אושרה מכירת גרעין השליטה של בנק דקסיה לקבוצת בנק דיסקונט

אסיפת בעלי המניות של בנק דקסיה אישרה הערב את מכירת גרעין השליטה לקבוצת בנק דיסקונט • זאת לאחר שיו”ר דקסיה לבנה שיפמן העבירה אתמול מסר חד בדיווח לבורסה לפיו אם יצלח הניסיון של ירושלים לדחות את האסיפה, הדבר צפוי לפגוע בסיכויי עסקת המכירה לדיסקונט

אסיפת בעלי המניות של בנק דקסיה אישרה הערב (ה') ברוב של יותר מ-99% את מכירת גרעין השליטה לקבוצת בנק דיסקונט.

הקרב שהתנהל סבב סביב קיום האסיפה, וזאת בנוסף לממונה על ההגבלים העסקיים שצריכה לאשר את עסקת רכישת דקסיה על ידי דיסקונט, ורק החלה בבדיקת מערך האשראי המוניציפלי בבנקים. בנוסף, כולם ממתינים לאישור המפקחת על הבנקים ולהסדר מיסוי שיספק את הצדדים.

דקסיה ישראל
 דקסיה ישראל

ויש כמובן גם מי שמתנגד נחרצות לעסקה. שר הכלכלה אלי כהן הביע התנגדות. עמדותיו עקביות נגד מיזוגים בין בנקים, ולעמדתו אין לאשר את עסקת דיסקונט-דקסיה אלא אם דיסקונט יחויב גם הוא, כמו שני הגדולים פועלים ולאומי, למכור את חברת כרטיסי האשראי שלו. כמו כן, לעסקה יש גם כיסי התנגדות שכבר עלו בוועדות הכנסת שעומדת לקפל את שעריה בקרוב ולהתכנס מחדש באפריל. השאלה הגדולה האם פרשת דקסיה-בנק ירושלים-דיסקונט תסתיים מחר בשעות אחר הצהריים או תמשך עוד חודשים ארוכים, עם או בלי תביעות משפטיות של צד זה או זה, או שניהם.

אפשר שכל זה ייעצר היום, מחר, בסוף השבוע או בשבועות הבאים, אם אחד הצדדים, למשל בנק ירושלים שמחזיק אצבע על ההדק, יפנה לבית המשפט ויבקש להוציא צו מניעה נגד קיום האסיפה הכללית או נגד מהלכי הביצוע שלה, אם האסיפה תאשר מכירה במזומן לדיסקונט, ובעצם חיסול דקסיה. בעיקרון, וזה נכון לרגע זה, הקלפים צמודים לחזה של זלמן וגידי שובל, בעלי בנק ירושלים, אבל גם דקסיה ודיסקונט שומרים תחמושת ליום הדין.

בינתיים, הבוקר השיב בנק דקסיה סדרת איומים משלו לאיומי בנק ירושלים. בדיווח מיידי ששלחה לבורסה, יו"ר דקסיה לבנה שיפמן כותב כי דחיית האסיפה הכללית של בעלי מניות דקסיה, שזומנה למחר, יום ה’, בשעה 15:00 במשרדי הבנק בתל אביב, על פי בקשת הנהלת בנק ירושלים ובעלי השליטה בו "עלולה לגרום נזק לבעלי המניות", שכן היא עלולה לסכל את האפשרות של בעלי המניות להכריע על מכירה כן או לא לדיסקונט. כמו כן היא עלולה "להקשות על השלמתה" של העסקה, ואפילו "להרע באופן ניכר את תנאיה". מבלי לומר את המילים המפורשות: כל זה עלול להראות כאיום בתביעה כספית נגד ירושלים.

