סובארו פורסטר 2019: מה קורה כשמשלבים סושי והמבורגר

סובארו פורסטר החדש מגיע אלינו אמנם מיפן, אבל מיועד לשוק האמריקני • הוא מציע אופי ייחודי, מערכת הנעה כפולה ששומרת על הנהג בתנאים קשים ותא נוסעים מרווח ושימושי • במחיר של 180-200 אלף שקל, ממתין לו קרב קשה מול המתחרות בקטגוריה

חברת סובארו סיימה את שנת המכירות 2018 בישראל עם קצת פחות מ-6 אלף מסירות, ירידה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אבל גם כך הנתון הזה עדיין מהווה כמעט 17% ממכירות חברת סובארו בכלל השוק האירופי בשנה החולפת.

מהפרופורציה החריגה אפשר ללמוד שני דברים. ראשית, בעידן בו אפילו יצרני רכב גדולים ועתירי משאבים מהדקים חגורות ומתכוננים לנחיתה סוערת בעשור הבא, יצרני בוטיק עצמאיים נדחקים בהדרגה החוצה. הדבר השני הוא חשיבותו של השוק הישראלי עבור סובארו.

קחו למשל את הפורסטר החדש. בהעדר גרסה אירופאית של הדור החדש - בינתיים - הדגם, שמגיע לישראל, הוא זה שמיועד לשוק האמריקני, אחד לאחד, כולל תקינה אמריקנית למהדרין. זו מחווה מאוד לא שגרתית של יצרן רכב כלפי יבואן מקומי. יבואנים רבים אחרים יכולים רק לחלום עליה.

רכב
 רכב

הפורסטר 2019 הוא רכב חדש לגמרי שניצב על פלטפורמה עדכנית, אבל קווי המתאר המוכרים שלו נותרו ללא שינוי. יש לו "כתפיים" מוצקות מלפנים, גובה חריג לפלח הזה (כ-1.72 מ'), מרווח גחון מרשים ומשטחי זכוכית עצומים בגודלם. בקיאים בפרטים יבחינו בגריל גדול ובולט יותר, פנסים ופגושים בעיצוב חדש ודלת אחורית עם פנסים זוויתיים מעניינים. בסך הכול מודל 2019 נראה גדול, אתלטי ועדיין לא צעקני, אפילו בגרסת ה"ספורט" שמחצינה חישוקים גדולים ומושחרים ועיטורי צד בצבע כתום זרחני.

סף הכניסה לתא הנוסעים גבוה מעט מהמקובל בפלח המדיום-SUV האופנתיים, והוא נוח מאוד לכניסה וליציאה. הישיבה בתא דורשת הסתגלות: משטחי השמשות העצומים מלפנים, מאחור, בדלתות ובגג מעניקים תחושה בועת זכוכית, או חלון ראווה, במיוחד ליושבים מלפנים שניצבים גבוה מעל מכסה המנוע. התכנון הייחודי מעניק לנוסעים תצפית מצוינת על הנוף, תחושה אוורירית ומרווחת וראות מצוינת לכל פינות הרכב, כולל בנסיעה לאחור. בנסיעה חורפית קיבלנו גם חוויה של חיבור ישיר לטבע. מנגד, ניתן להניח שבקיץ הישראלי שטח הזכוכית יאתגר עד לקצה את מערכת האקלים ברכב.

תחושת המרחב בתא היא לא רק סובייקטיבית. בסיס הגלגלים צמח בכשלושה סנטימטרים, הגג מתנשא אל על והמושבים האחוריים יכולים לארח שני מבוגרים בגובה 1.85 מ' פלוס. המושב האמצעי מאחור צר ומתאים בעיקר לנוער. תא המטען צמח, והוא מציע כעת נפח מרשים של 520 ליטר לפני קיפול. די והותר לציוד ולמטען של משפחה אמריקנית טיפוסית בדרכה לקמפינג או לאאוטלט-מול.

בניגוד לאירופאים, רוב הלקוחות האמריקנים עדיין אוהבים עיצוב פנים עמוס ועתיר גאדג'טים. הפורסטר מספק את זה בשפע. יש לו שלושה מסכי מידע צבעוניים - פנימי בתוך לוח המחוונים, מסך מולטימדיה ענק במרכז ומסך רוחבי מעל הקונסול - ושלל מתגים שמפוזרים כאן ושם, רבים מהם על ההגה ולצדדיו. כל זה עטוף בערב רב של משטחים, טקסטורות וחומרי דיפון כולל עיטורי פלסטיק צבעוניים.

כל העסק בנוי היטב ומרגיש איכותי, אבל גודש המידע ופיזור המתגים מחייבים חלוקת קשב רצינית (או התעלמות). מערכת המולטימדיה מגיעה מהשוק האמריקני כמו שהיא, עם שלל אפליקציות שאינן רלוונטיות לאזורנו. עם זאת, אפשר להתנחם באיכות המסך וביכולת לשקף עליו את האייפון.

הפורסטר גם מגיע כיום כסטנדרט עם מערכת הבטיחות המתקדמת של סובארו, אייסייט, שמבוססת על שני חיישני ראיית מכונה. מלבד מערכות הסיוע המקובלות, יש גם בלימה אוטונומית משוכללת בנסיעה לאחור ולפנים, בקרת שיוט יעילה מאוד ואפילו זיהוי פנים לצורך מעקב אחרי עייפות הנהג. העסק הוכיח את עצמו היטב גם בראות קשה בגשם סוחף.

