שיכון ובינוי מבקשת לרכוש שליטה בחברת ההפעלה של כביש 6 לפי שווי של 431 מיליון שקל

שו"ב, המחזיקה ב-35.5% מקבוצת חברות המפעיל של כבישים מרכזיים בישראל, מציעה לשותפותיה, אפריקה ישראל וחברת הדלק אלון, לרכוש את החזקותיהן הישירות והעקיפות בקבוצה תמורת 278 מיליון שקל

נתי סיידוף  / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב), הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, מעוניינת להגדיל את חלקה בקבוצת חברות ההפעלה של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים.

שו"ב, המחזיקה כיום ב-35.5% מקבוצת חברות המפעיל, שיגרה אמש מכתבים לשותפותיה - אפריקה ישראל (35.5% מהמניות) וחברת הדלק אלון (29%) - עם הצעה לרכישת החזקותיהן הישירות והעקיפות בקבוצת החברות תמורת סכום של כ-278 מיליון שקל (כ-153 מיליון שקל לאפריקה וכ-125 מיליון שקל לאלון). ההצעה משקפת שווי של 431 מיליון שקל לקבוצת חברות המפעיל.

בשו"ב דורשים מהנהלות אפריקה ואלון, שתי חברות שבעקבות קריסת עסקיהן הגיעו לחדלות פירעון ועברו לידי מחזיקי האג"ח המוסדיים שלהן, להשיב לפנייה בתוך שבעה ימי עסקים. מחזיקי האג"ח, ברובם גופים מוסדיים, צפויים להתנגד להצעה הנוכחית, אבל בין הצדדים צפוי להיפתח מו"מ, שעשוי להבשיל לכדי עסקה בהמשך.

כך נשלטת קבוצת חברות המפעיל
 כך נשלטת קבוצת חברות המפעיל

"מעוניינים להגיע לשליטה בחברה"

יו"ר שיכון ובינוי, תמיר כהן, ציין כי "ההצעה משקפת שווי הוגן לקבוצת חברות המפעיל, לצד תשואה נאותה לשיכון ובינוי בהמשך. בכוונת שיכון ובינוי להמשיך לחפש פעילויות משלימות לתחום העיסוק המרכזי שלה ולהעמיק את הפעילות בתחום המיזוגים והרכישות בישראל ומחוצה לה".

משה לחמני, מנכ"ל שו"ב, הוסיף: "אנחנו לא בהכרח רוצים להגיע לבעלות מלאה בקבוצת המפעיל, אבל כן מעוניינים להגיע לשליטה בחברה. כעת נמתין לתגובת המשקיעים המוסדיים השולטים באפריקה ובאלון. המטרה שלנו היא לפתח את תחומי ההפעלה והתחזוקה בתוך שיכון ובינוי, שהם אסטרטגיים ומניבים הכנסות שוטפות מדי שנה".

בעלת השליטה בקבוצת חברות המפעיל (51%) היא חברה פרטית בשם "ישראל קנדה כבישים מהירים", שהוקמה על ידי קבוצת אלון בתקופה שבה נשלטה בידי שרגא בירן ודודי ויסמן (שאף שימש יו"ר קבוצת חברות המפעיל). גולת הכותרת של פעילות הקבוצה היא החזקה בחברת "דרך ארץ הייווייז מנג'מנט קורפוריישן", קבלן התפעול והתחזוקה של כביש 6 (להבדיל מדרך ארץ, זכיינית כביש האגרה).

חברת המפעיל של כביש 6 נוסדה ב-1999, והיא מספקת כיום, על פי ההערכות, כ-60% מהכנסות קבוצת חברות המפעיל. חברה זו אחראית על תפעול מערכות האגרה ובקרת התנועה, תחזוקת הכביש, השירות ללקוחות, גינון וטיפוח נופי, תיקון תקלות, מענה מיידי במצבי חירום, גביית אגרה ושיווק.

על בסיס הניסיון וההצלחה שצברה בכביש 6, נכנסה ישראל קנדה במהלך השנים כקבלן תפעול גם לפרויקטים תחבורתיים מרכזיים נוספים, ובהם מנהרות הכרמל בחיפה, כביש 431, המחבר את נתיבי איילון למודיעין, ונתיבי הצפון - רשת כבישים חדשה שהוקמה בצפון הארץ.

אלון נותרה עם החזקה של 29%

בדצמבר 2012 נחתם הסכם שבמסגרתו מכרה קבוצת אלון 43% ממניות ישראל קנדה לידי אפריקה ישראל ושיכון ובינוי, בחלקים שווים. לשתי אלה כבר היו החזקות ישירות של 24.5% כל אחת בקבוצת חברות המפעיל, כך שלאחר ההסכם גדלה החזקתן בקבוצה, במישרין ובעקיפין, ל-35.5% מהמניות כל אחת.

קבוצת אלון אמנם נותרה עם החזקה של 29% "בלבד" ממניות קבוצת חברות המפעיל, אבל הסכם המכירה שנחתם בין שלושת הגופים, ואשר מעיד על הדומיננטיות הרבה של דודי ויסמן באותה תקופה, מקנה לאלון גם כיום את הזכות למנות את רוב הדירקטורים (שלושה מתוך חמישה) בקבוצת חברות המפעיל - ולמעשה, מותיר בידיה שליטה בפעילות זו.

קבוצת חברות המפעיל היא תרנגולת המטילה ביצי זהב: הרווח הנקי השנתי שלה מגיע, על פי ההערכות, ל-50-40 מיליון שקל בשנה, ובקופתה הצטברו נכון לתחילת השנה שעברה יתרות מזומנים בהיקף של כ-130 מיליון שקל. בשנים האחרונות נמנעה החברה מלחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה, גם כשחלק מהם נזקקו לכך באופן נואש, על רקע חילוקי דעות ביניהם.

מגעים למכירת ההחזקות באיידיאו

נזכיר כי שיכון ובינוי דיווחה לאחרונה כי היא מנהלת מגעים למכירת החזקתה בחברת הנדל"ן המניב איידיאו גרופ, הפועלת בשוק המגורים בברלין. אם יבשיל המו"מ לכדי עסקה, תמכור שו"ב ככל הנראה את כל מניות איידיאו גרופ שבידיה (37.5%) לשותפיה הנוכחיים לשליטה (ובעבר יריביה) - קרן ההשקעות הזרה אפולו (מחזיקה בכ-22% ממניות ADO) ומשפחת דיין (19.7%) - ואולי גם לגופים נוספים. הבשלת העסקה צפויה להניב לשיכון ובינוי סכום מוערך של 800-900 מיליון שקל.

שו"ב נסחרת כיום בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל, לאחר ירידה של כ-30% במניית החברה בשנה האחרונה. בשנתיים האחרונות מתמודדת הקבוצה עם קשיים רבים. ברבעון השלישי של 2018 רשמה החברה יציבות בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2017, ברמה של כ-1.5 מיליארד שקל, והרווח הגולמי אף גדל ב-38% והגיע לכ-230 מיליון שקל ברבעון, אבל עלייה חדה בהוצאות המימון ותשלומי מס העבירו את החברה להפסד של כ-1.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 51.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע כמה אירועים חד-פעמיים בסולל בונה ארצות חוץ (SBI) שהביאו להפסדים של כ-37 מיליון דולר.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 דיווחה שו"ב על רווח נקי של 185 מיליון שקל - גידול של 59% לעומת התקופה המקבילה, על רקע רווח חד-פעמי גדול כתוצאה ממימוש החזקות במנהרות הכרמל (כרמלטון) ובחברת נתיבי הצפון.