השופטת ועורכת הדין: מה ניתן לומר על ה"גיבורות" הנוספות של פרשת אפי נוה

עורכת-הדין החשודה משתתפת באירועי הליכוד • השופטת שירתה בתפקיד מרכזי באחד מגופי האכיפה • שתיהן נחקרו בפרשה שיתר פרטיה אסורים בפרסום בשלב זה

אפי נוה/ צילום: רפי קוץ
אפי נוה/ צילום: רפי קוץ

שופטת שלום ועורכת-דין, בת-זוגו של שופט שלום, הן מי שעומדות - לצדו של יו"ר לשכת עורכי-הדין המתפטר, אפי נוה - במרכז הפרשה שבה חשוד עו"ד נוה בביצוע עבירות, לכאורה, מתחום טוהר המידות במסגרת הליך בחירת השופטים.

על-פי החשד שנבדק ביחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל (יאח"ה), נוה ניצל את תפקידו ואת יכולת השפעתו על תהליכי מינוי שופטים, כדי לקדם מינוי של שופטת שלום אחת, בהיותו נתון בניגוד-עניינים - תוך חשד לביצוע עבירה; וכן ניסה להשפיע על קידום של שופט שלום מכהן לביהמ"ש המחוזי - בהיותו נתון בניגוד-עניינים - תוך חשד לביצוע עבירה. אך המינוי למחוזי לא צלח.

שופטת השלום שעל קידומה השפיע נוה על-פי החשד, נחקרה בשבוע שעבר (ד') במשרדי יאח"ה. זאת, בחשד כי לפני מינויה לתפקיד לפני כמה שנים, ביצעה עבירה כדי לקדם את המינוי.

גם עורכת-הדין האמורה נחקרה, בחשד שהייתה מעורבת בניסיון לקדם שלא כדין מינוי של שופט שלום לבית-המשפט המחוזי. נדגיש, כי על-פי הודעת המשטרה, השופט שבו מדובר אינו חשוד בביצוע עבירה. בסיום חקירתן, שוחררו השופטת ועורכת-הדין בתנאים מגבילים, לרבות מעצר בית, למשך חמישה ימים.

עורכת הדין - פעילה פוליטית

גורמים המקורבים לעורכת-הדין החשודה אישרו ל"גלובס", כי הטענות שמופנות אליה מתייחסות לקידום בן-זוגה, באמצעות קשרים עם אפי נוה. יודגש, כי בן-זוגה לא קודם בסופו של דבר, וסביר להניח שגם זו תהיה אחת מטענות ההגנה של עורכת-הדין הנחקרת. לטענת מקורביה, הטענות שהופנו אליה מוכחשות מכול וכול.

החשודה, עורכת-דין פלילית מוכרת, נחשבת למקורבת מאוד לראש לשכת עורכי-הדין, נוה, ואף משמשת בתפקיד באחד ממוסדות הלשכה. כפי שפורסם לפני כחודשיים, עורכת-הדין ערכה בעבר מספר אירועים, שבהם נכחו, זה לצד זה, נוה ובכירים מהמערכת הפוליטית.

בנוסף, עורכת-הדין החשודה בולטת גם בהקשרים פוליטיים ומשתתפת באירועי הליכוד; ונחשבת למקורבת גם לגורמים בכירים במפלגת הליכוד. בעבר היא אף הופיעה במספר כלי תקשורת בהקשר זה.

פרקליטה של עורכת-הדין החשודה, עו"ד עדי כרמלי, מסר: "מרשתי נחקרה במשך שעות רבות, שבהן היא מסרה גירסה מפורטת, ושיתפה פעולה באופן מלא עם החוקרים. מרשתי, עורכת-דין ותיקה, מכובדת ומוערכת, סבורה כי במעשיה לא דבק כל רבב. מרשתי מעולם לא ביקשה ולא קיבלה דבר מאיש, וזאת הבינו גם החוקרים. משכך, אנו צופים כי בזמן הקרוב ביותר, עוד הערב ועם סיום חקירתה, היא תשוחרר לביתה".

"היא שופטת מצוינת"

השופטת החשודה בפרשה, מונתה לשופטת בבית-משפט השלום בטרם החלה כהונתו של אפי נוה בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, בדיון להארכת מעצרו של נוה שהתקיים בשבוע שעבר, סיפקו נציגי יאח"ה אמירה מעניינת שלפיה גם כשלא היה חבר בוועדה "רוחו ריחפה מעל הוועדה", ורמזו לכך שהשפעתו הייתה נתונה גם על מינויה .

בטרם מונתה לשיפוט, שירתה השופטת בתפקיד מרכזי באחד מגופי האכיפה. השופטת החשודה היא בוגרת לימודי תואר ראשון במשפטים מהמכללה האקדמית למשפטים בנתניה, ולימודי תואר שני מאוניברסיטת בר-אילן.

לאור חקירת הפרשה יצאה השופטת לחופשה. התיקים שבהם עוסקת השופטת החשודה הם תיקים העוסקים בבקשות להישפט בגין קנסות חניה; עבירות פליליות קלות יחסית; ועניינים הנדונים בבית-המשפט לעניינים מקומיים, כגון בקשות לביטול צווי הריסה בגין בנייה ללא היתר; בקשות לביטול צווים לסגירת עסק; בקשות להישפט בגין קנסות על עישון במקומות ציבוריים, וכיו"ב.

בפסיקה קודמת שלה, שגררה ביקורת מצד הפרקליטות, נמנעה השופטת מלהטיל עונש מאסר על אדם שהועמד לדין בגין שימוש בכלי נשק, על-אף שהוא הודה במעשה. את פסק-דינה נימקה השופטת, בין היתר, במצבו הנפשי של הנאשם.

העו"ד המוכר בני כץ, לשעבר ראש מחלקת חקירות במשטרת ישראל, סיפר ל"גלובס" על השופטת אשר באולמה הופיע מספר פעמים בעבר.

"מדובר בשופטת מצוינת - אנחנו צריכים עוד שופטות כאלה. היא תמיד עשתה עבודה מצוינת, גם כשלא פסקה לטובתי. הופעתי בפניה מספר פעמים, ואני יכול להעיד שהיא יודעת לנהל דיון מעולה. מדובר בשופטת מאוד מרשימה מבחינת הנוכחות שלה בבית-המשפט. אלו מבטאים כבוד רב לצדדים המתדיינים בפניה", כך עו"ד כץ.

עוד מסר כץ, על השופטת: "היא מאוד עניינית. לפעמים יש בבית-המשפט התבדחויות וחוש הומור ודברים לא-פורמליים - אבל אצלה באולם, כל העניין הלא-פורמלי היה מנוטרל לחלוטין. לכן, יש מי שאומרים עליה שהיא שופטת קשוחה, כי היא לא סחבקית".

עו"ד אופיר סטרשנוב, ב"כ השופטת, מסר בתגובה: "השופטת שיתפה פעולה באופן מלא עם החוקרים, וכך תמשיך לעשות ככל שתידרש. היא מכחישה באופן מוחלט מעורבות בביצוע עבירות כלשהן והיא מקווה כי החקירה תמוצה בהקדם ויובהר כי לא דבק בה רבב".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי. החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.