מלחמת הסחר לא עוצרת במכסים: איך גילו וואווי ואפל שהן בנות ערובה של ממשלותיהן

יצרנית האייפון, שחתכה את תחזית ההכנסות לרבעון הראשון, מאבדת אחיזה בשוק הסיני שבו פרחה בשנים האחרונות • מהעבר השני וואווי, יצרנית הסמארטפונים הגדולה בסין, מוחרמת ונרדפת בארה"ב • שתי ענקיות הסלולר מגלות שמלחמת הסחר לא עוצרת במכסים, ושהממשלות בשני הצדדים מחזיקות בהן כבנות ערובה

מייסד ומנכל וואווי רן ז'נגפיי, מנכל אפל טים קוק / צילום: רויטרס bobby yip, brendan mcdermid
מייסד ומנכל וואווי רן ז'נגפיי, מנכל אפל טים קוק / צילום: רויטרס bobby yip, brendan mcdermid

בחצי השנה האחרונה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואנשי ממשלתו טענו שוב ושוב שבטווח הארוך, הרווח ממלחמת הסחר עם סין יצדיק את המחיר שייגבה מהאזרחים האמריקאים. "מלחמות סחר הן טובות וקל לנצח בהם", צייץ טראמפ בין היתר, והגדיר אפילו את הקריסה בשוקים בחודש שעבר "תקלה קלה". מזכיר המסחר, ווילבר רוס, טען שמדובר ב"דיאטה עם תוצאות משמחות", אך ביום רביעי האחרון, עם ההודעה של אפל כי היא חותכת את תחזיות ההכנסות שלה לרבעון הראשון של 2019, הטון העולץ הזה התחלף בשתיקה.

באותו מועד הודיעה אפל כי הכנסותיה לרבעון יסתכמו ב-84 מיליארד דולר - הרבה מתחת לתחזיות המקוריות להכנסות של 89-93 מיליארד דולר. זו הייתה הפעם הראשונה ב-15 השנים האחרונות שהיא נאלצת לפרסם הודעה כזאת, והראשונה אי פעם מאז השקת האייפון ב-2007. במכתב למשקיעים הבליט מנכ"ל אפל טים קוק את ההאטה בשוק הסיני כאחד הגורמים להורדת התחזית, ואף שהמילים "מלחמת סחר" לא נאמרו במפורש, הן בהחלט ריחפו באוויר.

 המכות שאפל ספגה בסין /  המכות שוואווי ספגה בארה"ב
  המכות שאפל ספגה בסין / המכות שוואווי ספגה בארה"ב

אפל היא לא ה"קורבן" הראשון של מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין. לפניה היו יצרנים של סחורות בשווי 200 מיליארד דולר שנפגעו ממכסי הסחר ההדדיים שהשיתו המדינות אחת על השנייה. גם בעולם הטכנולוגיה, חברות אמריקאיות כמו דל, סיסקו, IBM ו-HP נשענו בכבדות על הקטר הסיני, ולהיפך. על סטארט-אפים משני צדי המתרס נאסר לקבל השקעות או הצעות רכישה מגורמים זרים. ובכל זאת, אפל היא משהו אחר. החברה מקופרטינו היא התפוח שבכתר, המודל לכל מה שאמריקאי בעולם הטכנולוגיה - ובהתאם, הפלטפורמה המושלמת לנהל עליה מלחמת סחר מתוחכמת.

גם בצד השני הולך ומתגבש סמל למלחמה הזאת, וגם כאן מדובר בענקית סלולר: וואווי (Huawei), יצרנית הסמארטפונים הגדולה בסין, הפכה לכלי יעיל לניהול מלחמת הסחר מהצד האמריקאי. השתיים יחדיו, וואווי ואפל, הפכו למעין בנות ערובה של סכסוך פוליטי. הן נפגעות לא רק מהצעדים של המדינה היריבה, אלא גם מאלו של המדינה שלהן.

