השינויים בענף הקמעונאות מגיעים גם למשביר לצרכן: מצמצמת שטחי מסחר וסוגרת סניפים

ל"גלובס" נודע, כי הרשת תעזוב את החנות במתחם גן העיר בת"א שבה פעלה ב-8 השנים האחרונות, ובמקומה תיכנס רשת הפארם Be של שופרסל • בנוסף תצמצם המשביר את השטח שלה במתחם הקריון ובעיר אשדוד

חנות המשביר לצרכן / צילום: בר אל
חנות המשביר לצרכן / צילום: בר אל

השינויים בענף הקמעונאות שמשפיעים של שטחי המסחר של הקמעונאיות הגדולות מגיעים גם לרשת המשביר לצרכן. החברה, שבניהול ובשליטת רמי שביט, מתייעלת ומצמצמת את פריסת שטחי המסחר שלה. הרשת עוזבת בימים אלה את השטח שבו פעלה ב-8 השנים האחרונות במתחם גן העיר בתל אביב, ול"גלובס" נודע כי את מחצית השטח שמשתרע על פני שתי קומות תתפוס רשת הפארם Be של שופרסל (לשעבר ניו-פארם), שתקים בו סניף בשטח של כ-500 מ"ר.

השטח שבו פעלה המשביר עמד על כ-1,500 מ"ר והוא יפוצל כך שהחנות החדשה של Be תוקם, ככל הנראה, בקומה התחתונה של המתחם, בעוד שהחלק העליון יושכר לשוכר נוסף. בעבר הפעילה במקום המשביר חנות משותפת מאוחדת עם ניו-פארם שהייתה אז בבעלותה.

בתוכנית המקורית חשבו בהנהלת המתחם להכניס למתחם סופרמרקט מוזל, אולם נראה כי דמי השכירות היו גבוהים מדי עבור פעילות כזו. כבר תקופה ארוכה שמתחם גן העיר מתקשה להיות עדכני ולעשות את ההתאמות לשינויים בענף הקמעונאות והמרכזים המסחריים, כשהשוכרים ממשיכים להידרש לשכר דירה גבוה, מה שהביא לעזיבה של מותגים את המתחם. עבור המשביר המצב הזה הפך לבלתי משתלם וגרם לה ללא מעט הפסדים, וכבר תקופה ארוכה שהתקיימו חיפושים בניסיון למצוא עבורה מחליף.

 התוכנית של המשביר
  התוכנית של המשביר

עוד נודע ל"גלובס", כי המשביר מצמצמת את שטחי המסחר שלה גם במתחם הקריון של קבוצת קניוני עופר שבקריית ביאליק. שם תקטין הרשת את שטחה מגודל של 6,400 מ"ר לשטח של 3,000 מ"ר בלבד. לפי גורמים בענף, מי שעשויה להחליף את המשביר בקריון היא רשת מקבוצת גוטקס (זארה) שבבעלות ג'ואי שוובל. בנוסף, המשביר צפויה לעבור לצמצם שטחים גם באשדוד ולעבור מקניון לב אשדוד שצפוי להיהרס, לחנות קטנה יותר בקניון הסי מול בשטח של 1,800 מ"ר.

עם זאת, במקביל לצמצום השטחים במיקומים הללו צפויה המשביר לפתוח חנות חדשה בתוך מספר שבועות בקניון החדש של רמי לוי בעטרות שנפתח היום, ולהוות עוגן למתחם. החנות משתרעת על שטח של 2,300 מ"ר והיא אמורה להיפתח בתחילת חודש מארס.

מדוחות המשביר עולה, כי מרבית הסכמי השכירות של בתי הכולבו של הרשת מתאפיינים בשטח ממוצע כ-1,903 מ"ר לסניף (כולל שטחי אחסון וחניה) ובדמי שכירות קבועים או כאלה המחושבים כתלות בפדיון, אשר הסתכמו, נכון ל-2017, בכ-122.9 שקל למ"ר בממוצע. בדוחותיה השנתיים ל-2017 מפרטת המשביר כי באותה שנה, ובדומה לשנים קודמות, התחרות על שטחי מסחר הינה "גבוהה, למרות ריבוי מרכזי המסחר, עובדה אשר הובילה בעבר לעליית דמי השכירות והניהול במרכזים המבוקשים, אך מגמה זו נבלמה לאחרונה". עוד פירטה המשביר כי "התחרות מובילה לבחינת שיקולים בשינויים אפשריים במדיניות שכירויות של קבוצת המשביר", כגון "מעבר להשכרת שטחי מסחר קטנים יותר בתמורה לדמי שכירות גבוהים יותר", וכן "להגבלת התרחבות רשת המשביר בפריסה הארצית, וסגירת סניפים פחות רווחים". 

עוד ציינה החברה, כי על אף האמור, עד כה, "לא היה בתחרות האמורה בשטחי מסחר כדי להשפיע באופן מהותי על קבוצת המשביר, הודות לכך שחלק ניכר מחנויות רשת המשביר נתפסות כ'עוגן' בקניונים ובמרכזים מסחריים".