נמאס להן מהעמלות הגבוהות: הגורילות של וול סטריט בדרך להקים בורסה חדשה

מורגן סטנלי, פידליטי וגופי השקעות נוספים מתכוונים להשיק בורסה בעלויות נמוכות מאלה של NYSE ונאסד"ק

זירת המסחר של הבורסה בניו יורק/ צילום: brendan mcdermid רויטרס
זירת המסחר של הבורסה בניו יורק/ צילום: brendan mcdermid רויטרס

קבוצה של גורילות פיננסיות, שכוללת את מורגן סטנלי, פידליטי אינבסטמנטס וסיטאדל סקיוריטיז מתכננת להשיק בורסה חדשה בעלויות נמוכות שתאתגר את בורסות ניו יורק ונאסד"ק.

הבורסה החדשה, שתיקרא Members Exc או MEMX, באה אחרי שנים של תסכול בקרב הברוקרים והסוחרים בוול סטריט מן העמלות שגובות הבורסות המסורתיות.

MEMX תהיה בשליטת תשעה בנקים, חברות ברוקרים וחברות מסחר בתדירות גבוהה שיממנו אותה. סידור כזה מחזיר את הדברים אחורנית לימים שבהם הבורסות היו בבעלות החברים שלהן, בדרך כלל חברות הברוקרים.

חברי MEMX כוללים גם את בנקי ההשקעות בנק אוף אמריקה מריל לינץ' ו-UBS, את הסוחרת בתדירות גבוהה Virtu Financial ואת הברוקרים צ'רלס שוואב, E*Trade ו- TD Ameritrade.

MEMX תפעל מניו יורק. נציגי קבוצת המשקיעים מסרו שהם יפנו בקרוב לרשות ניירות הערך הפדרלית, SEC, כדי לקבל עבורה מעמד של בורסה.

אישור כזה הוא תהליך ממושך שעשוי להימשך 12 חודשים ויותר, מה שאומר שהבורסה החדשה תתחיל לפעול לכל המוקדם בעוד שנה.

ההשקה הזו תכניס תחרות חדשה לעסקי הבורסות שמתאפיינים בריכוזיות רבה. היום, כל 13 הבורסות הפעילות בארה"ב מלבד אחת מהן, הן בבעלות שלוש חברות: Intercontinental Exchange (ICE), שהיא הבעלים של בורסת ניו יורק, נאסד"ק ו- Cboe Global Markets בשיקגו. יחד הן מטפלות ביותר מ-60% מנפח המסחר במניות בארה"ב.

דובר נאסד"ק ג'ו כריסטינט אמר שחברתו מקדמת בברכה את התחרות, "אבל עם עשרות זירות מסחר שפועלות כעת בארה"ב, נהיה להוטים ללמוד יותר על הערך של ההצעה", הוא הוסיף.

בריאן הרקינס, ממנהלי חטיבת השווקים של Cboe, מסר ש"תחרות בריאה משפרת את המשחק של כולנו, ואנחנו מקדמים בברכה מצטרפת חדשה לתחום הזה".

גם בורסת ניו יורק, NYSE, מקדמת "קולות נוספים" שיפעלו לאימוץ שינויים חיוביים במבנה שוק המניות בארה"ב, הודיעה דוברת שלה.

למרות המשקיעים המכובדים שלה, אין ודאות ש-MEMX תצליח. בורסות חדשות מתקשות לעתים קרובות למשוך פעילות מהבורסות הממוסדות. קבוצת IEX שהוקמה ב-2012 ומנהלת כעת את הבורסה העצמאית היחידה (שלא בבעלות שלוש חברות הגדולות), מרכזת רק 2.5% מסך נפח המסחר במניות בארה"ב.

מנכ"ל הבורסה הזו, בראד קצויאמה, הגיב לתוכנית הבורסה החדשה: "יוזמת MEMX מוכיחה שפעילי השוק כבר אינם יכולים לסבול את הניצול לרעה של הכוח בעסקי הבורסות".

ICE, נאסד"ק ו- Cboe ספגו ביקורת על העלאת עמלות על שירותים של נתוני מסחר שמשמשים למעקב אחרי המחירים. השלוש טוענות שהעמלות שלהן הן הוגנות.

"אנחנו חושבים שעם הצוות הנכון נוכל לנהל בורסה בחלקיק מהעלות של מה שהבורסות הקיימות מציעות", אמר מנכ"ל Virtu, דגלאס סייפו.MEMX עדיין לא פרסמה מה יהיו התעריפים שלה.

המעורבות של Citadel ו- Virtu עשויה להועיל לבורסה החדשה, אם הן יהפכו לקונות ומוכרות גדולות של מניות ב-MEMX. החברות הללו הן שתי חברות המסחר במניות הגדולות ביותר בארה"ב, כאשר כל את מהן מטפלת בכ-20% מנפח המסחר במניות.

מצד שני, מעורבות שלהן עלולה לגרור תגובות ספקניות, מפני שמשקיעים רבים עדיין מתייחסים בחשדנות למודל המסחר המהיר שלהן. מבקרים כמו מייקל לואיס, מחבר הספר "Flash Boys", מאשימים חברות כאלה בניצול משקיעים רגילים.

ג'אמיל נזארלי, מנהל הפיתוח העסקי של Citadel Securities, אמר שהמבנה של MEMX יבטיח שהיא תייצג חתך רחב של שוק המניות, ממשקיעים פרטיים עד בנקים וסוחרים אלקטרוניים. "בורסות חדשות רבות התמקדו בעבר בקבוצה אחת של משתתפים.MEMX תהיה בורסה של כולם", הוא אמר.

MEMX גייסה 70 מיליון דולר בסבב הגיוס הראשוני בין חבריה, והיא מצפה להביא משקיעים נוספים בשלב מאוחר יותר, מסרו גורמים יודעי דבר.

ההודעה באה כאשר שלוש החברות הגדולות בעסקי הבורסות ניצבות בפני הידוק הפיקוח של הרגולציה.

בספטמבר, הנציב הדמוקרטי ב-SEC, רוברט ג'קסון, אמר בנאום ש"רשות ניירות הערך עמדה בצד כאשר כוח שוק אדיר התרכז בידיים של שחקנים בודדים". באוקטובר פסקה הרשות נגד NYSE ונאסד"ק במחלוקת ממושכת על עמלות העברת נתונים, בהחלטה שעשויה לרסן את יכולתן של הבורסות הללו להעלות את תעריפיהן בעתיד. הפסיקה כפופה לערעור של שתי הבורסות בבית משפט פדרלי.

למרות היותה בבעלות החברים בה,MEMX תהיה חברה למטרת רווח. הבורסות לאורך חלק גדול מהמאה ה-20 היו מלכ"רים. בארה"ב הן נטשו את המודל הזה משנות ה-90 ואילך. NYSE, ששורשיה נעוצים בהסכם בין 24 ברוקרים במנהטן ב-1792, הפכה לחברת מניות בורסאית למטרת רווח רק ב-2006.