מעצר באמצע הפסקת האש הכלכלית

וואווי, שהוקמה ב-1987 ופועלת בשורת תחומים טכנולוגיים, הפכה בשנים האחרונות לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים בשוק הסמארטפונים העולמי. ברבעון השני של 2018 היא עקפה לראשונה את אפל והפכה ליצרנית המכשירים השנייה בגודלה בעולם, מיקום שעליו היא מצליחה לשמור גם מבלי למכור מכשירים בארה"ב. במקביל וואווי הצליחה להשתלט על שוק ציוד הטלקום, והיום היא נחשבת לספקית הגדולה בעולם בענף זה. לחברה 180 אלף עובדים ברחבי העולם והיא פועלת ב-170 מדינות, בהן ישראל. האמריקאי הממוצע, מצד שני, כנראה לא שמע עליה.

בשנים האחרונות הזהירו גופי מודיעין וסנאטורים אמריקאיים שוב ושוב כי מוצרי וואווי עשויים לשמש כאמצעי ריגול עבור הממשלה הסינית, ואולי כבר עושים זאת בפועל. אף שלא הוצגו הוכחות מוצקות לכך, ואף שמסמכי סנודן חשפו שדווקא חברות הטכנולוגיה האמריקאיות סייעו לריגול אחר אזרחים, האפקט היה רב עוצמה.

העובדה שמייסד וואווי, רן ז'נגפיי, היא איש הצבא הסיני בעברו וחבר המפלגה הקומוניסטית הסינית בהווה, לא עזר להשקיט את השמועות סביב החברה, כמו גם החלטתו לנהל אותה בצורה חשאית כאידיאולוגיה (גם בכך יש דמיון מסוים לאפל). ההאשמות בריגול הובילו שתי מפעילות סלולר גדולות בארה"ב, ורייזון ו-AT&T, לבטל את ההסכמים להפצת מוצרי החברה בארה"ב, וכך היא נעלמה מהמדפים. ואם לא די בכך, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל" בכירים בממשל האמריקאי אף ניסו לשכנע מדינות נוספות לחדול משימוש במוצרי החברה.

העימות לא עוצר כאן. ב-6 בדצמבר נעצרה בתו של ז'נגפיי - סמנכ"לית הכספים של ווואוי מאנג וואנזו - בידי הרשויות הקנדיות לבקשת ארה"ב, בחשד שהפרה את הסנקציות האמריקאיות על איראן. וואנזו נעצרה דווקא ביום שבו ארה"ב וסין הכריזו על הפסקת אש בת 90 יום במלחמת הסחר, בניסיון לפתור את הקונפליקט הכלכלי עד למרץ, אז הסנקציות צפויות להחריף. וואנזו הושמה במעצר בית וממתינה לתום הליכי הסגרתה לארה"ב. בינתיים הממשל הסיני עצר 13 אזרחים קנדיים בפעולת תגמול, וחמישה מהם טרם שוחררו.

האם מעצרה של וואנזו היה קשור למלחמת הסחר? מי שמיהר לחבר בין השניים היה טראמפ עצמו, שהודיע שיהיה מוכן להתערב בעבודת משרד המשפטים אם שחרורה יוביל להסגת הסכם סחר עם סין או ישרת אינטרסים אחרים של ביטחון לאומי. משרד המשפטים האמריקאי הגיב בזעם שהוא אינו "כלי מסחר" או "קלף מיקוח", אלא משרד לאכיפת החוק, ונציב הסחר רוברט ליטייזר ציין כי מדובר באירוע פלילי שלא קשור למו"מ עם סין.

בתפקיד המתווך המדיני: מנכ"ל אפל

עבור אפל, סין היא השוק השלישי בחשיבותו, שאחראי לחמישית מהכנסות החברה. קוק עצמו הוא שהוביל את חדירת אפל לשוק הזה, כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה בשנים האחרונות, והתלות הזאת דחפה אותו לנסות ולתווך בין וושינגטון ובייג'ינג אחרי שהן הודיעו על הטלת המכסים. קוק אף איגד קואליציה של בכירים בעולם הטכנולוגיה שביקשו מהממשל "לשקול היטב את התוצאות והמטרה הסופית" של פעילות טראמפ מול סין. טראמפ ניסה להרגיע את הרוחות, והבטיח כי המכסים לא ישפיעו על אפל או מוצריה. אבל למלחמת הסחר יש השפעות עמוקות ורחבות יותר.

