בכיר ברשות הסחר הפדרלית: פייסבוק לא הייתה אחראית לשערוריית קיימברידג' אנליטיקה

תחקיר של ה"ניו-יורק טיימס" חושף כי בכיר ברשות הסחר הפדרלית (FTC) טען במזכר פנימי כי פייסבוק אינה אחראית לשערוריית קיימברידג' אנליטיקה • מנהל חטיבת האכיפה ברשות טען במזכר כי פייסבוק נקטה צעדים מספיקים כדי להתמודד עם הבעיה, וכי ככל הנראה לא הפרה את התחייבויותיה ל-FTC

מארק צוקרברג צילום: רויטרס, Aaron Bernstein
מארק צוקרברג צילום: רויטרס, Aaron Bernstein

תחקיר של ה"ניו-יורק טיימס" חושף כי בכיר ברשות הסחר הפדרלית (FTC) טען במזכר פנימי כי פייסבוק אינה אחראית לשערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה חברת הייעוץ הפוליטית השיגה את פרטיהם של 87 מיליון משתמשי פייסבוק, תוך הפרת מדיניות הרשת החברתית.

ג'יימס א. קום, מנהל חטיבת האכיפה ברשות טען במזכר כי פייסבוק נקטה צעדים מספיקים כדי להתמודד עם הבעיה, וכי ככל הנראה לא הפרה את התחייבויותיה ל-FTC. הדברים נאמרו באביב, לאחר פרסום השערורייה ועל רקע קולות לנקיטת צעדים חמורים נגד פייסבוק, בשל הפרת הסכם שלה מול הרשות שמונע ממנה להטעות משתמשים לגבי הדרך בה המידע שלהם משותף. פייסבוק סירבה להגיב לידיעה.

יו"ר הוועדה ג'וזף ס. סימונס סירב להגיב לחשיפת המזכר אך אמר כי "אם הרשות הייתה מגיעה למסקנה שאין בעיה בהתנהלות פייסבוק היינו מודיעים על זה. החקירה שלנו נמשכת וכשתסתיים, תהיו בטוחים שהיא תתפרסם באופן ציבורי".

עוד דווח כי עובדים שנפגשו עם קום בחודשים האחרונים שאלו לדעתו על דיווחים, לפיהם חברות טכנולוגיה גדולות עקבו אחרי מיקום של משתמשים, מבלי להצהיר על הפרקטיקה באופן מפורש. קום ענה כי חברות הטכנולוגיה הן עסקים לגיטימיים שמציעים שירותים חינם, ושלא ברור איך פעולותיהן פגעו בצרכנים. קום סירב להגיב לדברים.

ה"ניו-יורק טיימס" ראיין במסגרת התחקיר עשרות בכירים בהווה ובעבר ברשות, מחוקקים ובעלי תפקידים בממשל, ופעילים בתחום הצרכנות ורבים מהם דיוחו על אוזלת יד מצד הרשות בהתמודדות מול חברות הטכנולוגיה.

ארה"ב היא בין המדינות המפותחות הבודדות בהן אין חוק בסיס הנוגע לפרטיות צרכנים, וה-FTC פועלת כמעין רגולטור פרטיות בפועל. הקנס המנהלי הגדול ביותר שהרשות הטילה היה 22.5 מיליון דולר על גוגל ב-2012, בשל עקיפת הגדרות פרטיות בדפדפן ספארי של אפל, תוך הפרה של הסכם.

הרשות מתמודדת מול אתגרים הנוגעים לגודלה - יש בה 1,100 עובדים, כרבע מבוועדה לניירות ערך ובורסות (SEC). ולמומחיות בכח האדם - לזרוע האוכפת שלה אין מומחי טכנולוגיה ומאז אפריל משרת מנהל הטכנולוגיות, שמייעץ ליו"ר הרשות, אינה מאויישת. כעת, ממשל טראמפ והקונגרס דנים האם להרחיב את סמכויות הרשות הנוגעות להפרות פרטיות. נציגי הרשות הסכימו בשימוע שנערך בסנאט בחודש שעבר כי היא זקוקה ליותר כסף וסמכויות כדי לפעול נגד חברות הטכנולוגיה הגדולות.

סנטור ריצ'רד בלומנטל, חבר בכיר בוועידה שבוחנת את הרשות, אמר ל"ניו-יורק טיימס" כי "הם נרדמו בשמירה. ההתנהגות שלהם מראה על חוסר ברצון אפילו יותר מעל חוסר במשאבים". בכיר לשעבר ברשות אמר ל"ניו-יורק טיימס" כי ליו"ר הרשות בתחילת שלטונו של טראמפ, מורין ק. אלהאוזן, ולצוות שלה נאמר להאט את הפעולות נגד חברות כדי שהממשל לא יראה אותה כאנטי-עסקים. אלהאוזן הכחישה זאת.

אחרים טענו שהרשות דווקא נקטה צעדים משמעותיים נגד חברות טכנולוגיה בשנים האחרונות. "הרשות לא עוצבה כדי לטפל בנושא הפרטיות, והעובדה שהצליחו בכל זאת לטפל באלפי מקרים של פרטיות ואבטחת מידע היא דווקא הישג, בשל ההגבלות על הסמכות של הרשות והאתגרים שחברות הציבו" אמרה ג'סיקה ל. ריץ', בכירה לשעבר ברשות ומומחית הגנה על צרכנים. ובכירים בהווה אמרו כי מקרים הנוגעים לפרטיות ואבטחת מידע זכו ליותר תשומת לב ממקרים בתחומים אחרים בעשור האחרון.