האם קובלנץ ייבחר למנכ"ל הקבוע של התאגיד? ויזנטל ומוקדי קיבלו פנייה מוועדת האיתור להגיש מועמדות

עד עתה הגישו מספר מועמדים לתפקיד, ולרובם אין ניסיון משולב בטלוויזיה, רדיו ודיגיטל • הגשת דוח ועדת השלושה וטיוטת מבקר המדינה בנוגע להליכי הגיוס בתאגיד מעיבים במעט על ההערכה כי המנכ"ל הזמני קובלנץ ייבחר למנכ"ל הקבוע

יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן
יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן

ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל קבוע לתאגיד השידור הציבורי לא מסתפקת במועמדים שהגישו מועמדות: ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים קיבלו מספר בכירים בתעשיית התוכן המזוהים עם ניהול תוכן בטלוויזיה פנייה מוועדת האיתור בבקשה שיגישו מועמדות לתפקיד. בין המועמדים שוועדת האיתור פנתה אליהם יונה ויזנטל, לשעבר סמנכ"ל התוכן של yes, ויורם מוקדי, לשעבר סמנכ"ל התוכן של HOT. ועדת האיתור פנתה גם לגולן יוכפז מנכ"ל חדשות 13.

בתפקיד מנכ"ל תאגיד השידור מכהן כיום אלדד קובלנץ, שאף הוא מתמודד לתפקיד. לפי חוק תאגיד השידור הישראלי, מנכ"ל התאגיד הקבוע אמור להיבחר עד מאי 2019. בשלב הראשון אמורים לדון במועמדויות חברי ועדת האיתור: יו"ר התאגיד, גיל עומר, ולצדו דוד אלכסנדר ודלית שטאובר. חברי הוועדה מורשים לפנות מיוזמתם למועמדים ראויים ולהציע להם להתמודד על התפקיד.

לפני מספר שבועות התפרסם המכרז להגשת מועמדות לתפקיד. תפקיד מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי הוא מהנחשקים בשוק המדיה, שכן הוא מעניק למנכ"ל השפעה רבה על שוק התוכן הישראלי וכרוך בניבול תקציב גדול. עם זאת, נראה כי על רקע היענות נמוכה יחסית (בין היתר על רקע ההערכות כי יהיה קושי לגבור על קובלנץ בהתמודדות על לב חברי המועצה), הוארך המכרז בשבועיים. בין אלה שהגישו מועמדות לתפקיד יפעת בן חי שגב, לעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין; יוליה שמאלוב, יו"רית מועצת הרשות השנייה; מוטי שקלאר, לשעבר יו"ר הרשות השנייה; רון ירון, לשעבר העורך הראשי של "ידיעות אחרונות", איתן מדמון; לשעבר מנכ"ל גלובס; ניצן חן, מנהל לשכת העיתונות הממשלתית; ואיש התקשורת רפי גינת.

נראה כי בוועדת האיתור החליטו לפנות באופן יזום מועמדים נוספים, שכן ניהול התאגיד כולל אחריות על מספר זרועות מדיה - טלוויזיה, רדיו ודיגיטל ומרבית המועמדים לא נוגעים ישירות בתחומים רלוונטים אלה - ובוודאי לא מביאים התמחות ביותר מאחד מהם.

יורם מוקדי ויונה ויזנטל סירבו להתייחס לידיעה.

מיתר ליגורניק נשכר לטפל בטיוטת המבקר

לא ברור אם חיפוש המועמדים החיצוניים קשור לעובדה כי בתקופה האחרונה מתערערת מעט ההערכה הרווחת כי סיכוייו של קובלנץ להיבחר כמנכ"ל קבוע גבוהים, זאת עקב שני אירועים: הראשון הוא הגשת מסקנות "ועדת השלושה" למועצה - אותה ועדה שאמורה הייתה לבדוק את ההתנהלות בתאגיד בנוגע לגיוס עובדי השידור ופרשת "הרשימות השחורות" שממנה עלה תיוג בעייתי מאוד של המועמדים בעת הגיוס. האירוע השני הוא טיוטת מבקר המדינה שבחנה אספקטים שונים של גיוס כוח האדם לתאגיד, שנוגעת בין היתר לאופן בו בוצעו מכרזי הגיוס. ל"גלובס" נודע כי הטיוטה כבר הגיעה לצורך תגובה אל הנוגעים בדבר, ביניהם קובלנץ.

עוד נודע כי שאף שלתאגיד יש מחלקה משפטית ובנוסף הוא מסתייע בשירותיהם של ארבעה משרדי עורכי דין פרטיים לפחות (שי. הורוביץ בנושאי חופש מידע ופרסום, רייטר בזכויות יוצרים ומכרזים, מאירסון בדיני עבודה, אלה גור בכללי ומנהלי), מטפל כעת בעניין המבקש משרד מיתר ליגורניק. הטיוטה אמורה להגיע גם לחברי המועצה, ואם יתברר כי הטיוטה האי הקדמה לדוח חמור יתקשו חברי המועצה להתעלם ממנה כשיקול בבחירת מנכ"ל. עוד נודע כי "ועדת השלושה" סיימה לגבש את המסמך המסכם את מסקנותיה. בסוף השבוע האחרון הגיש משרד עורכי הדין בשה זבידה סבוראי, המלווה את ארגון העיתונאים, בקשה לקבל את המסקנות לעיונו כחלק מתיק פתוח שמתנהל נגד התאגיד בעניין הרשימות.

תגובת התאגיד לעניין ההתקשרות עם מיתר: "כאן מברכים ומכירים בחשיבותה של הביקורת לצורך שיפור מתמיד. הועבר מסמך ראשוני להתייחסות. על פי חוק מבקר המדינה, קיים איסור להתייחס לכל עניין הנוגע למסמכים אותם מעביר מבקר המדינה. כמקובל בתהליכים מסוג זה נשכר, בהליך תחרותי, יועץ משפטי מומחה לתחום, כפי שנעשה בכל תחום בתאגיד הדורש מומחיות משפטית". בנוגע לדוח ועדת השלושה, נמסר כי "ועדת הבדיקה שמינתה מועצת התאגיד טרם עלה לדיון במליאת המועצה. לאחר הדיון, הצפוי בקרוב, תפורסם החלטת המועצה".

מכאן נמסר: "ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל תאגיד השידור הישראלי החליטה להפעיל את סמכותה לאתר מועמדים נוספים לתפקיד, כדי להרחיב את מעגל המועמדים האפשריים, לקיים הליך ראוי והגון ולהבטיח כי לתפקיד ימונה המועמד הראוי ביותר. בהמשך לאותה החלטה הוועדה פנתה למספר מועמדים להגיש מועמדות לתפקיד".