שופרסל קונה סניף פארם באילת שמכרה רק לפני שנה

חויבה למכור 10 סניפי פארם לאחים ניסנוב בעת המיזוג עם ניו-פארם • סכום מכירת כל הסניפים - 11 מיליון שקל

הסניף שנרכש באילת, לשעבר סמארט-פארם / צילום: שיר גולני
הסניף שנרכש באילת, לשעבר סמארט-פארם / צילום: שיר גולני

שנה בלבד אחרי עסקת שופרסל-ניו-פארם, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל רכשה מידי האחים ניסנוב, בעלי רשת סמארט-פארם, את הסניף שלה באילת - כך נודע ל"גלובס". מדובר בסניף בקניון אייס מול באילת, המשתרע על שטח של כ-400 מ"ר, ששופרסל עצמה מכרה לאחים ניסנוב לפני שנה במסגרת השלמת רכישתה של ניו-פארם.

לפי גורמים בשוק, היקף העסקה שבמסגרתה נרכש הסניף עמד על כ-10 מיליון שקל: חלק מהסכום שולם על המלאי בחנות ועל חוב, והסכום ששולם בפועל עבור החנות עצמה מוערך ב-6-5 מיליון שקל. הסניף החדש שרכשה שופרסל נמצא בשיפוץ בימים אלה, וצפוי להיפתח בעוד כשבועיים תחת המיתוג והאסטרטגיה החדשים של רשת הפארם המחודשת שבבעלותה, Be.

סכום העסקה הוא חריג; מדובר בתשלום גבוה מאוד עבור חנות אחת, ובפרט לאור העובדה שרק לפני כשנה מכרה שופרסל לסמארט-פארם כ-10 סניפים של ניו-פארם בסכום של כ-11 מיליון שקל (לא כולל המלאי), במסגרת עסקת שופרסל-ניו-פארם. במסגרת עסקה זו, המהווה אחד המיזוגים המשמעותיים שנעשו בענף הקמעונאות, רכשה רשת שופרסל מידי המשביר את רשת ניו-פארם בתמורה לכ-130 מיליון שקל.

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, שבחנה את ההשפעות של המיזוג על השוק, הציבה תנאי לעסקה, ובמסגרתו נדרשה שופרסל למכור 9 סניפים לצד שלישי, כדי שיוכל להקים תשתית לרשת פארם שלישית שתהווה תחרות בענף. הלפרין התכוונה לחייב את שופרסל למכור מספר רב יותר של סניפים, אולם בסופו של דבר הגיעו הצדדים להבנות בנוגע למכירה של 9 סניפים בלבד; רשת שופרסל הוסיפה לעסקה סניף עשירי על דעתה כדי לשפר את התמורה עבור הצדדים. הסניפים כאמור נמכרו לאחים ניסנוב, שהקימו את רשת סמארט-פארם.

בשנה האחרונה ניסו האחים ניסנוב לייצב את רשת הפארם שבבעלותם. בפועל הדברים לא התנהלו כמצופה: ספקים מסוימים הפסיקו לספק לה סחורה, והועלו נגדה טענות על עיכובים בתשלומים שגרמו לחלק מהספקים לצמצם את ימי האשראי שניתנים לרשת. כמו כן, נרשמה תחלופה גבוהה בשדרת ההנהלה. במקביל, האחים ניסנוב פועלים בחודשים האחרונים למכור גם את יתר הסניפים שרכשו בעסקה לגורם אחר, בהם לרמי לוי, שרכש בשנה החולפת את השליטה בשחקנית פארם קטנה אחרת - גוד-פארם. ואולם נראה כי לוי נסוג מהתוכנית הזו לפי שעה, והאחים מחפשים רוכש אחר.

ניסיונותיהם של האחים ניסנוב למכירת הסניפים נעשו אף שבהחלטת הממונה לאישור העסקה נקבע, בין היתר, כי הרוכש של חנויות הפארם "יפעיל בכל אחת מהן חנות פארם לתקופה שלא תפחת מ-18 חודשים, וכן כי הרוכש של חנות החברה יפעיל בה חנות פארם או חנות מזון לתקופה שלא תפחת מ-18 חודשים".

עוד נקבע, באישור הממונה, כי "הרוכש יהיה בעל המשאבים והכישורים הנדרשים על-מנת להפעיל את החנויות המועברות כחנויות פארם או כחנות מזון, לפי העניין, ולהתחרות בניו-פארם ובשופרסל, וכן קיים לו תמריץ לעשות כן".

כמו כן, נאסר על ניו-פארם ושופרסל לרכוש שליטה באחת מן החנויות המועברות במהלך 5 שנים ממועד העברתה. אלא שהסניף המדובר בעסקה אינו חלק מתשעת הסניפים ששופרסל נדרשה למכור לפי דרישת הממונה, אלא סניף עשירי נוסף, שכאמור בחרה לצרף לעסקה. 

לפני כחודש הושקה מחדש רשת ניו-פארם תחת השם Be, במסגרתה שופרסל התרחבה בכ-10 סניפים נוספים, עברה מיתוג מחודש והכניסה מותגים חדשים לרשת. הקבוצה השקיעה כ-50 מיליון שקל בפתיחה, ובסך-הכול מתכננת שופרסל להשקיע ברשת הפארם סכום כולל של כ-120 מיליון שקל ב-3 השנים הקרובות.