טבע תשלם קנס של 135 מיליון דולר על ניפוח מחירי תרופות באילינוי

לפי טענות התביעה, 47 חברות תרופות נקבו במרמה במחירים סיטוניים ממוצעים מנופחים, ותוכנית הביטוח הממשלתית השתמשה באותם מחירים כדי לקבוע את ההחזרים למבוטחים • טבע חשופה, לפי הערכות, לתשלום קנס בהיקף שעלול להגיע למאות מיליוני דולרים בגין "קרטל התרופות הגנריות"

בחברת התרופות טבע  מייעדים כל דולר מתזרים המזומנים שמיוצר לכיסוי החוב העצום, אך קנסות ותשלומים שונים שהיא נאלצת לשלם מדי פעם בגין פשרות משפטיות פוגעים בתוכניות החברה בהקשר זה. בסוף השבוע נודע כי טבע תיאלץ לשלם סכום של 135 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם רשויות מדינת אילינוי בארה"ב.

מהודעה שפרסמה התובעת הכללית של אילינוי, ליסה מדיגן, עולה כי נחתם הסכם פשרה עם טבע ארה"ב וחברות קשורות, שבמסגרתו היא תשלם את הסכום ותסיים הליך תביעה - שבמסגרתו נטען כי ניפחה מחירים של תרופות בניגוד לחוק - בלי להודות בטענות.

ההליך התחיל עוד בשנת 2005, כשהתביעה הכללית באילינוי הגישה תביעה נגד 47 חברות תרופות, וביניהן טבע, בטענה שהחברות נקטו שיטות של הטעיה בכל הקשור למחירים הסיטוניים של תרופות מרשם רבות. לפי טענות התביעה, יצרניות התרופות נקבו במרמה במחירים סיטוניים ממוצעים מנופחים, ותוכנית הביטוח הממשלתית Medicaid השתמשה באותם מחירים כדי לקבוע את ההחזרים למבוטחים בגין תרופות המרשם הללו. בכך, על פי הטענה, המחירים המנופחים הובילו לתשלומי יתר ולהכבדת העלויות של המדינה ומשלמי המסים.

מטבע נמסר בתגובה: "כדי לשוב ולהתמקד באספקת תרופות חשובות ובנות-השגה למטופלים, טבע ו-ווטסון החליטו כי הגעה להסדר בתביעות אלו תהיה סבירה וראויה בכדי למנוע תביעות מתמשכות. החברות ממשיכות לדחות בנחרצות את טענות המדינה בתביעה זו, והציגו ראיות משמעותיות במשפט, המראות כי המדינה הייתה מודעת לגמרי לגישת תעשיית התרופות בכל הנוגע לדיווח המחיר הסיטוני הממוצע, ולא ספגה כל נזק כתוצאה מכך".
"אני מרוצה מהפשרה שנחתמה היום, שתכניס 135 מיליון דולר למדינה", מסרה התובעת הכללית מדיגן. "בסך הכול, כתוצאה מהתביעה של 2005, משרדנו קיבל בחזרה למעלה מ-436 מיליון דולר מחברות התרופות שנקטו התנהלות בלתי הולמת, למדינת אילינוי". כיום ממשיכים ההליכים של אילינוי נגד תשע חברות נוספות.

טבע חשופה, לפי הערכות, לתשלום קנס בהיקף שעלול להגיע למאות מיליוני דולרים בגין "קרטל התרופות הגנריות", שם לפי הטענה, טבע וחברות נוספות תיאמו ביניהן מחירים של 300 תרופות גנריות בארה"ב.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בניו יורק ובת"א לפי שווי של 20.1 מיליארד דולר. בסוף הרבעון השלישי עמד החוב נטו של טבע על 27.6 מיליארד דולר.