הערכות: שווי YES נחתך ב-50% מאז נרכשה מידי אלוביץ'

להערכת האנליסט לירן לובלין מבית ההשקעות אי.בי.אי, המחיקה ב-yes תגיע ל-500 מיליון שקל • המשמעות במקרה כזה היא ששווי yes יעמוד על כ-850 מיליון שקל בלבד

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

בכמה תסתכם ירידת השווי של yes? בשלב זה בזק אינה מספקת פרטים ומציינת שטרם ביצעה הערכות שווי מעודכנות, אולם להערכת האנליסט לירן לובלין מבית ההשקעות אי.בי.אי, המחיקה ב-yes תגיע ל-500 מיליון שקל.

המשמעות במקרה כזה היא ששווי yes יעמוד על כ-850 מיליון שקל בלבד, פחות ממחצית משוויה של החברה כאשר בזק רכשה את החזקות בעל השליטה בעבר, שאול אלוביץ', ב-yes. לפני כארבע שנים בזק רכשה כ-50% ממניות yes מידי אלוביץ' לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל, בעסקה שנויה במחלוקת שנתקלה בהתנגדות של משקיעים מוסדיים מישראל.

האנליסט לובלין מאי.בי.אי כותב היום בתגובה לדיווח של בזק, כי "ההודעה של בזק מהבוקר לא מפתיעה אף אחד ברמה הכלכלית, ועיקר המשמעות של המחיקה הפוטנציאלית היא חשבונאית. ברור שהפעילות של yes נשחקת בצורה אגרסיבית וכי השווי בספרים אינו דומה לשווים במודלים של קונצנזוס האנליסטים בשוק (במודל שלנו yes שווה כ-800 מיליון שקל)".

לובלין מתייחס לדיווח בשני מובנים. לדבריו, המשמעות קצרת הטווח היא שבמידה ולא ניתן יהיה להתייחס לחברה האם, לבזק בינלאומי ול-yes כיחידה מניבת מזומנים אחת, צפויה מחיקה משמעותית מהערך בספרים של yes (אותה הוא מעריך כאמור ב-500 מיליון שקל). מנגד, אם ההתייחסות לבזק קווי, בזק בינלאומי ו-yes תהיה כיחידה מניבת מזומנים אחת המחיקה צפויה להיות פחותה משמעותית. "המחיקה תפגע כמובן ברווח הנקי של החברה וכפועל יוצא גם בחלוקת הרווחים (70% מהמחיקה)", מדגיש לובלין.

לדבריו, בטווח הרחוק יותר "בזק מעכלת את העובדה שהגבינה זזה וניקוי אורוות אגרסיבי הוא הדרך להוביל את החברה לעתיד ורוד יותר. לאחר שניסיונות קודמים לשנות מסלול כשלו, הנהלת החברה מבינה שהקרבת הטווח הקצר לטובת העתיד הרחוק של החברה היא הדרך היחידה להתמודד עם השינויים החלים בשוק התקשורת ולא להתעורר לעולם שבו בזק רודפת אחרי המתחרות". לובלין מציין כי "להערכתנו מדובר במהלך חיובי וחיוני לעתידה של בזק גם אם המשמעות היא פגיעה בחלוקת הרווחים הנדיבה שאפיינה את החברה בעשור האחרון".

להערכתו, הסיכון לירידה משמעותית במניה מוגבל מאוד, אך עדיין אין לסמן תחתית במחיר המניה.