נובמבר מציג: שיא עסקאות נדל"ן למגורים ב־2018 – בגלל מחיר למשתכן

לפי סקירת אגף הכלכלן הראשי באוצר, בחודש נובמבר נרכשו 9,500 דירות • מהנתונים עולה שהקבלנים רחוקים מלחייך • למדריך ומחשבון משכנתא

פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר
פרוייקט מחיר למשתכן / צילום: איל יצהר

סימנים של שינוי? לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בחודש נובמבר 2018 הציבור רכש הכי הרבה דירות מבשאר חודשי השנה - ולמעשה מאז תחילת 2017. מהנתונים עולה כי בנובמבר רכש הציבור 9,500 דירות. מדובר בעלייה של 7.5% בהיקף רכישת הדירות לעומת נובמבר 2017. מהנתונים עולה כי 1,000 דירות נרכשו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן".

ומה עם הקבלנים? במקרה הזה כדאי לשים לב לפילוח הנתונים. הנתון הכללי אולי מעיד על מכירות נאות, אבל ההסבר לכך לאו דווקא משמח את הקבלנים. כשליש מהדירות שנרכשו בנובמבר - 3,100 דירות, היו דירות חדשות. לפי הסקירה מדובר ב"רמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2016, המהווה גם גידול חד של 23% בהשוואה לנובמבר אשתקד", נכתב בסקירה. עם זאת, בניכוי דירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן, מצטמצם שיעור הגידול ל־8%.

והנה עוד פרט מעניין שנכלל בסקירה, ולפיו מבצע מכירות של אחת מהחברות הגדולות במשק השפיע בצורה משמעותית על המספרים. "מבצע מכירות באחת מערי המרכז (במחירים המגלמים הנחה משמעותית ממחירי השוק), שערכה אחת החברות הגדולות למועדון צרכנות מסוים הוא בין הגורמים המרכזיים לגידול שנרשם במכירות הקבלנים בשוק החופשי בנובמבר. כך, בעוד שבאזור המרכז נרשם גידול חריג של 66% במכירות הקבלנים, באזורי הביקוש האחרים במרכז הארץ (למעט אזור רחובות) הוסיפו לרדת מכירות אלה בשיעור משמעותי".

באגף הכלכלן הראשי אף מציינים כי גם בנובמבר, כמו בחודשים שקדמו לו, המשקיעים המשיכו שלא לבחור בנדל"ן. "בחודש נובמבר נרכשו 1,400 דירות על-ידי משקיעים", נכתב בסקירה שבה מצוין כי "מדובר בירידה של 5.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד". לפי הנתונים, בתקופה שבין ינואר לנובמבר 2018 נרשמה ירידה חדשה של 22% ברכישות המשקיעים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.