ביונד ביולוג'יקס גייסה 17 מיליון דולר בהובלת IBF והראל

החברה הוקמה על ידי יוצאי חברת התרופות לסרטן cCAM שנמכרה למרק • המנכ"לית תהילה בן משה: "היה חשוב לנו לפתח תרופות שאינן דומות למוצרים קיימים, אלא משתמשות ביכולות הייחודיות של הצוות שלנו"

תהילה בן-משה, מנכלית ביונד ביולוגיקס. צילום: אופיר פרקש
תהילה בן-משה, מנכלית ביונד ביולוגיקס. צילום: אופיר פרקש

חברת ביונד ביולוג'יקס (Biond Bioligics) שהקימו חלק מיוצאי חברת cCAM הישראלית, לאחר שזו שנמכרה למרק האמריקאית ב-2015, הודיעה על סבב גיוס שני בהיקף 17 מיליון דולר בהובלת קרן IBF בראשות פרופ' דיוויד ידרנסקי, עידו צעירי ויובל קבילי, יחד עם קבוצת הראל ביטוח ופיננסים. בסבב השתתפו גם קרן SBI הישראלית-יפנית והמשקיעים הקיימים בחברה. בסבב הגיוס הראשון שלה גייסה החברה 5 מיליון דולר.

משתתפת נוספת בסבב היא ענקית פיתוח תרופות הסרטן סלג'ין, שהודיעה בתחילת השבוע על כוונתה להתמזג עם חברת התרופות BMS. הקשר עם סלג'ין נוצר דרך יו"ר טבע ד"ר סול ברר, שבעבר היה מנכ"ל סלג'ין והיום הוא תומך בפעילות של IBF.

כאמור, ביונד הוקמה ב2016 לאחר ש- cCAM נמכרה לחברת מרק ב-85 מיליון דולר ואופציה לתשלומים נוספים. אולם, מרק החליטה לא להמשיך לפתח את המוצר בעקבות תוצאות ניסוי קליני שלא עמדו בציפיות הרוכשת. מנהלת החברה בפועל, תהילה בן משה, ביקשה לשמר את הצוות והקימה סביבו ב-2016 את ביונד, אליהם הצטרפו גם מומחים נוספים. החברה הוקמה על ידי בן משה יחד עם אורי שילה, לשעבר משנה למנכ"ל רדהיל.

היום החברה עוסקת בפיתוח תרופות חדשניות לטיפול בסרטן. בתחילת דרכה התממנה באופן יצירתי על ידי מתן שירות לפיתוח תרופות עבור חברת פייזר במשך שנתיים כדי לשמר את כל צוות הפיתוח בתקופה בה פעלה לגילוי תרופות חדשות. במהלך תקופה זו גילתה החברה שתי תרופות במנגנונים חדשים אשר לא היו מוכרים בעבר. בין היתר פיתחה החברה מערכת ייחודית אשר מאפשרת להחדיר חלבונים לתוך תאים. עד כה אפשר היה להחדיר לתאים בדרך כלל רק מולקולות קטנות ולא ספציפיות, ולא חלבונים שהם מולקולות גדולות יותר.

בן משה מסבירה כי החברה פיתחה תרופה אוטואימונית, כלומר תרופה המפעילה את מערכת החיסון נגד הסרטן בגוף, אולם בניגוד למשל ל-cCAM ולחברות אחרות בתחום, היא לא מפעילה את התאים הקלאסיים של מערכת החיסון אלא תאים ייחודיים שנקראים מקרופגים. ביונד פיתחה נוגדן אשר מצליח להתגבר על מנגנון דיכוי שמפעיל הסרטן כנגד רכיב זה של מערכת החיסון.

"היה חשוב לנו לפתח תרופות שאינן דומות למוצרים קיימים, אלא משתמשות ביכולות הייחודיות של הצוות שלנו כדי לבין מה אנחנו באמת יכולים לחדש. לכן השקענו כשנתיים רק בתהליך גילוי ידע חדש, והיום כל הקניין הרוחני הוא של החברה", אומרת בן משה.

בנוסף לצנרת המוצרים האימונותרפיים, ביונד מפתחת פלטפורמה טכנולוגית שתאפשר החדרה של תרופות ביולוגיות, בעיקר נוגדנים, לתוך תאים אנושיים. החברה מעריכה שפלטפורמת החדרת החומרים הביולוגיים תהווה את המקור לצנרת המוצרים העתידית שלה, ותאפשר פיתוח של תרופות המיועדות לפעול על מגוון רחב של מטרות תוך-תאיות פוטנטיות, הנחשבות כיום כבלתי ניתנות להשפעה על ידי תרופות.

להערכת החברה, מוצריה יוכל להגיע לניסויים בבני אדם בתוך כשנתיים.

"התרשמנו מאוד מהמדע החדשני שנתגלה ופותח בביונד ומהאיכות והניסיון של הצוות הניהולי והמדעי שלה", אמר ד"ר דוד סידרנסקי, מייסד ושותף בכיר ב- Israel Biotech Fund וחבר מועצת המנהלים של ביונד. "לצנרת המוצרים של ביונד יש את הפוטנציאל להיהפך לטיפולים משני פרדיגמה בתחום האימונו-אונקולוגיה".

"אנו שמחים לתמוך בצוות הניהול הבולט של ביונד ובצנרת המוצרים והטכנולוגיות המתקדמות שלה", ציינו בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. "השקעה זו תואמת את הפעילות המתמשכת של הקבוצה בהשקעה בטכנולוגיות פורצות דרך המפותחות על ידי חברות עם פוטנציאל צמיחה משמעותי".