גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי כספים? הנה ארבעה דברים שיש לזכור לפני בחירת קרן פנסיה לעובדים

מהפכת קרנות פנסיית ברירת המחדל השפיעה על גובה דמי ניהול הפנסיה, אולם יש לה גם יתרונות רבים עבור המעסיקים ובמיוחד עבור מנהלי כספים ● הפחתת עלויות, הגנה מפני תביעות ושירותיות הן רק חלק מהם

בחירת קרן פנסיה בארגון. מנהלי כספים יכולים לתווך מידע בנושא לעובד/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטי
בחירת קרן פנסיה בארגון. מנהלי כספים יכולים לתווך מידע בנושא לעובד/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטי

הכתבה בשיתוף הלמן אלדובי

לפני כשנתיים חולל משרד האוצר רעידת אדמה בתחום קרנות הפנסיה, עם הוצאתה לפועל של רפורמת קרנות ברירת המחדל, שהציעו לעובדים דמי ניהול נמוכים משמעותית מהנהוג בשוק. שתי קרנות נבחרו אז להוביל את המהלך ביניהן הקרן של הלמן-אלדובי, שלפני מספר חודשים זכתה במכרז הנוסף שיצא בפעם השניה ברציפות ביחד עם עוד 3 קרנות נוספות. בעוד שנראה היה כי מטרת הרפורמה היא לסייע בעיקר לעובדים ולחסוך להם את ההוצאה הגבוהה של דמי הניהול, מסתמן כי גם מעסיקים בכלל, ומנהלי הכספים בפרט, יכולים להרוויח מהרפורמה הזו. ההסברים בכתבה הבאה.

אחריות על עתיד העובד

ראשית, רפורמת קרנות פנסיה ברירת המחדל חשובה גם למעסיקים בכלל ולמנהלי כספים בפרט בשל התפקיד המשמעותי שהאחרונים ממלאים בעתיד הפיננסי של העובדים. מנהלי כספים בארגונים הם בדרך כלל אנשים עם הבנה פיננסית גבוהה בהרבה משאר העובדים. מחקר של התוכנית לכלכלה וחברה במכון ון-ליר בירושלים בשנת 2017, העלה כי עובדים שכירים דירגו את רמת ההבנה שלהם בפנסיה כנמוכה מאד (ממוצע 2.6 בסולם של 1-5); פחות מ-5% מהם ידעו פרטים בסיסיים על קרן הפנסיה שלהם (כמו מה גובה דמי הניהול, תשואות שנתיות ועוד); 55% מהנשאלים במחקר גם השיבו כי הם הסתמכו באופן בלעדי על המידע שקיבלו במקום העבודה הנוכחי שלהם בעת בחירת קרן הפנסיה.

איתי ברדה, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות גמל ופנסיה, נשאל בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כיצד ניתן לשפר את המצב שתואר מעלה. לדבריו, "קודם צריך להבין שיש כאן בעיה ולהפסיק להתעלם ממנה. המדינה יכולה לבצע פעולות רבות, צריך להבין שההתעסקות בפנסיה היא דיני נפשות ממש. צריך להכשיר את האזרחים ולהעניק להם חינוך פיננסי מגיל צעיר. אנחנו כחברות אמנם פועלים להשיג רווחים, אך יש לנו גם אחריות חברתית ועלינו לגבות דמי ניהול סבירים".

בהקשר לדברים הללו ולנתון שהובא מעלה לפיו רוב העובדים מסתמכים על המידע שמגיע ממקום העבודה לגבי הפנסיה, נראה כי מנהלי כספים בארגונים הם מי שיכולים לתווך את רפורמת קרנות הפנסיה לעובדים. כך למשל באפשרותם לעודד הצטרפות לקרן פנסיה נבחרת, שדמי הניהול בה נמוכים משמעותית מהממוצע במשק - בהלמן אלדובי, למשל, מציעים 1.49% מההפקדות החודשיות ו-0.05% על הצבירה לתקופה של 10 שנים. באופן זה, אותם מנהלים משחקים תפקיד ברווחה העתידית של העובדים בעת יציאתם לגמלאות - השלב בו יהפוך החיסכון הפנסיוני לקיצבה חודשית. ויותר מכך, המעורבות של מנהלי הכספים בעניין זה תורמת לא רק לעובד ולרווחתו, אלא גם לארגון, היא מעלה את שביעות רצון העובדים החשים כי מעריכים אותם בחברה ודואגים להם.

מנהל כספים, העובדים סומכים עליך, דאג להם לדמי ניהול נמוכים בפנסיה >>

הפחתת עלות תפעול הפנסיה

יתרון חשוב נוסף למעסיקים ברפורמת קרנות פנסיית ברירת המחדל נוגע גם לפן הכלכלי של הארגון עצמו. ארגונים משלמים עמלה מסויימת מתשלום הפרמיה על הפנסיה לסוכנים המשווקים/היועצים שהם עובדים איתם. בארגונים שמעסיקים מספר גדול של עובדים מדובר בסכומים נכבדים, שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה. מנגד, כאשר מעסיקים עובדים ישירות עם קרן הפנסיה או חברת הביטוח, ולא דרך משווק פנסיוני, לא חלה עמלה שכזו עליהם.

רפורמת הפנסיה של משרד האוצר משנה את התמונה בעניין זה כיוון שבקרנות החדשות לא צריך טפסי הצטרפות, ולא הליך ייעוצי. ההצטרפות היא אוטומטית - רק נדרש להפקיד. כתוצאה מכך, אין משווקים, אין יועצים ונחסכים עמלות שהמעסיק צריך לשלם.