סובארו הייתה אחת מהחלוצות של מנועי הטורבו החזקים, אבל בפורסטר היא דווקא נצמדת לפתרון האמריקני הוותיק לשדרוג ההספק והמומנט: הגדלת הנפח. עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, המנוע מייצר 182 כוחות סוס ומומנט של 24 קג"מ, אם כי שיא המומנט מושג בסל"ד גבוה בהשוואה למנועי טורבו.

זהו מנוע נעים שמפיק את הצליל הייחודי של מנועי ה"בוקסר" של סובארו. הוא בהחלט מספק את הסחורה, כל עוד מוכנים לדחוף אותו במעלה הסל"ד ולא מצפים לבעיטת כוח נוסח הפורסטר טורבו זצ"ל. הוא מאיץ היטב בכל סוגי השיפועים ויש לו רזרבות כוח מספקות לעקיפות בטוחות, כמו גם כושר שיוט רגוע בעיר ובמהירויות גבוהות.

תיבת ה-CVT הרציפה, שנוטה "למרוח" את ההאצות ולטפס לסל"ד גבוה וקולני בעליות, היא לא כוס התה האישית שלנו. אבל התיבה של סובארו היא אחת הטובות מסוגה ובדגם הספורט היא גם מצוידת במצב "שארפ" ספורטיבי, שמחדד מאוד את תגובת הדוושה בהאצה. צריכת הדלק הריאלית נעה סביב 12 קילומטרים לליטר בנהיגה די תובענית.

החששות המוקדמים מכיול "אמריקני" מעורפל של השלדה, פגו די מהר. השלדה מרגישה הדוק ומדויקת. ההגה אמנם די קל, אבל מספק היזון חוזר סביר. נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת היטב, למרות מרכז הכובד הגבוה יחסית וספיגת המהמורות היא אחת הטבות בפלח, אם לא הטובה שבהן.

כמו בכל סובארו, גם כאן מככבת מערכת הנעה כפולה עם ניסיון של עשרות שנים. היא סייעה לנו לצלוח כבישים הרריים מפותלים ומוצפים בלילה סוער של דצמבר, והרגשנו בטוחים להפקיד בידיה את גורלנו.

סוברואידים מושבעים מתחייבים שהמכונית הזו יכולה לצלוח שטחים טכניים מורכבים כמו עז הרים. גרסת הספורט מגיעה גם עם שני מצבי תכנות מיוחדים של ההנעה הכפולה לנסיעה בבוץ, חול ושאר מרעין בשין. אבל חישוקי הסאטן השחורים והמהודרים של רכב המבחן מנעו מאתנו, מצפונית, לגרוס אותם על סלעים. אנחנו כן יכולים לדווח שעם מרווח גחון של 22 סנטימטרים, ואפילו בלי מיגון חיצוני, העבירות על שטחי עפר משובשים טובה יותר מרוב הדגמים בפלח.

גרסת הבסיס של הפורסטר עולה 180 אלף שקל, ואילו גרסת ה"ספורט" שעמדה למבחן, עם חבילת אבזור מקיפה מאוד, מציבה את הרף על 200 אלף. זוהי טריטוריית מחיר מאתגרת לדגם בקטגוריית מדיום SUV עם חמישה מושבים, במיוחד לאור הכניסה הצפויה בקרוב של מתחרים חדשים, חלקם היברידיים, מבית טויוטה, הונדה ואחרים.

מצד שני מי שרוצה רכב רב תכליתי עם "אופי", מוניטין אמינות/סחירות מוצק כסלע ויכולות שטח שהן לא רק "על הנייר", יגלה שהפורסטר הוא אופציה דיי ייחודית כיום בשוק. 

חלק מהמתחרות

טיוטה ראב4 2019

הדור החדש של ראב4, שנמצא ממש מעבר לפינה, גדול יותר עם בסיס גלגלים של 2.69 מ' ותא מטען של 580 ליטר ומחצין בעל נוכחות. הוא יגיע אלינו עם מנוע 2 ליטר חדש או הנעה היברידית נוסח הקאמרי עם מנוע 2.5 ליטר, עם הנעה קדמית או כפולה ועם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. מערכת בטיחות וסיוע לנהג היא סטנדרט. המחירים ינועו בין 170-190 אלף שקל

הונדה CR-V 2019

המתחרה החדש מבית הונדה, שיגיע השנה, מציע עיצוב חדש ובסיס גלגלים ארוך יותר ב-3 סנטימטרים. אבל החידוש המרכזי הוא מערכת היברידית שמשלבת מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי חזק עם הספק משולב רציני וחיסכון רב בדלק. תא הנוסעים מציע לראשונה בדגם הזה אופציה לשבעה מושבים בשלוש שורות

יונדאי טוסון - קיה ספורטאג' 2019

צמד האחיות טוסון/ספורטאג', שיחדיו מובילות את המכירות בפלח מזה מספר שנים, מגיעות אלינו ב-2019 לאחר מתיחת פנים מקיפה ושדרוג הנדסי ובטיחותי. בחו"ל הן גם זכו למנועים עם מערכת היברידית "קלה". הדגמים המפוארים שלהן, בטווח של 180 אלף שקל פלוס, יציעו מנוע טורבו וחבילת אבזור מקיפה