יחימוביץ': להורות לנתניהו להשיב כספים שקיבל למימון משפטו

בקשתה של יו"ר האופוזיציה הופנתה אל מבקר המדינה • את הכספים קיבל רה"מ בניגוד להחלטת ועדת ההיתרים • ח"כ שלי יחימוביץ': "ועדת ההיתרים טוענת: 'אין זה ראוי שבעלי הון יממנו הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית הכוללת חשד למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון'"

ח"כ שלי יחימוביץ' / צלם: רויטרס
ח"כ שלי יחימוביץ' / צלם: רויטרס

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', פנתה למבקר המדינה, יוסף שפירא, בבקשה שיורה לראש הממשלה בנימין נתניהו להשיב כספים שקיבל למימון משפטו בניגוד להחלטת ועדת ההיתרים, ועדה הפועלת בסמוך למשרד מבקר המדינה ומחליטה, לפי כללי ועדת אשר, האם נבחר ציבור שנמצא בהליכים משפטיים יכול לקבל תרומות לשם מימון הגנתו.

לדברי יחימוביץ', "מתברר כי בניגוד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, ובניגוד להחלטת ועדת ההיתרים הסמוכה למבקר המדינה, ובניגוד לכל מה שנמסר בדיון שקיימתי בנושא בוועדה לביקורת המדינה שאני עומדת בראשה - קיבל ראש הממשלה נתניהו בחשאי 300 אלף דולר למימון הגנתו המשפטית מבן-דודו, איש העסקים נתן מיליקובסקי - כך חושף העיתונאי גידי וייץ בעיתון 'הארץ'".

יחימוביץ' מזכירה דיון שנערך בשלהי הכנסת ה-20 בוועדה בראשותה, דיון בו השתתפו נציגי משרד מבקר המדינה, עו"ד יורם רבין ועו"ד עמיחי; נציג היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דני חורין; והיועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו. באותו הדיון הם סקרו בקשות קודמות של שרים להתיר להם מימון משפטי באמצעות תרומות - ובקשותיהם נדחו.

עוד נחשף אז כי ראש הממשלה פנה לוועדת ההיתרים במסמך כללי, ללא מידע באשר לגובה שכר-הטרחה שהוא מבקש, מספר עורכי הדין ופרטים נוספים הנדרשים כדי לקיים דיון והחלטה בנושא, ועל כן ועדת ההיתרים לא הגיעה כלל לעצם הדיון בבקשת נתניהו לגופו.

לדברי יחימוביץ', "חומרת המעשה של נתניהו מתחדדת נוכח העובדה כי מר מילקובסקי (בן-דודו של נתניהו) ומר פרטרידג' (חבר), שגם ממנו ביקש נתניהו לגייס כספים, העידו בעצמם בתיק 1000 - תיק המתנות בו חשוד נתניהו בקבלת טובות הנאה מבעלי הון. בהקשר זה קבע ועדת ההיתרים בחדות כי 'אין זה ראוי שבעלי הון יממנו הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית הוכללת חשד למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון".

עוד כותבת יחימוביץ': "אזכיר כי ראש הממשלה הוא אדם בעל ממון רב משל עצמו, עושרו לא ייפגע אם יממן את הוצאות משפטו בכוחות עצמו, והוא בוודאי אינו זקוק לנדבות".

יצוין כי במהלך הדיון הוועדה בחודש דצמבר 2018 עלה גם נושא מצבו הפיננסי של מבקש האישור, נבחר הציבור הפונה לוועדת ההיתרים, והיועצים המשפטיים שפרשו את התמונה בפני הוועדה הסבירו כי מצב הנכנסים האישי אינו מהווה שיקול בהחלטה.