הגנה על המעסיק

העובדה שההצטרפות לקרנות הנבחרות היא אוטומטית יכולה גם להגן על המעסיקים במצבים מסוימים. כמו למשל במקרה הבא: עובד חדש שהצטרף לארגון ביקש להיפגש עם היועץ הפנסיוני מטעם המעסיק. במקביל, אותו עובד בוחן גם הצעות נוספות מסוכנים חיצוניים שעימם הוא נפגש. כל התהליך הזה אורך זמן. הסוכן צריך לבצע קבלת בעלות, לבחון את נתוני העובד, להתאים לו הצעה ובכל הזמן הזה, המעסיק לא מפריש לעובד לפנסיה ובכך הוא חשוף לתביעה, בייחוד אם הליך בחירת קרן הפנסיה מתעכב.

מנגד, ברגע שאין טפסי הצטרפות והצירוף הוא אוטומטי, כמו בקרנות הנבחרות, המעסיק יכול בינתיים להפקיד את הכסף בקרן שכזו לתקופה זמנית עד שהעובד יחליט מה רצונו. לאחר שזה יקרה, בין אם מדובר בהצטרפות לקרן ברירת מחדל או לטיפול דרך סוכן שילווה אותו, קל מאוד להעביר את הכסף הלאה, וכך בכל הזמן הזה המעסיק לא חשוף לתביעות, כי הוא מצדו פעל כחוק והפריש לעובד לפנסיה.

שירות ייעודי למעסיקים

העובדה שרפורמת קרנות הפנסיה הנבחרות (ברירת מחדל) הביאה ליותר צירופים אוטומטיים של עובדים, העלתה את חשיבות טיב השירות שגופי הפנסיה נותנים למעסיקים. במצב כזה, המעסיקים הרי עובדים ישירות מול גוף הפנסיה ולא דרך סוכן יועץ שמתווך בין השניים. כאן נכנס למשוואה הניסיון של גוף הפנסיה והאופן בו הוא יכול להעניק למעסיקים שירות טוב. "הלמן-אלדובי, שמתמחה בתחום הגמל והפנסיה, זכתה במכרז קרנות פנסיית ברירת המחדל הראשון שערך משרד האוצר, לפני כשנתיים, ועכשיו, כאמור, פעם נוספת. מה שאומר שיש לנו יתרון של שנתיים על המתחרות", אומר קובי קלי, סמנכ"ל הפנסיה והמכירות בבית ההשקעות. "הזכייה הנוספת מהווה אישור לאיכות העבודה שאנחנו עושים ועד כמה אנחנו מאמינים במהלך גם ברמה העסקית וגם הרמה הערכית. כיום רוב הנכסים שלנו הם בתחום הפנסיה והגמל".

עוד הוא מוסיף כי "יש לנו שירות ייחודי שנקרא 'פרונט אופיס למעסיקים'. הוא כולל מעבר לאזור אישי לחברות ומייל ייעודי עם מענה מהיר, במסגרת הפרונט אופיס, לא איש התפעול עונה למעסיקים, אלא גורם אחד ייעודי שמרכז את כל הטיפול. המעסיק או מנהל הכספים לא מתקשר לאיש התפעול ומבקש ממנו לקלוט את הכסף מהר. הוא מדבר עם נציג שירות עסקי שמטפל בו ואותו עובד אחראי ללכת לכל המחלקות הרלוונטיות ולהחזיר בסופו של דבר תשובה לחברה".

הדד-ליין מתקרב - האם המעסיקים יצטרפו לקרנות ברירת המחדל?

קרנות ברירת המחדל חוללו, כאמור, מהפכה גדולה בכל מה שנוגע לעובדים והקטנת תשלומים בענף. בנוסף, כפי שניתן לראות, למהלך זה יש משמעות רבה גם למעסיקים בכלל ולמנהלי הכספים בפרט. חשוב לציין כי לפי הרפורמה החדשה, עד סוף חודש מרץ 2019 תוקף ההסכמים שהיו למעסיקים עם קרנות הפנסיה השונות יפוג על פי החוק. החל מחודש אפריל הקרוב, מעסיקים שלא יצאו למכרז כדי לאתר את החברה שתעניק לעובדיהם את החיסכון הפנסיוני בתנאים הטובים ביותר, יידרשו לצרף את העובדים לאחת מארבע קרנות הפנסיה הנבחרות שזכו במכרז החדש. כלומר, מנהלי הכספים ובעלי התפקידים בארגונים השונים, האמונים על בחירת קרן פנסיה לעובדים, צריכים לקבל החלטה ומוטב שיבצעו זאת כבר עכשיו כדי לא להמתין עד לרגע האחרון.

כעת, נותר לראות האם המעסיקים עצמם יאמצו את הקרנות המדוברות וימליצו עליהם לעובדים. זאת בעקבות שיקולים של אחריות כלפי רווחת העובד, חיסכון כספי, הגנה מפני תביעות, או שירות בלתי אמצעי - שורה של גורמים בעלי ערך רב למעסיקים עצמם.

מעסיקים, עכשיו גם אתם יכולים לתת הטבת פנסיה לעובדים מבלי שזה יעלה לכם>>

*הלמן-אלדובי הינה אחת מארבע קרנות פנסיה שנבחרו במכרז קרנות הפנסיה שערכה רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון.

*המצטרפים לקרן הפנסיה בהליך של ברירת מחדל יזכו לדמי הניהול המשוקללים הנמוכים ביותר.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר