פרשת קרטל הגז הביתי: רשות ההגבלים שוקלת להגיש כתב אישום נגד אמישראגז ופזגז

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה לחברות אמישראגז ופזגז ונושאי משרה בכירים בהן כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין הסדר לפגיעה בפעילותה התחרותית של כלבוגז • בין החשודים שקיבלו את מכתבי השימוע: שמעון הורוביץ, סמנכ"ל שיווק באמישראגז, ועידן בן ארי, מנכ"ל אמישראגז

אישומים בפרשת "קרטל הגז הביתי": רשות ההגבלים העסקיים הודיעה לחברות הגז אמישראגז ופזגז ונושאי משרה בכירים בהן כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין הסדר לפגיעה בפעילותה התחרותית של כלבוגז.

על-פי מכתבי השימוע, פזגז ואמישראגז שיתפו ביניהן פעולה כדי לפגוע בפעילותה התחרותית של כלבוגז. כחלק מההסדר הן הסכימו לא להתחרות זו בזו על בסיס המידע שיעבירו במסגרת שיתוף-הפעולה.

בין החשודים שקיבלו את מכתבי השימוע נמנים שמעון הורוביץ, סמנכ"ל שיווק באמישראגז; ועידן בן ארי, מנכ"ל אמישראגז. בנוסף, רשות ההגבלים עסקיים זימנה לשימוע לפני הגשת כתבי אישום את מנכ"ל פזגז, אמיר ארז; יואב חי וגיא שקיב, סוכני מכירות באמישראגז; טל בקאל, מנהל מסחרי בפזגז; וניסים כומארי, מנהל רכישה ושימור לקוחות פזגז.

על-פי כתב החשדות שנשלח אל החשודים הבוקר (ב'), במחצית השנייה של שנת 2016 החלה חברת כלבוגז להתחרות ביתר שאת באזור באר-שבע על לקוחות ביתיים הצורכים גז. לפני כן כמעט ולא עברו לקוחות ביתיים בין החברות המרכזיות המספקות גז ללקוחות ביתיים באזור באר-שבע.

בעקבות פעילות כלבוגז הסכימו אמישראגז ופזגז לשתף פעולה ביניהן כדי לפגוע בפעילותה התחרותית של כלבוגז. החברות פעלו על-פי ההסכמה, העבירו מידע זו לזו ביחס לפעילותה של כלבוגז ואף פגעו בתחרות שעוררה כלבוגז.

כאשר נכנסת חברה קטנה יחסית לשוק הלקוחות הביתיים, מחירי מגז בישול יורדים באופן משמעותי, ולכן ההסדר האסור בין אמשיראגז ופזגז לפגוע במשותף בפעילותה התחרותית של כלבוגז פגע בתחרות.

שוק של 2 מיליארד שקל

גז הבישול (גפ"מ - גז פחמימני מעובה - גז בישול) הוא אחד ממקורות האנרגיה המרכזיים למשקי-הבית בישראל. מרבית תושבי המדינה עושה שימוש בגפ"מ לצורכי בישול והסקה, כאשר היקף שוק גז הבישול בישראל עומד על מעל ל-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-800 מיליון שקל בתחום הביתי. לפי הערכות משרד האוצר, העלות העודפת כיום על צרכני הגז הביתי מוערכת בקרוב ל-400 מיליון שקל בשנה - במילים אחרות, זהו הרווח שהחברות עושות על הגב של הציבור.

חקירת רשות ההגבלים העסקיים בפרשה זו נפתחה על רקע בדיקה שערכה הרשות בשוק הגז הביתי, ושממצאיה העלו כי הספקים הגדולים בשוק זה נמנעים מלהתחרות זה בזה. ראשית פרשת קרטל הגז הביתי בספטממבר 2016, אז נחקרו על-ידי רשות ההגבלים העסקיים במסגרת חקירת חשד לקרטל בענף אספקת הגז הביתי ניסים כומארי, מנהל מכירות ארצי פזגז; גיא שקיב, סוכן מכירות אמישראגז; ושמעון הורוביץ, סמנכ"ל שיווק אמישראגז. הורוביץ, נזכיר, הורשע בעבר גם בפרשת קרטל הגז.

בשלהי 2016 פרסמה רשות ההגבלים העסקיים דוח בנושא היעדר התחרות בשוק הגז הביתי, ובו המלצות נרחבות בנוגע לצעדים שיש לנקוט כדי לקדם תחרות בשוק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לקדם את התחרות בענף.

בדיקת הרשות העלתה כי לאורך השנים פעילים מספר שחקנים ותיקים וגדולים בתחום אספקת גז הבישול למשק- בית, בהם פזגז, סופרגז, אמישראגז ודורגז. ארבעת הספקים הגדולים מספקים כ-75% מהכמות המיועדת למערכות גז מרכזיות. לצדם, קיימים כ-20 ספקי גז קטנים מאוד, שנתח השוק הכולל שלהם אינו עולה על 10%, כאשר נתח השוק של כל אחד מהם אינו עולה על 5%.

עוד מצאה הרשות כי ניסיונות הכניסה והתרחבות של ספקי גפ"מ חדשים וקטנים נבלמת באופן עקבי. מהבדיקה עלה כי ככל שמספר המתחרים המסוגלים להתרחב קטן יותר - כך קל יותר לספקים הגדולים להגיע לשיווי משקל לא-תחרותי. כן עלה מהדוח כי אספקת גז הבישול למשקי-בית באמצעות מערכת גז מרכזית מועד לשיווי-משקל לא תחרותי. זאת, בין היתר, משום שחברות הגז מוכרות למספר גדול של לקוחות קטנים, ומשום שלספקי הגפ"מ הקטנים קיימים חסמים להתרחבות והגדלת נתח השוק.

בתום הליך השימוע, יוחלט סופית האם להגיש נגד החשודים כתבי אישום.

מחברת אמישראגז נמסר: "אמישראגז דוחה מכל וכל את הטענות נגדה. החברה מקפידה על הוראות החוק ופועלת על-פי הדין, והדברים יובהרו בדרך עניינית במסגרת השימוע הצפוי".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה וזכאים ליהנות מחזקת החפות. יש לזכור כי חשודים הם חפים מפשע עד שלא הוכחה אשמת והם הורשעו בדין.