האחים שפירא מכרו מניות שפיר הנדסה למוסדיים ב-221 מיליון שקל

המכירה של 5.5% ממניות ענקית התשתיות לגופים מוסדיים עשויה לסלול את דרכה של מניית שפיר למדד המוביל בת"א • שוויה של שפיר בבורסה עומד על כ-4.1 מיליארד שקל • במקביל, שפיר הנדסה דיווחה על מו"מ מול רכבת ישראל, בהמשך לסכסוך החריף שהגיע לשיאו עם התמוטטות אחד מקטעי המנהרות בקו המהיר לירושלים

חן שפירא / צילום: תמר מצפי
חן שפירא / צילום: תמר מצפי

בעלי השליטה בחברת שפיר הנדסה  - האחים הראל, ישראל, גיל, וחן שפירא - מכרו אתמול מחוץ לבורסה מניות החברה למשקיעים מוסדיים תמורת כ-220 מיליון שקל. כל אחד מהאחים מכר כ-4.78 מיליון מניות במחיר של 11.5 שקל למניה ובסך הכל הפיצו כ-5.5% ממניות החברה. עסקאות המכירה, שבוצעו מחוץ לבורסה בהובלת ברק קפיטל חיתום ולידר שוקי הון, שיקפו הנחה של כ-1.3% על מחיר הסגירה של מניית שפיר אתמול. היום (ג') נסחרה המניה בעלייה של כ-2% והשלימה התקדמות של כ-10% בחצי שנה. שוויה של שפיר בבורסה עומד על כ-4.1 מיליארד שקל.

עסקאות המכירה הורידו את ההחזקה המצרפית של ארבעת האחים שפירא מ-69% ל-63.5%, כך שהמכירה הגדילה את החזקות הציבור והמוסדיים מעבר לרף של 35%, מה שעשוי להכניס את שפיר  למדד ת"א 35 באחד העדכונים הקרובים (שווי החברה גבוה כיום באחוזים בודדים מזה של האחרונה במדד, לייבפרסון).

הפצת המניות אתמול הייתה השלישית שביצעו האחים שפירא בשנתיים האחרונות, כשבסך הכל גרפו הארבעה קרוב ל-600 מיליון שקל: בסוף 2016 נפרדו האחים מכ-5% מהון החברה תמורת כ-150 מיליון שקל, ביולי 2017 מכרו כ-5.5% נוספים מההון תמורת כ-215 מיליון שקל וזאת כשהמניה שוהה ברמות שיא. אתמול בוצעה המכירה השלישית, הפעם לאחר שהמניה ירדה בכ-19% מהשיא אליו הגיעה בתחילת 2018.

במקביל, דיווחה אמש שפיר למשקיעים על משא-ומתן מול רכבת ישראל בהמשך לסכסוך החריף שהגיע לשיאו בעקבות התמוטטות אחד מקטעי המנהרות בקו המהיר לירושלים בתחילת 2016. מהודעתה של שפיר עולה כי עקרונות הסדר הפשרה אושרו על ידי רכבת ישראל ועל ידי החברה בנוגע לכמה פרויקטים סביב עניין זה. עם זאת, טרם סוכמו מלוא תנאי ההסדר ופרטיו ואין ודאות כי ההסכם ייחתם באופן זה בהתאם לעקרונות שהושגו בשלב הנוכחי.

תשואה של 120% מאז ההנפקה

מאז הצטרפותה לבורסה בסוף 2014, עת גייסה 380 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל ("לפני הכסף"), רשמה מניית שפיר עלייה מרשימה של כ-120%. החברה חילקה בתקופה זו דיבידנדים בהיקף של קרוב ל-400 מיליון שקל, שעיקרם זרם לכיסיהם של ארבעת האחים השולטים בחברה ומנהלים את עסקיה. בנוסף, נהנים האחים שפירא גם משכר שנתי מצרפי של כ-8 מיליון שקל בשנה. 

שפיר הנדסה היא מחברות התשתית הגדולות בישראל. החברה, המנוהלת על ידי הראל שפירא, חולקת את עסקיה לארבעה מגזרים - ייצור ואספקת חומרי גלם שונים לענף הבנייה (תעשייה), הקמת תשתיות ומבנים (תשתיות), הקמת והפעלת פרויקטים רחבי היקף (זכיינות) וייזום נדל"ן למגורים. לחברה גם נכסי נדל"ן להשכרה.

הרווח צנח ברבעון השלישי

את הרבעון השלישי השנה סיימה החברה עם ירידה של 15% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-781 מיליון שקל. ללא הכנסה חד פעמית של כ-140 מיליון שקל ברבעון המקביל בגין הסכם פשרה עם נתיבי ישראל, ההכנסות ברבעון זה היו דומות לנתון ברבעון המקביל אשתקד. ברווח הגולמי נרשמה ירידה של 28%, לרמה של כ-138.5 מיליון שקל; הרווח התפעולי הצטמק בכ-38% ועמד על כ-97.5 מיליון שקל; ובשורה התחתונה דיווחה שפיר על ירידה של 31% ברווח הנקי, שעמד ברבעון על כ-73 מיליון שקל.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סגרה החברה עם ירידה של 10.4% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, לרמה של כ-2.3 מיליארד שקל ונסיגה של 13% ברווח הגולמי שהגיע לכ-385 מיליון שקל. ברווח התפעולי נרשמה ירידה של 18% לרמה של כ-279 מיליון שקל ובשורה התחתונה דיווחה החברה על ירידה של 15% ברווח הנקי, לרמה של כ-197 מיליון שקל.