בחודשים האחרונים מתקיים בסין קמפיין של ממש נגד אפל. אזרחים סינים יצאו ב"מבצע לאומי" ספונטני לכאורה להחרים את מוצרי החברה, ועסקים מקומיים החלו להציע הנחות למחזיקים במכשירי וואווי. גם החברה עצמה הענישה עובדים שציינו באמצעות מכשיר אייפון, ואף איימה בפיטורים. בנוסף, באוקטובר האחרון הורה בית המשפט לזכויות קניין בסין על אפל לחדול למכור דגמים ישנים של האייפון. בית המשפט קבע כי החברה הפרה כמה פטנטים של יצרנית השבבים קוואלקום, ועל כן לא יכולה למכור יותר את המכשירים הרלוונטיים במדינה.

לפי חברת המחקר Counterpoints, אפל אכן נחלשת בסין, גם אם לא נעלמת: ברבעון השלישי עמד נתח השוק שלה על 9%, לעומת 10% ברבעון המקביל ב-2017. ההודעה של קוק על הורדת תחזית ההכנסות מאותתת, כנראה, שהמצב רק נהיה גרוע יותר. במכתב למשקיעים, ומאוחר יותר בראיון ל-NBC, קוק אמר כמעט הכל חוץ מלהאשים באופן ישיר את טראמפ והמתיחות שיצר סביב פעילותה של החברה.

כמו המלחמה הקרה, כך גם מלחמת הסחר הנוכחית בין סין וארה"ב לא באמת התחילה ברגע אחד. לפני שהכריז טראמפ עליה ביוני השנה, התנהלה בין השתיים מלחמה טכנולוגית. סין וארה"ב נאבקות על הדומיננטיות העולמית בתחום זה שנים, אבל עד לאחרונה זה לא עצר את החברות משני הצדדים מלשתף פעולה. אם אלו האמריקאיות שייצרו את מרכיבי המוצרים שלהן בסין, או הסיניות שרוכשות את המוצרים האמריקאיים. היחסים בין הצדדים המשיכו להיות תלותיים וחזקים, גם בזמן שטראמפ התלונן כי סין גנבה ידע טכנולוגי מחברות אמריקאיות בשווי 60 מיליארד דולר. הפעולות ופעולות התגמול בזירת אפל-וואווי מעידות כי המצב הזה עשוי כעת להשתנות. 

ארצות הברית מחרימה? בישראל וואווי פעילה מאוד / טל שחף

וואווי מוכרת לצרכנים הישראלים בזכות הסמארטפונים שלה, שחזרו למדפים בארץ בחודשים האחרונים אחרי שהחברה הסינית החליפה יבואנים (ואף נתבעה בידי היבואנית הקודמת, אלקטרה מוצרי צריכה). אותם צרכנים אולי גם נתקלו בפרסומות למוצרי וואווי, בכיכובה של גל גדות. אלא שמתחת לפני השטח היחסים בין החברה לישראל מורכבים יותר.

בעולם וואווי עקפה את אפל, בישראל המצב שונה
 בעולם וואווי עקפה את אפל, בישראל המצב שונה

בידיעה שפרסם אתמול גד פרץ ב"גלובס" נכתב כי ישראל מנעה בעבר, ותמנע גם בעתיד, כניסה של חברות טלקום סיניות לישראל בתחומי התשתיות. בהטלת ההגבלות האלה מעורבים השב"כ ומשרד הביטחון, והאיסורים חלים על מכירת מוצרים בליבת הרשתות הסלולריות ורשתות תקשורת אחרות וגם על שימוש בטלפונים סלולריים סיניים על ידי קציני צה"ל. אחת החברות העיקריות שמדאיגות את רשויות הביטחון הישראליות היא וואווי, על רקע האזהרות האמריקאיות ופרשיות בינלאומיות אחרות שבהן היא מעורבת.

