יש עוד תקווה לנכשלים בבחינות הלשכה: "חוק הפקטור" עבר בקריאה ראשונה

ברוב של 32 תומכים וללא מתנגדים, מליאת הכנסת העבירה בקריאה ראשונה את החוק המעניק פקטור בדיעבד לנכשלים בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין

טקס ההסמכה האחרון של לשכת עורכי הדין / צילום: רפי קוץ
טקס ההסמכה האחרון של לשכת עורכי הדין / צילום: רפי קוץ

יש עוד תקווה לנכשלים: "חוק הפקטור", לפיו הציון העובר בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין יעמוד על 55 החל מבחינה שנערכה בנובמבר 2015, עבר הערב (ג') במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. החוק עבר בתמיכתם של 32 חברי הכנסת, ללא מתנגדים או נמנעים. 

כעת חוזר החוק לדיון בוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת החוקה, בהכנה לקראת העלאתו לקריאה שנייה ושלישית.

על-פי רוב ההערכות, נראה כי הצעת החוק לא תעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני פיזור הכנסת הלילה, שכן לא סוכם בוועדת ההסכמות להעביר את החוק ב-3 קריאות.

בעקבות מעבר החוק בקריאה טרומית אמש (ב'), הוועדה הבוחנת של בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין הודיעה על התפטרותה, בעקבות מה שהיא מכנה "המחטף בכנסת שמוביל להעניק פקטור למתמחים".

הרקע לחקיקה המוצעת הוא תלונות של מתמחים שנכשלו במבחנים על הכוונות של לשכת עורכי הדין והוועדה הבוחנת להכשיל אותם, על-מנת לצמצם את העוסקים במקצוע עריכת הדין. לטענתם, המבחנים לא נועדו לבחון ידע או יכולת אלא לסגור את שערי המקצוע, השאלות היו בעייתיות ועוד שלל טענות. כראיה לכך הם מציגים את אחוזי המעבר הנמוכים מאוד במבחן ההסמכה האחרון.

המאבק של המתמחים מתנהל מזה תקופה, ולטענת חלק מחברי הכנסת, הם מצאו את הטענות מוצדקות. זאת, בניגוד לחלק מהשופטים בבתי המשפט שצמצמו את הסעדים שנתנו לנבחנים שהגישו עתירות נגד המבחן, ובעיקר דחו את דרישתם להעניק להם פקטור.

מוקדם יותר היום הגיבה גם לשכת עורכי הדין לחוק: "בימים האחרונים נעשה בכנסת מעשה חמור וחסר תקדים המאיים לפגוע פגיעה קשה במקצוע עריכת הדין. הצעת החוק קוראת להעניק פקטור לכ-2,500 מתמחים שנכשלו בבחינות ההסמכה האחרונות ולאפשר להם לקבל רישיון, מבלי שיעברו את בחינות ההסמכה בהצלחה. אותם חברי כנסת, המונעים משיקולים פוליטיים זרים ודורסניים, מבקשים לגייס לעצמם קולות והון פוליטי לפריימריז, תוף שהם מתעלמים התעלמות חמורה ובלתי נתפסת מהוועדה הבוחנת. אותם חברי כנסת פוגעים פגיעה ישירה גם בכל הערכאות המשפטיות שבחנו פעם אחר פעם את הסוגיה המדוברת ביסודיות ודחו על הסף את הדרישה לקבלת פקטור.

"לשכת עורכי הדין תתייצב חוצץ נגד הניסיון הבוטה הזה, לא תשלים עם חקיקה בלתי חוקית זו ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות פנייה לבג"ץ, כדי לעצור ולבטל את המהלך ההרסני והדורסני העלול להפקיד את רישיון העיסוק במקצוע בידי מתמחים שלא עברו את הרף המקצועי הנדרש ולסכן בכך את החברה הישראלית כולה".