבחון פיתוח משאפים של סאיקי עם תרופות קונבנציונליות. זאת, בנוסף לתוכניתה של החברה להרחיב את פעילותה בתחום הקאנביס כעת - מפיילוט לפעילות מסחרית מלאה בישראל, וכן למדינות נוספות בעולם, כולל ארה"ב.

דוידסון הוסיף כי "בתעשיית צמחי המרפא כיום קיימים גלולות, שמנים ומשחות, ואין כל אפשרות לתת צמחים בשאיפה בצורה מדויקת. לצד זה, בתעשיית הפארמה לא ניתן לתת בשאיפה מינונים מדויקים משתנים בזמן אמת ולבצע התאמה אמיתית של הטיפול לחולה. בנוסף, אחוזי היענות הטיפול במשאפים פרמצבטיים היא פחותה מ-50%". לאור זאת, עולה לדבריו הצורך במשאף מתוחכם, לתחום הצמחים ולתחום התרופות הקלאסיות.

לא מחכים לאישור לייצא

המוצר הישראלי של סאיקי משלב קנאביס שמייבאת החברה בתוך משאף, במפעל מאושר בתקן GMP (כלומר החברה תוכל לשווק מוצריה בארץ גם אחרי שתיכנס לתוקף רפורמת הקנאביס החדשה ב-31.3.2019). זהו האישור הראשון שניתן בארץ הכולל הן את המכשיר שבאמצעותו מסופק הקנאביס והן את תרכובת הצמח עצמה.

דוידסון, בעבר איש הייטק ולאחר מכן אחד העובדים הראשונים בחברת גידול ושווק הקנאביס "תיקון עולם", הקים את סאירי ב-2011. בראיון קודם ל"גלובס" אמר דוידסון כי הוא הקים את סאיקי כדי לעשות סדר בתחום הקנאביס. "זה תחום מאוד ‘ססגוני’, תחום ירוק-אפור, שהפעילות בו לא תמיד אחראית או מסודרת. כשרוצים לעשות סקייל-אפ, כלומר לייצר את המוצר באופן מסחרי, עבודה כמו שעשו רוב המגדלים עד כה, היא לא הדרך".

סאיקי מנסה לפתור את הבעיה המרכזית בתחום - בעיית ההדירות, היכולת לשלוט בכמות החומרים הפעילים מן הצמח המגיעים למחזור הדם בכל מנה. ההדירות היא תנאי חשוב לקבלת המוצר על ידי הקהילה הרפואית.

איך המוצר עובד בפועל? המשאף של החברה מכיל מעין מחסניות המכילות את הצמח. כשרוצים להשתמש במוצר, נסגר על המחסנית הזו מעגל חשמלי, והיא הופכת להיות גוף חימום הפועל באופן אחיד לאורך זמן. כל שאיפה מדליקה מנגנון שגורם לסגירת המעגל החשמלי ושומר על טמפרטורה קבועה באמצעות חיישני חום. כמו כן, המשאף כולל פיה שמסתובבת באופן מבוקר לפי עוצמת הנשימה ומפצה על ההבדלים בשאיפות, למשל, בין ילד קטן עם מחלת ריאות לעומת חולה PTSD שנושם חזק מאוד. החברה ערכה ניסוי קליני במוצר ומדווחת כי אכן תמיד מתקבלת אותה המנה.

סאיקי אינה תלויה באישור יצוא קנאביס מישראל, שכן היא יכולה בעיקרון לייצר את המשאף בארץ ורק להוסיף לו את חומר הגלם בחו"ל, וכן להקים מפעלים מחו"ל. מה שהיא מייצאת מישראל הוא את הידע הייחודי שפיתחה בתחום המשאפים, כמו כל חברת הייטק או מכשור רפואי. לאחר שנים שבהן סאיקי היא "הדבר החם" בתחום הקנאביס, לאחר הגיוס הזה תגיע תקופת המבחן בה תשאף להוכיח האם היא אכן מצליחה להתרחב מסחרית וכן לאינדיקציות חדשות מעבר לקנאביס. 

כארי ליבלר המנהל את קרן שביט קפיטל: "סאיקי פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך המאפשרת לייצר את הדור הבא של המשאפים. המשאף מאפשר שימוש בחומר צמחי גולמי, ברמת דיוק פרמצבטית שהוכחה קלינית וטרם הייתה כמותה. על כן משאפים אלה צפויים לשפר באופן משמעותי את האופן שבו מטופלים נוטלים תרופות, צמחים (ובכללם קנאביס רפואי) וחומרים פעילים אחרים.

"בהתבסס על תגובת השוק אנחנו בטוחים כי המשאף הייחודי של סאיקי יתקבל באהדה בקרב הקהילה הרפואית ורשויות רגולטוריות בינלאומיות רלוונטיות".

הערך המוסף הישראלי נמצא במכשור הרפואי, בינתיים/ פרשנות

רוב חברות הקנאביס הנסחרות בבורסה בתל אביב עוסקות בגידול חקלאי של הקנאביס, ומיעוטן הקים מפעל לעיבוד החומר. קיים ויכוח בשוק הקנאביס: מאיפה יבוא רוב הערך עבור סקטור הקנאביס בישראל.

האם ניתן יהיה לבדל את החברות החקלאיות הישראליות, ואת מפעלי הייצור, מן התחרות העולמית? או שמא עדיף להתמקד במוצרים טכנולוגיים יותר, מוצרים מסייעים לגידול, מוצרים מסייעים למחקר ומוצרים כמו של סאיקי המאפשרים צריכה של החומר באופן ייחודי? מוצרים כאלה כבר אינם שחקנים בתחום החקלאות והתעשיה, אלא הם מוצרי הייטק ומכשור רפואי לכל דבר.

הגיוס של סאיקי מהווה תמיכה משמעותית בתזת ה"סטארט-אפ ניישן" לסקטור הקנאביס. סאיקי גייסה עד כה הון משמעותי מקרנות הון סיכון מובילות, היא נערכת להנפקה והמוצר שלה בר הרחבה לסקטורים נוספים, כך שהוא ערוך להתמודד עם תנודות בסקטור הקנאביס - בזמן האחרון אנחנו רואים שהתחום הזה יודע גם לאבד גובה. היא יכולה להתחיל ביצוא הידע שלה כבר מחר, בלי לחכות לאישור יצוא, כי היא לא חייבת לייצא את חומר הגלם עצמו, אלא את המשאף המספק אותו.

ואולם עוד לפני שישראל הייתה סטארט אפ ניישן, היא הייתה אגרו ניישן והראתה כי היא מסוגלת לבדל את הזנים שלה ואת התוצרת החקלאית שלה. חברת תיקון עולם היא בינתיים התומכת העיקרית בתזה הזו עבור סקטור הקנאביס בישראל, שכן הזנים שלה אפשרו לה שותפות בחברות ברחבי העולם, כולל חברה קנדית אשר אחזקתה של תיקון עולם בה היום שווה על הנייר קרוב ל-200 מיליון דולר.

נראה כי ישראל יכולה לפעול בתחום הקנאביס בשני האפיקים, אך בתנאי שתקפיד לבדל ולתת ערך מוסף למוצריה, בעיקר החקלאיים והתעשייתיים.