פעמיים כיטוב: ניסוי מעבדה שלח את מניית מפתחת התרופות לזינוק דו-יומי של 140%

המוצר של החברה הבת טירנובו הראה בניסוי חסימה של מנגנוני הסרטן בתוך התא, והרס ספציפי של התאים הסרטניים • כיטוב מקווה כי התרופה תוכל לעזור במקרים שבהם גידולים סרטניים פיתחו עמידות בפני כימותרפיה

מניית חברת פיתוח התרופות כיטוב פארמה  זינקה היום בכ-60% בתל אביב, יום שני ברציפות, לאחר שפרסמה אתמול תוצאות מניסוי מעבדה במוצר שלה לטיפול בסרטן. העלייה הדו-יומית במניה עומדת על כ-140%, ומשקפת שווי חברה של כ-150 מיליון שקל, בעוד שבנאסד"ק עלתה אמש המניה ב-179% בעקבות ההודעה. 

ניסויי מעבדה לרוב אינם מקפיצים את מניות הביומד בשיעורים כאלה, אולם נראה כי הפרסום הפנה תשומת לב למניה הקטנה, שנסחרה עד אתמול בשווי של פחות מ-20 מיליון דולר, למרות הצלחה שכבר רשמה בהבאה לשוק של תרופה המשלבת שתי תרופות גנריות, וחתמה לאחרונה על הסכם מסחור לתרופה זו.

בניסוי הנוכחי הראתה כיטוב, כי חשיפה קצרה של תאים סרטניים הובילה לחסימה של מנגנוני הסרטן בתוך התא, ולהרס ספציפי של התאים הסרטניים. הניסוי הראה כי המולקולה שפיתחה חברת טירנובו, חברה בת של כיטוב, נקשרת לשני קולטנים אשר קשורים לשרידות של תאי גידול, לגרורות ולפיתוח עמידות לתרופות. הקישור הוא חזק, והספציפיות שלו לתאי הסרטן גבוהה. החברה מקווה כי התרופה של טירנובו תוכל לעזור במקרים שבהם גידולים סרטניים פיתחו עמידות בפני כימותרפיה.

החברה עדיין תצטרך להראות את התוצאות הללו בניסויים בבעלי חיים ובבני אדם, תהליך אשר באופן מסורתי אורך שנים רבות, וסיכויי ההצלחה שלו נמוכים, אם כי בשנים האחרונות קוצרה הדרך לקבלת אישור בתרופות לסרטן, וגם מספר ההצלחות גדל באופן יחסי. זה אינו ניסוי המעבדה הראשון במוצר. ב-2013 פרסמה החברה יחד עם חוקרים מן האוניברסיטה העברית ניסויים נוספים שהדגימו את מנגנון הפעולה של המוצר.

אחרי זינוק דו-יומי של כ-140% מניית כיטוב השלימה עלייה שנתית של כ-15%
 אחרי זינוק דו-יומי של כ-140% מניית כיטוב השלימה עלייה שנתית של כ-15%

כיטוב מרכזת את מאמציה בימים אלה בתרופה זו לסרטן, לאחר שמסחרה, כאמור, את מוצר הדגל שלה לחברת התרופות Coeptis האמריקאית. מוצר הדגל הוא תרופה משולבת לטיפול בלחץ דם ובכאב, שאושרה לשיווק לפני כמה חודשים.

השילוב מאפשר לוודא כי החולים נוטלים הן את התרופות לכאב, המקפיצות את לחץ הדם, והן את תרופת הנגד, המשאירה את לחץ הדם נמוך, וזאת לעומת המצב הקיים שבו החולים נוטלים תרופות נגד כאב ביתר, אך מזניחים את התרופות להורדת לחץ דם. במסגרת ההסכם תקבל כיטוב 3.5 מיליון דולר במזומן מיידית, וכן 60% מהרווחים מהמוצר עד לתקרה של 15 מיליון דולר, ו-40% מהרווח מהשלב הזה והלאה. ההסכם הוא לתקופה של 15 שנים. חתימת הסכם זה לפני כשבועיים הובילה לקפיצה של כ-40% במניה הקטנה.

כיטוב הוקמה ב-2010 על-ידי פול ג'. ווימאק, שפיתח את התרופה המשולבת. ווימאק היה יועץ בכיר ל-FDA בעבר, והצליח לשריין מראש מסלול רישום נוח למוצר, ורק אז יצאה החברה לפתחו. מנכ"ל החברה הוא יצחק ישראל, והוא הוביל את ההתרחבות של כיטוב לתחומים נוספים, בעיקר רכישת השליטה בטירנובו. ישראל נחקר על-ידי רשות ני"ע ב-2017, בעניין פרט מטעה בדיווח של החברה. מסקנות החקירה טרם פורסמו.