בין הפטיש לסדן: תרזה מיי בדרך לתבוסה בהצבעה "הדרמטית ביותר בקריירה הפוליטית שלה"

אחרי שהבהירה במשך שבועות כי "אין עסקה אחרת", צפויה ראשת ממשלת בריטניה להפסיד בהצבעה בפרלמנט על אישור העסקה שהשיגה להיפרדות מהאיחוד האירופי ולהגיע למבוי סתום • האיחוד מצדו כבר מתכונן להאריך את תאריך היעד לברקזיט ממארס ליולי

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

האיחוד האירופי כבר מתכונן לתבוסה של ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בהצבעה היום (ג') על עסקת הברקזיט בפרלמנט הבריטי, ויהיה מוכן לדחות את תאריך פרישת הממלכה המאוחדת ממארס ליולי; כך דיווחו כלי תקשורת באירופה ביממה האחרונה, שמוקדשת בכל רחבי היבשת לדרמה הפוליטית המתגלגלת סביב פרישת בריטניה מהאיחוד.

ההדלפות מבריסל סותרות את האסטרטגיה שהובילה מיי בחודשים האחרונים בעד העסקה שגיבשה, שעיקרה היה לקרוא לחברי פרלמנט לתמוך בה משום שהאלטרנטיבה - פרישה חד-צדדית - תהיה "קטסטרופה לאומית".

"גלובס" עונה על כל השאלות בנוגע להצבעת הברקזיט הערב

פינה פוליטית

בחודשים האחרונים תמרנה את עצמה מיי לפינה פוליטית בניסיון לגבש תמיכה בהסכם הברקזיט שלה. ההסכם, שאינו כולל כמעט צעדים מעשיים אלא רק קביעת לוח זמנים למשא ומתן על הסכמי סחר ומכס שיחליפו את הקיימים, מכיל סעיף בעייתי שעשוי להשאיר את בריטניה כפופה לתקנות האיחוד בשל הצורך למנוע כינון מחדש של גבול באי האירי.

מיי התקדמה בעקשנות עם אישור העסקה למרות ביקורת שנשמעה על סעיף זה מהרגע שבו הוצגה בנובמבר. בדצמבר דחתה מיי את ההצבעה המתוכננת על ההסכם, בגלל התנגדות לו, והבטיחה לנסוע לבריסל לבקש "הבהרות" בנוגע לסעיף זה. היא חזרה מבריסל בידיים ריקות, וכעת היא חייבת להעמיד את העסקה להצבעה, במועד האחרון האפשרי.

עד כה, גם האיחוד האירופי הבהיר לבריטים כי מדובר ב"עסקה הטובה ביותר שהוא יכול להציע". אולם כעת, לפי ההדלפות, הוא משנה את עמדתו. "אם מיי תגיד לנו שהיא צריכה זמן נוסף כדי שהפרלמנט יצביע בעד העסקה, נציע לה הארכה טכנית עד יולי", אמר מקור אירופי ל"גרדיאן". לפי הדיווח, נשיא מועצת האיחוד דונלד טוסק יכנס ועידה מיוחדת של ראשי האיחוד כדי לאשר את ההארכה.

האיחוד יפסיד

הרקע הפוליטי לכך הוא שגם האיחוד צפוי להפסיד רבות מיציאה חד-צדדית של בריטניה מהגוש המשותף ב-29 במארס 2019. ללא עסקה, ייפער חור עצום של יותר מ-15 מיליארד אירו בתקציב האיחוד כבר ב-2019, מכיוון שבריטניה היא המממנת השנייה בגודלה של האיחוד, אחרי גרמניה. ההסכם, מנגד, קובע כי בריטניה תשלם 39 מיליארד ליש"ט לאיחוד בשנים הקרובות כפיצוי על התחייבויותיה שלא יכובדו אם תפרוש מהאיחוד. בנוסף, בגרמניה הזהירו התעשיינים כי עזיבה בריטית ללא הסכם תגרום נזק של מיליארדים לכלכלה הגרמנית, שנסמכת על בריטניה כיעד יצוא. האיחוד האירופי אינו ערוך להקים מחדש גבולות ולהטיל מחדש מכסים.

ההצבעה, שכלי התקשורת באירופה מכנים "הדרמטית ביותר בקריירה הפוליטית של מיי", צפויה להתקיים היום ב-21:00 (שעון ישראל), לאחר נאום שתישא ראשת ממשלת בריטניה בפני חברי הפרלמנט. היום צפויה הנציבות האירופית, לבקשתה של מיי, לפרסם מכתב רשמי שבו תודיע כי כל הישארות של צפון אירלנד ובריטניה כחלק מגוש המכס והסחר של האיחוד האירופי יהיו "זמניים בלבד", בניסיון לשכנע חברי פרלמנט מתלבטים כי העסקה אינה מסכנת את מעמד בריטניה במשא ומתן עתידי עם האיחוד.

אבל תמונת המצב הפוליטית שנוצרה בבריטניה סביב הברקזיט נראית בלתי אפשרית בעבור מיי: העסקה שגיבשה מצליחה להיראות גם כ"לא קשוחה" דייה לחברי פרלמנט ממפלגתה השמרנית וגם כ"קשוחה מדי" לחברי פרלמנט ממפלגת הלייבור באופוזיציה, שעליהם מיי אינה יכולה לסמוך שיתגייסו לאשר את ההסכם.

כל התסריטים

נכון להיום, בפרלמנט הבריטי יש מי שדורשים יציאה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד, כאלה הדורשים משא ומתן על עסקה טובה יותר, כאלה הדורשים משאל עם נוסף בנוגע ליציאה מהאיחוד ומי שתומכים ב"מודל הנורבגי", שלפיו בריטניה תצטרף לשווייץ, לוקסמבורג ונורבגיה במעמד מיוחד. הדבר היחיד המאחד את חברי הפרלמנט, כך נראה, הוא התנגדות לעסקה שרקחה מיי.

בין התסריטים שמונים כלי התקשורת בבריטניה במקרה של הפסד מחר בפרלמנט נמצאות בקשת הארכה לפרישה, התפטרות של מיי והחלפתה על ידי ראש ממשלה אחר מהשמרנים (שר החוץ לשעבר בוריס ג'ונסון עומד על הקווים), או אפילו הליכה לבחירות חדשות. הבעיה של מיי, ש"מחפשת בקדחתנות אחרי תוכנית ב'", כפי שהגדיר זאת ה"האנדלסבלאט" הגרמני, היא שהיא חזרה והבהירה בשבועות האחרונים כי "אין תוכנית חלופית להסכם שגיבשה".