רפובליקאים לטראמפ, אחרי פיגוע דאעש בסוריה: לא לסגת!

ארבעה אמריקאים – שני חיילים, שני אזרחים – נהרגו בפיגוע התאבדות בעיירה מאנביג', כ-30 ק"מ מהגבול עם טורקיה • מחוקקים על גבעת הקפיטול: הפיגוע – תוצאה ישירה של הכרזה טפשית של טראמפ • "משגה אסטרטגי מבחינת כל המזה"ת"

דונלד טראמפ /צילום: רויטרס  Leah Millis
דונלד טראמפ /צילום: רויטרס Leah Millis

פיגוע ההתאבדות של דאעש בעיירה הסורית מנביג', אתמול (ד'), שבו נהרגו, בין היתר, ארבעה אמריקאים ושלושה נפצעו, כחודש לאחר שדונלד טראמפ הכריז על מיגור דאעש ועל כוונתו להוציא את החיילים האמריקאים מסוריה, מעורר זעם בקרב מחוקקים על גבעת הקפיטול - לא רק בקרב דמוקרטים, כצפוי, אלא גם בקרב רפובליקאים רבים.

חלק מהרפובליקאים נאלצים לגבות את עמדת טראמפ כלפי השבתת הממשל, לפחות בהתבטאויות פומביות, למרות שהתמיכה הציבורית בהתנהלות הבית הלבן בסוגיה זו הולכת ונשחקת. העובדה שדאעש הצליח להציג את נשיא ארה"ב ככלי ריק רק מגבירה את מצוקת המחוקקים האלה. קשה להאמין, אבל בחירות 2020 כבר בפתח. כמה מהם החליטו לצאת נגדו בגלוי.

"ההתקפה הקטלנית על כוחותינו בסוריה היא תזכורת לכך שלדאעש יש עדיין יכולות להוציא אל הפועל את התקפותיו", אמר מייקל מקול, הרפבוליקאי הבכיר בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים. "אני קורא בתוקף לנשיא להגיב בעוצמה ולוודא שלא נוציא את כוחותינו (מסוריה) לפני שדאעש יושמד כליל".

"אנו חייבים להמשיך לעבוד יחד עם בעלי בריתנו כדי למגר את האויב המסוכן הזה", הוא הוסיף. "אם נתיר לדאעש להתארגן מחדש, ניתן בכך השראה לרדיקלים חדשים להפיץ את המסר של דאעש ולזרוע עוד אלימות וכאוס ברחבי המזה"ת".

גם הסנטור הרפובליקאי ג'יימס אינהוף, יו"ר ועדת השירותים המזוינים של הסנט, קרא לטראמפ לבחון מחדש את הוצאת הכוחות מסוריה.

והסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, שבחודשים שחלפו נעשה תומך חזק של טראמפ, אמר לפני כחודש, בתגובה ראשונית על הכרזת הנשיא, כי הוצאת הכוחות מסוריה היא "החלטה שאובמה היה מקבל". כעבור שבועיים, לאחר שנפגש עם טראמפ, הוא הפגין אופטימיות רבה יותר: "הנשיא אמר לי כמה דברים שלא היו ידועים לי ועכשיו יש לי תחושה טובה יותר לגבי התנהלותנו בסוריה".

אך אתמול, בעקבות הפיגוע, שוב שינה גראהם את הטון ואמר שהוא חושש שדברי טראמפ על הוצאת הכוחות שימשו מקור השראה לדאעש וזרעו בלבול בקרב אלה שארה"ב מנסה לעזור להם בסוריה.

"אני מודאג מכך שההכרזות שהשמיע טראמפ שילהבו את האויב שנגדו אנו נלחמים, ובה בעת הם גרמו לבעלי בריתנו לתהות (האם אפשר לסמוך עלינו)", אמר גרהאם. "וככל שהאויב נעשה עז-מצח יותר, האנשים שאנו מנסים לעזור להם מאבדים את אמונם בנו. ראיתי זאת בעיראק, ואני רואה זאת עכשיו בסוריה".

"כל אמריקאי רוצה שהחיילים יחזרו הביתה", הוא הוסיף. "אבל אני חושב שכולנו רוצים לוודא שבטחונה של ארה"ב מובטח לפני שובם של החיילים. אני רוצה לקוות שהנשיא יבחן היטב אנא מועדות פנינו בסוריה. אני מבין שאנשים מתוסכלים, אבל אף פעם לא נחוש ביטחון בארה"ב אם לא נהיה מוכנים לסייע לאנשים מחוץ לארה"ב שנאבקים נגד אידיאולוגיה רדיקלית".

כאילו כדי לזרות מלח על פצעי הרפובליקאים, גינה אתמול, זמן קצר אחרי הפיגוע, סגן הנשיא, מייק פנס, את התקפת הטרור אך הוא הדגיש, בנאום לפני ציבור של דיפלומטים זרים, כי "הח'ליפות של דאעש התפוררה והארגון הובס".

כדבריו: "הודות למנהיגותו של טראמפ ואומץ הלב וההקרבה של חיילינו אנו מסוגלים להעביר את המאבק נגד דאעש בסוריה לבעלי הברית שלנו בקואליציה, ואנו מחזיריים את הכוחות הביתה".

בכל זאת, ההתקפה עוררה מחדש את השאלות לגבי החלטתו המפתיעה של טראמפ להסיג את 2000 החיילים האמריקאים מסוריה. מותחי הביקורת טוענים שההכרזה הנשיאותית על מיגור דאעש רק הגבירה את נחישות ההחלטה של הארגון להוכיח שהוא עדיין כוח שיש להתחשב בו בזירה. לדבריהם, יזמת טראמפ היתה משגה אסטרטגי שמשפיע עתה על כל המזה"ת. כזכור, טראמפ הורה להתחיל את פינוי הכוחות האמריקאים בניגוד להמלצות הצוות הבכיר של הממשל לענייני ביטחון לאומי. שר-ההגנה, ג'ים מאטיס, התפטר במחאה על ההחלטה.