ההגבלות האלה מעניינות במיוחד לנוכח העובדה שלוואווי יש שני מרכזי פעילות בארץ. הבולט בהם היא טוגה נטוורקס (Toga Networks), שמעסיקה יותר מ-200 מהנדסים בהוד השרון. טוגה, שהוקמה ב-2009, מפתחת מוצרי תקשורת כמו מתגים וראוטרים לחברות טלקום, ובשנים האחרונות גם החלה לפתח מערכות אחסון ענן ויישומים שונים למרכזי נתונים (Data Centers) מבוססי ענן.

בנובמבר 2016 ביקרה בישראל משלחת של בכירי וואווי בראשות מייסד ומנכ"ל החברה רן ז'נגפיי, ונועדו עם מספר מצומצם של חברות הייטק ישראליות. התוצאה העיקרית הייתה הכרזה על רכישת טוגה נטוורקס בסכום שהוערך ב-150 מיליון דולר. זו הייתה הכרזה מעט אניגמטית: גם בארבע שנות "עצמאותה" החברה עבדה כמרכז פיתוח עבור וואווי בלבד, שככל הידוע מימנה את הפעילות במלואה, ללא גיוס הון חיצוני כלשהו. החברה, שהוקמה על ידי יצחק מלובני ונרשמה על שמו ברשם החברות, עברה בעקבות זאת רשמית לידיים הסינית, ומוגדרת כעת כמרכז הפיתוח של וואווי בישראל למערכות מידע בענן.

אקזיט נוסף שהוליד הביקור ההוא היה רכישתה של חברת הסטארט-אפ הקסטיר ( Hexatier ), שגם איתה נפגש ג'נגפיי בעת ביקורו, בסכום של 42 מיליון דולר. החברה מפתחת טכנולוגיה שמשלבת יכולת מעקב ופיקוח במערכות אבטחת מידע, ומאפשרת לחברות לעקוב אחר מעשיהם של העובדים בחברה, כולל זיהוי פריצות לא מורשות וניסיונות לגנוב קניין רוחני של החברה. הקסטיר הוקמה ב-2009 על ידי אמיר שדה, דיוויד ממן והדר אשל, גייסה כ-14 מיליון דולר והעסיקה 40 עובדים בתל אביב עד לרכישתה.

ב-2016 נחשפה גם העובדה שוואווי מחזיקה מרכז לאיתור טכנולוגיות בישראל, בניהולו של מנהל מנהל הפיתוח העסקי של טוגה, צביקה ברונשטיין. הזרוע הזאת השקיעה בסטארט-אפ הישראלי Elastifile , המפתח מערכות אחסון מידע עבור ארגונים וחברות גדולות. בכנס משקיעים בתל אביב אמר ברונשטיין שהחברה מחפשת חדשנות בשלושה תחומים: טלפונים חכמים ומוצרים לבישים; מוצרי תקשורת למפעילות סלולר, ומערכות מידע למוצרי ענן. גורמים בענף יודעים לספר גם על "ציידי ראשים" שמחפשים בישראל מהנדסים בכירים בתעשייה כדי לגייס אותם לעבודה בפיתוח עבור וואווי.

גיוס הבכירים לטוגה נעשה בשנים בהן ענף פיתוח השבבים והאלקטרוניקה בכלל מצוי במשבר, וכך הגיעו אליה עובדים לשעבר בקומברס, סיסקו, רדוור, אלוט ו-ECI, חברות שמולן היא מתחרה בשווקים הבינלאומיים. כשחברת ECI החליטה בסוף 2017 על פיטורים של כמאה עובדים, הסיבה העיקרית הייתה התחרות הקשה שהיא חווה מול חברת וואווי - תחרות בין מהנדסים ישראלים משני צדי המתרס.