בשורה לסטודנטים לחשבונאות: שינוי דרמטי במתכונת הלימודים

מועצת רואי החשבון צפויה לאשר היוםשינוי דרמטי במתכונת הלימודים של הסטודנטים לחשבונאות, שיחסוך להם עשרות אלפי שקלים על לימודיהם ויקצר את לימודיהם מ-4 שנות לימוד ל-3.5 שנים • בלב הסיכומים – ביטול שנת ההשלמה

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון / צילום: שלומי יוסף
אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון / צילום: שלומי יוסף

מועצת רואי החשבון צפויה לאשר היום (ד'), בשעות אחר-הצהריים, שינוי דרמטי במתכונת הלימודים של הסטודנטים לחשבונאות, שיחסוך להם עשרות אלפי שקלים על לימודיהם ויקצר את לימודיהם מ-4 שנות לימוד ל-3.5 שנים.

השינוי מתחולל בעקבות הסכם שהושג לאחרונה בין מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, בשיתוף אנשי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), שמוביל לשינויים מרחיקי לכת בתוכנית הלימודים לראיית חשבון שיהוו בשורה לסטודנטים לחשבונאות. בלב הסיכומים - ביטול שנת ההשלמה.

מדובר ביוזמה של מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, אשר פנתה אל המל"ג, ואלה סיכמו לבחון, בשיתוף המוסדות האקדמיים, את החלת השינויים בתוכנית הלימודים הקיימת. פלמור מבקשת לקדם מהלך שיאפשר לסטודנטים לגשת לבחינות הרישוי הסופיות ישירות לאחר התואר הראשון, ללא צורך בשנת השלמה.

במסגרת המסלול להסמכת רואי חשבון בישראל, על הסטודנטים לחשבונאות לעבור בהצלחה 15 בחינות מטעם המועצה, שלפי כלליה ישנם פטורים מחלק מהמבחנים לסטודנטים העומדים בתנאים שנקבעו. כך, מי שמסיים תואר ראשון במוסד לימודים מוכר, מקבל פטור מ-10 מבחנים.

לאחר סיום התואר הראשון הבוגר יכול לבחור באחת משתי אפשרויות: הראשונה - לגשת לחמשת המבחנים הנותרים מטעם מועצת רואי החשבון; השנייה - להמשיך ללימודי שנה ד' (שנת השלמה) במוסד הלימודים ולקבל פטור מעוד 3 בחינות, כך שיהיה עליו לגשת לשתי בחינות בלבד מטעם המועצה. שכר הלימוד לשנת ההשלמה הוא כ-25 אלף שקל, בניגוד לשנה אקדמית רגילה שעלותה כ-10,000 שקל.

המשמעות של המהלכים המתוכננים היא כי במקום 3 שנות לימוד לתואר ראשון בחשבונאות וכן שנת השלמה, התואר יתארך ל-3.5 שנים, אך ללא שנת ההשלמה היקרה, שהיוותה מכונת כסף עבור מוסדות הלימוד. משמעות נוספת היא שכל הסטודנטים מכל מוסדות הלימוד יחויבו לגשת לבחינות הסופיות במועד יולי, כאשר כיום ישנם שני מועדים: יולי ודצמבר.

לדברי שלומי שוב, ראש התכונית בחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי בהרצליה ומי שהשתתף בצוות מטעם המל"ג שהגיש את ההמלצות לשינוי מתכונת הלימודים: "מדובר בשינוי מבורך - נעשה פה מאמץ משותף ולא טריוויאלי של המל"ג ביוזמת משרד מהמשפטים ובהשתתפות המוסדות להשכלה גבוהה עצמם. צריך לזכור כי בראייה של האוניברסיטאות המתוקצבות יש כאן אתגר תקציבי כי שכר הלימוד בשנת השלמה היה גבוה יותר. שנת השלמה היא יצור מוזר ומלאכותי שנבע מסיבות היסטוריות שלא רלוונטיות היום. אני חושב שזה מהלך נכון במהות שלו, והוא גם יגדיל את האטרקטיביות של המקצוע".

עוד מוסיף שוב כי "בימים האלה אנו נמצאים בתחילתו של מהפך - הביקוש לבוגרי חשבונאות הוא עצום, ואנו עדים לתופעות של "שופינג" כדי להעלות את השכר בתקופת ההתמחות. חשוב ללוות את השינוי גם בקיצור תקופת ההתמחות לשנה וחצי כדי שכל המסלול לא יארך יותר מ- 5 שנים. זה גם יעזור למנוע מצב של סטאז'רים 'כלואים' שמקבלים בתקופת ההתמחות שכר מינימום או קרוב לכך. אני מצפה שהשכר יעלה בצורה משמעותית. הדור הצעיר הוא מאד תכליתי, ולא מספיק לו לראות את עליית השכר המגיעה בטווח הארוך - והם צודקים כי השכר עד כה לא מכבד.

"חשוב שמשרדי ראיית החשבון יחשבו על הטווח הארוך וירתמו למהלך, ולא יחשבו רק בראייה תקציבית קצרת-טווח. הכניסה של הטכנולוגיה גורמת לכך שהבאים בשערי המקצוע צריכים להיות בעלי יכולות גבוהות מהעבר כי אלה התכנים החדשים שהם גם מקבלים - וחייבים לבצע את הצעדים הנ"ל כדי לייצר אטרקטיביות ולשמר את התחרות על המועמדים האיכותיים ביותר ללימודים".

רו"ח יוסף לבנזון מארגון עובדי EY ארנסט אנד יאנג מוסיף כי "כבר במהלך לימודי ראיית החשבון ברור לרבים מהסטודנטים ששנת ההשלמה היא איוולת שיש לבטלה, ולכל הפחות לשנות את מתכונת לימודיה. הסיבות לכך רבות. כך, למשל, אי-חפיפה בתקופות המבחנים, קושי הבנתי אצל המעסיקים, שאינם סבלניים להיעדרויות ארוכות - וכתוצאה מכך, רבים מהלומדים בשנת ההשלמה מאבדים את מקור פרנסתם. מעל לכל, שנת ההשלמה אינה רלוונטית לעיסוק של רואי החשבון, שכן נושאי הליבה של מקצוע ראיית החשבון כמו הליך פתיחת תיקים ברשויות השונות, הצהרות הון, תיאומי מס, הוראות ניהול ספרים ועוד - נלמדים במסגרת קורסי הפרקטיקה, משום שבאופן אבסורדי הם אינם נלמדים במהלך התואר, לא במהלך שנת ההשלמה ואף לא במסגרת שנות ההתמחות הארוכות.

"בנוסף, מי שעושה שנת השלמה אינו מוגדר כסטודנט, ולכן אינו זכאי לשורה של הטבות שמעניקה המדינה לסטודנטים. בנוסף, במהלך שנה סיזיפית זו כמעט בלתי אפשרי לתחזק עבודה, ולו בחצי משרה, היות שתקופות המבחנים ארוכות מאוד והחומר הנלמד רב. לוחות הזמנים הארוכים של הבחינות בשנת ההשלמה מוסיפים עוד על הקושי הרב. לכן, ביטול שנת ההשלמה היא בהחלט בשורה טובה - ובעיקר צודקת".