פערי מחיר של מאות אחוזים על מזון ללא גלוטן? זה הפתרון של משרד הכלכלה

הרשות להשקעות במשרד הכלכלה תשקיע 5 מיליון שקל במסלול שיסייע להקמה ולהרחבה של מפעלים חדשים לייצור מזון ללא גלוטן, זאת במטרה להגדיל את המגוון ולייצר תחרות • מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק: לא צופה ירידות מחירים

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר

צורכים מזון ללא גלוטן? למשרד הכלכלה יש בשורות חיוביות עבורכם: הרשות להשקעות במשרד הכלכלה תשקיע 5 מיליון שקל במסלול שיסייע להקמה ולהרחבה של מפעלים חדשים לייצור מזון ללא גלוטן.

המטרה של המשרד היא לעודד כניסה של תאגידים לתחום ייצור מוצרים ללא גלוטן, בין היתר כדי להגדיל את המגוון ולייצר תחרות שגם עשויה להביא לירידה במחירי המוצרים ללא גלוטן, שנחשבים גבוהים יחסית לחלופות הרגילות. אחת הסיבות לכך היא העובדה שהם מיוצרים בכמויות קטנות ובהיעדר התחרות.

על-פי משרד הכלכלה, לתאגידים העומדים בדרישות יינתן סיוע בשיעור של 30% מסך התוכנית המאושרת, עד לתקרת מענק של 2.5 מיליון שקל, להשקעות הכרוכות בהקמה, העתקה או הרחבה של מפעל לייצור מוצרי מזון ללא גלוטן.

שוק מוצרי המזון ללא גלוטן הוא שוק קטן, המתאפיין בריכוזיות בקטגוריות השונות. על-פי נתוני משרד הכלכלה, נתחי השוק של שני הספקים המובילים בקטגוריית הלחם הארוז היא כ-80%, בפסטה כ-50%, ובקמח כ-45%. לצד זאת, גורסים במשרד, פער המחירים בין מוצרי המזון ללא גלוטן לבין מוצרים מקבילים המכילים גלוטן נע בין עשרות אחוזים למאות אחוזים.

במשרד הכלכלה מפרטים כי "יחד עם הריכוזיות אשר תורמת ליוקר המחיה", עולה כי ישנם מספר גורמים מרכזיים בצד הייצור, אשר מביאים לרמת המחירים הגבוהה: "חוסר כדאיות כלכלית בהשקעה בציוד אוטומטי בשל היקפי היצור", כמו גם "עליות יקרות של עמידה בתקינה מחמירה ועלויות הובלה והפצה גבוהות".

מי מהשחקנים שפועלים היום בענף המזון יוכל להתמודד על המסלול? המסלול החדש מיועד לשחקנים חדשים קטנים ובינוניים שמחזור מכירותיהם בתחום מוצרי המזון ללא גלוטן אינו עולה על 200 מיליון שקל; או שעוסקים בתחום המזון, והיקף המחזור העסקי שלהם לא עולה על 400 מיליון שקל. ההקצאה תעשה על-ידי מקצה תחרותי אזורי (סוג של מכרז), וחלק משמעותי בקביעת הזוכים יהיה לוח זמנים קצר להקמה ואספקת מזון ללא גלוטן לצרכנים. 

מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק: לא צופה ירידות מחירים

עם זאת, בארגון זכויות הצליאק לא מאמינים שהצעד הנוכחי יביא לירידת מחירים. מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק, דן סולומון, העביר היום (ג') ביקורת על הדברים, ומסר ל"גלובס": "זהו הסבב השני שמשרד הכלכלה יוצא למתן מענקים למפעלים, אך תנאי הסף מרחיקים יצרנים רבים מהמכרז. ההתניה של סף הייצור רחוקה מהמציאות: כיום אין ייצור של פסטות ללא גלוטן בארץ, והכמויות המצוינות בטונות של לחמים, פיתות ולחמניות, אינן ריאליות".

עוד טוען סולומון כי "ללא טיפול וסיבסוד של חומרי גלם", הוא אינו צופה ירידות מחירים עם פרסומו של מסלול זה. כמו כן, לדבריו "חלק גדול מתמחור המוצרים הוא שיווק והפצה - דבר שלא מטופל כהלכה. אני מכיר לפחות חברה אחת שלמרות השקעות הענק שביצעה עדיין לא קיבלה את המענק.

"אני מצפה שמשרד הכלכלה יחשב מסלול מחדש בכל הקשור לנושא הצליאק בישראל, או לפחות יוריד את חובת הרכישה של המסמכים ב-7,500 שקל".

לדבריו, "המסלול מעניק 50% מההשקעה, דבר שמרחיק יצרנים קטנים שאינם בעלי יכולת כלכלית להעמיד את ההון ההתחלתי". בנוסף, הוא מציין כי "דרישת משרד הבריאות לנושא ה-GMP למפעלים נוגסת להערכתנו עד כ-200 אלף שקל מהמענק, בנוסף לאחזקה שוטפת שנתית של התקן המוערכת בעשרות אלפי שקלים. המענקים לא יגרמו למחירי המוצרים לרדת, והוכחה לכך ניתן לראות בתוצאות הסבב הראשון של המסלול לעידוד".