מבני ברק למונקו: מיהו סוכן המטוסים אהרון פרנקל שלוטש עין לאירונאוטיקס?

איש העסקים שרכש 13% מאירונאוטיקס מתגורר במונקו, מחזיק דירה גם בתל אביב ובמשך שני עשורים מייצג חברות בתחומי הנדל"ן והתעופה

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

ימים סוערים עוברים על חברת המל"טים אירונאוטיקס. היום (ב') התבררה זהותו של בעל עניין חדש בחברה - איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש 13.3% ממניותיה בימים האחרונים. במקביל, רשות ני"ע פשטה על משרדי החברה הבוקר, צו איסור פרסום הוטל על פרטי עניין זה.

במקביל, החברה דיווחה למשקיעים על "מגעים עם גורם אסטרטגי להכנסת שותף לפעילות החברה. במקביל, החברה מקיימת מגעים עם צדדים שלישיים נוספים שפנו לחברה לבחינת מתווים אחרים שעניינם ביצוע עסקה למכירת מניות החברה ו/או מכירת אחזקות בפעילות של החברה".

ובחזרה לזהותו של בעל עניין חדש, פרנקל (61), שעיקר פעילותו בתחומי הנדל"ן והתעופה, רכש ביום ה' את ההחזקה של קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שהחזיקה בכ-5.5% ממניות אירונאוטיקס (בקופות הגמל ובנוסטרו), ובנוסף קנה בימים האחרונים מניות בבורסה. בסך הכל השקיע פרנקל 55-60 מיליון שקל ברכישת מניות אירונאוטיקס.

העסקה מול הפניקס, בהיקף של כ-25 מיליון שקל, נעשתה במחיר של 8.5 שקלים למניה, גבוה בכ-25% ממחיר הסגירה של המניה ביום חמישי, מה שהביא לזינוק דומה במניית אירונאוטיקס  (25%) במסחר אתמול. הבוקר נסחרה המניה בתנודתיות גבוהה.

אירונאוטיקס צנחה
 אירונאוטיקס צנחה

"גם בעבר פרנקל התענין בחברה"

גורם שמקורב לאיש העסקים אהרון פרנקל, שרכש 13% ממניות חברת המל"טים אירונאוטיקס התקשה להסתיר את הפתעתו מהמהלך. "זה לא מתאים לפרנקל, לרכוש 10% או 13% מחברה, כי מתי שהוא רוצה משהו - הוא קונה את כל החברה. מבחינתו אם יש לחברה כלשהי מוצר טוב, אז קונים את החברה. אבל מי יודע מה קרה כאן. מישהו כנראה הצליח להקסים אותו, להגיד לו שאפשר לקנות בזול- ושהמחיר יעלה", אמר היום המקורב, "גם בעבר פרנקל התעניין במצב של אירונאוטיקס, בחלק מהמקרים הוא קיבל חוות דעת איומות על החברה - ובסופו של דבר לא עשה מהלך כלשהו בנושא. כנראה שאף אחד, חוץ ממנו, לא מבין באמת למה זה קרה דווקא עכשיו".

עסקי התעופה, כך ניתן להתרשם משיחות עם מקורביו, אינם זרים לפרנקל, שפועל כסוכן של חברת מטוסי המנהלים האמריקאית גלפסטרים בגוש המזרחי והוא עצמו, טס באחד ממטוסי המנהלים הגדולים שלה, G-650 ועיצב אותו על פי טעמו האישי. בנוסף, הוא משמש כנציגן של איירבאס ושל בואינג במזרח אירופה.

בשני העשורים האחרונים פרנקל פעל בתחומים שונים, מתעופה ועד נדל"ן, הייטק ואנרגיה באמצעות קבוצת החברות שלו, Loyd's.

הוא נשוי למאיה רות פרנקל, שבעבר כיהנה כסגנית שר הכלכלה של קרואטיה, סגנית נשיא חברת הנפט הלאומית ובעלת קשרים רבים בממשלת קרואטיה.

משכנו הקבוע הוא במונטה קרלו שבנסיכות מונקו, אך מרבה לבקר בישראל: בבעלותו דירה ברחוב הירקון בתל אביב.

הוא בן 61, נולד בבני ברק, היה הצעיר מבין שלושה אחים, למד בישיבות שונות בעיר ואחת מהן, ישיבת פוניבז'. בין השפות שהוא דובר: רוסית, פולנית, יידיש, גרמנית ואנגלית.

מכריו מספרים כי פעילותו של פרנקל נעשית מתחת למכ"ם התקשורתי, "בורח מכלי התקשורת כמו מאש" אך לעומת זאת, את רשת קשריו העסקיים הוא טווה בכישרון: "זה הכישרון הגדול שלו, הוא מעורב בכל מה שמעניין אותו: יש לו מעורבות בפעילויות יצוא מישראל למדינות שונות, יש לו חושים עסקיים חדים, אך הוא דיסקרטי מאד ושומר את הקלפים קרוב מאד לחזה. כשחושבים על זה, קשה מאד לראות משהו שמסתובב בו כסף ופרנקל לא נמצא שם".

פעילותו העסקית בישראל כוללת את החברה הביטחונית יוויז'ן, שבה הוא מחזיק בבעלות מלאה והיא עוסקת בפיתוח וביצור של חימוש משוטט מתקדם, המאפשר השמדה מדויקת של מטרות בטווחים שונים.

לפני כשנה וחצי דווח כי החברה תספק מל"טים מתאבדים לכוחות צבא ארה"ב, לאחר שהתאימה את מוצריה לצרכיו וכך, לחברה גם שיתוף פעולה עסקי עם רית'און האמריקאית.

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. כעת, בעקבות המכירה, נותרו מנורה מבטחים (מחזיקה 9.4%) ובנק לאומי (5.3%) הגופים המוסדיים עם החזקה משמעותית בחברה.

הכניסה של פרנקל להשקעה באירונאוטיקס נעשתה ככל הנראה מכיוון שהוא זיהה הזדמנות השקעה אטרקטיבית ברמת המחיר הנוכחית של המניה, שצנחה בשנה האחרונה. ככל הידוע, בשלב הזה אין בכוונתו להגדיל את ההחזקה או לפעול להשגת שליטה בחברה.

עננת חקירה ביטחונית מעל החברה

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017, לאחר שקרנות ההשקעה השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית של מניות בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל, לגוף שהוביל את ההנפקה - לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. מאז ההנפקה צנחה המניה ביותר מ-50% ושוויה של החברה בבורסה התכווץ לכ-460 מיליון שקל היום.

החברה סובלת בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שלפני כשנה נפתחה חקירה פלילית בנושא ).

לפני כארבעה חודשים דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל שלה עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה. כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות .

בחודש אוגוסט השנה הגישו חברה משותפת של רפאל מערכות לחימה הממשלתית והפיננסייר אביחי סטולרו הצעת רכישה לאירונאוטיקס לפי שווי של 430 מיליון שקל, והפיכתה בחזרה לחברה פרטית. דירקטוריון אירונאוטיקס דחה הצעה זו.