המכתב של שיפמן מהיום הוא תשובה לדיווחי-מכתבי בנק ירושלים, בהם מופיעים "איומים" על אחריות אישית של דירקטורים בבנק דקסיה שהכריעו בעד המכירה לדיסקונט, בטענה כי לא ניהלו משא ומתן "בתום לב" בהצעת ירושלים. וכפי שאומר בכיר בירושלים "הדירקטוריון של דקסיה הפר בצורה גסה את חובות הזהירות וחובות האמון החלות במקרה זה ופוליסת הביטוח של נושאי המשרה לא תעמוד להם".

חלק מבעלי המניות בדקסיה, "שרובם משקיעים מוסדיים ומשקיעים מתוחכמים אחרים", כך על פי מכתב שיפמן, מעורבים ופועלים מאחורי הקלעים של העסקה. אלה לצד זה - ואלה לצד שני כשהמתח ביניהם הולך וגובר. לפני כמה ימים דיווח דקסיה על מכתב מקרן הגידור נוקד קפיטל שדורשת לא לדחות את אסיפת בעלי המניות "עקב מצב השווקים". בצוות השותפים המנהלים בקרן עומדים רועי ורמוס, קודם מנכל פסגות, שלומי ברכה קודם מנכל פסגות גמל ופנסיה, שי יצחקי קודם מנהל השקעות עמיתים בפניקס ועוד. שמועות על עמדה זו או אחרת של גופים מוסדיים גדולים - כל הזמן מצויה בחרושת שמועות.

במכתב שלושת העמודים, 18 סעיפים, דוחה היום יו"ר דקסיה מכל וכל, שוב ושוב, את ה"הצעה למיזוג אסטרטגי בין בנק ירושלים ובנק דקסיה", מכמה וכמה סיבות ביניהם דחייה ושיהוי בהצעות ירושלים. זו תשובתה למכתב זהה בגודל ובעומק הפירוט שנשלח על ידי יו"ר ירושלים נהרי לקראת סוף דצמבר, בהמשך להתכתבויות קודמות.

"קשה להשתחרר מן הרושם כי יותר משבנק ירושלים מבקש להציע לבעלי המניות של הבנק הצעה עדיפה על זו של קבוצת דיסקונט - הוא מבקש לסכל או לדחות את קיומה של האסיפה הכללית", כתב נהרי והוסיף "ובכך להפריע לקידום עיסקת המיזוג בין הבנק למרכנתיל ולמנוע מבעלי המניות להחליט על עיסקה זו, וזאת על מנת להישאר מתמודד יחיד עם הצעה נחותה".

מקור בכיר בנק ירושלים אומר היום ל"גלובס" בתגובה כך: "בדקסיה נתלים בעניינים פרוצדורליים כגון שיהוי, וזאת על מנת להסתיר את העובדה שלא קיימו תהליך תחרותי כמתחייב בחוק בעסקה מסוג זה בניגוד למידע שגילו לקראת האסיפה הכללית. אנחנו חוזרים ואומרים, כפי שכתבנו לבורסה: בדקסיה לא ביצעו על הערכת שווי על בסיס כלכלי של הצעתינו שהייתה הצעה ראשונה למשא ומתן שכמובן לא ניהלו עליה שום משא ומתן בניסיון לשפרה. גם זו הפרה של הדין המתחייב".

לדבריו, "הם פעלו ברשלנות באופן ‘לא מיודע’, למרות שציינו בכל מכתב שנהיה מוכנים במשא ומתן לעצב תמהיל התמורה ככל שניתן, למשל הגדלה משמעותית מאוד של רכיב המזומנים וכן מנגנונים הקשורים לרכיב המניות, הנפוצים בעסקאות מיזוגים, היה ויש פערי שווי במשא ומתן".

גם לעניין הערכת המחיר של דקסיה יש מחלוקת קשה בין הצדדים. בעוד שיפמן כותבת לירושלים כי "מכתבכם מתעלם מהתמונה הכוללת לפיה העסקה עם קבוצת דיסקונט עדיפה מהותית על פני הצעתכם", הרי הבכיר בירושלים אומר כי "הצעת דיסקונט בפועל נמוכה מהגבול התחתון של "השווי ההוגן, לפי ניירות דקסיה עצמן".