תקן הפיגומים חשוב, אבל ההרתעה חשובה יותר

החוק המשמעותי ביותר הוא זה שלא הגיע בכלל לדיון בכנסת - הצעת חוק שהחלה להתגלגל במשרד השיכון, שלפיה רשם הקבלנים יוכל להתלות ל–30 יום את הרישיון של קבלן שאירעה אצלו תאונה קטלנית • אילו חוק כזה היה עובר, הוא היה משנה את כללי המשחק • פרשנות

פועלים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פועלים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

41 בני אדם נהרגו בשנה שהסתיימה אתמול בתאונות בנייה. 38 מהם פועלים שעברו באתרים, ושלושה עוברי אורח שחלפו במקום במקרה.

לא מיותר להזכיר את זה, כי מיעוט התאונות היחסי של החודשיים האחרונים עוד עלול להשכיח מאיתנו את המצב המר באתרי הבנייה.

יש בין הפעילים למען בטיחות העובדים שסבורים שכניסת ההסתדרות לתמונה באוקטובר השנה, היא ששינתה את התמונה באופן משמעותי. כך סבורים למשל בארגון קו לעובד וגם ח"כ איל בן ראובן מהמחנה הציוני מאמין בכך.
ההסתדרות, נזכיר, הודיעה כי תשבית את כל המשק אם לא ימולאו כל תביעותיה - ולבסוף הגיעה להסדר עם משרדי הממשלה לחקיקה של שורת חוקים ותקנות להגברת הבטיחות.

סלע המחלוקת העיקרי התברר כסוגיית הפיגומים - בהסתדרות טענו שכיוון שרוב התאונות הקטלניות נגרמות כתוצאה מנפילה מגובה, יש לטפל קודם כל בפיגומים, ולהחליף את כולם בפיגומים העומדים בתקן האירופי.

קבלני הפיגומים שגילו באחת שהם נמצאים בלב המערבולת טענו כי חקיקה כזו תוביל אותם לפשיטת רגל, שכן יצטרכו להחליף בתוך זמן קצר את כל הציוד שבבעלותם, ששוויו עצום. זאת ועוד, הם טענו, ממילא הבעיה אינה בפיגומים עצמם אלא בהרכבה נכונה ובטיחותית שלהם - ובשמירת העובדים על כללי הבטיחות כמו שימוש ברתמה.

סלע המחלוקת הזה הוביל אתמול לכך שח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, החליט שלא לאשר את חוק הפיגומים, ולהסתדרות להודיע על שביתה כללית.

מישהו באמת האמין שהמדינה תלך לשביתה כללית בגלל פיגומים? בשעות הצהריים היום הכל כבר סודר, התקן עבר ואיום השביתה הוסר. מראש לא היה ערך באיום השביתה, כשהכנסת כבר התפזרה. כך או כך, השאלה אם בכוחם של כל ענייני החקיקה הללו לשנות את המצב העגום בתחום תאונות הבנייה.

לטעמי, החוק המשמעותי ביותר הוא זה שלא הגיע בכלל לדיון בכנסת - הצעת חוק שהחלה להתגלגל במשרד השיכון, שלפיה רשם הקבלנים יוכל להתלות ל-30 יום את הרישיון של קבלן שאירעה אצלו תאונה קטלנית. חוק כזה, אילו היה עובר, יכול היה לשנות את כללי המשחק, שכן משמעותו בפועל היא סגירה של כל אתרי הבנייה של אותו קבלן לחודש שלם. אפילו לקבלנים קטנים שיש להם אתר אחד או שניים פעילים באותו זמן, זו יכולה להיות סנקציה משמעותית. הקבלנים צפויים לעמוד על הרגליים האחוריות נגד החוק הזה, אבל בינתיים אין כנסת, ומאתמול גם אין שר שיכון ואפילו לא מנכ"ל למשרד, כך שהם יכולים לישון בשקט, ואנחנו יכולים לקוות שהפיגומים, ועוזרי הבטיחות החדשים, מבצעי האכיפה שמשרד העבודה החל בהם, והיחידה המשטרתית החדשה שקמה השבוע לחקר תאונות בנייה - יעשו את שלהם ומספר התאונות יצנח דרמטית ב-2019.