גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלן הבכיר בבית הלבן: תיתכן צמיחה של 0% ברבעון הראשון

קווין האסט, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן: מסורתית, ברובע הראשון של כל שנה נרשמת ירידה בתמ"ג, אך השנה יתווספו לכך תוצאות השבתת הממשל ● לא מאמין שההשבתה תגרום לירידת מעמדה של ארה"ב בדירוגי האשראי הבינלאומי ● "הסיכון למיתון ב-2020 שואף לאפס"

קווין האסט, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן / צילום: רויטרס, Jonathan Ernst
קווין האסט, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן / צילום: רויטרס, Jonathan Ernst

יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, קווין האסט, אמר אתמול (ד') כי המשך השבתת הממשל בארה"ב עלול להחניק את הכלכלה הלאומית ולתרום לירידה דרמטית בצמיחת התמ"ג. לדבריו, אם לא יושם קץ להשבתה, תיתכן צמיחה של 0% ברבעון הראשון השנה.

ההשבתה נכנסת היום ליומה ה-34. 800 אלף עובדי מדינה מובטלים מאונס או אנוסים לעבוד ללא תשלום. עד עתה לא שולמו להם שני תלושי משכורת. במקביל, מושבתים כמיליון קבלנים עובדי קבלן. בניגוד לעובדי המדינה, הם לא יקבלו שכר רטרואקטיבית.

להשבתתם יש השפעת שרשרת על מיליוני אמריקאים ואלפי חברות וממילא על המשק כולו. על פי חישובי הבית הלבן עצמו, כל שבוע השבתה מגלח 0.13 מהצמיחה. במלאת חודש לכיבוי האורות הממשלתי, תקולף אפוא מהתמ"ג כמחצית האחוז.

בראיון ל-CNN אמר האסט כי מסורתית נרשמת ברבעון הראשון בכל שנה ירידה משמעותית בצמיחה בהשוואה לרבעונים קודמים. הסיבה לכך היא, שלקראת סוף השנה יש עליה ניכרת בהוצאות הצרכנים וזו דועכת בשלושת החודשים הראשונים של השנה הבאה. אך ב-2019 עלולה הצמיחה להסתכם ב-0% בגלל השילוב בין הירידה המסורתית בתמ"ג לבין תוצאות השבתת הממשל.

"נגיע לצמיחה של 0%?" - שאלה המראיינת. "אני רוצה לשמוע זאת במפורש".

"כן, נוכל להגיע לזה", אמר האסט. "אם ההשבתה תימשך לאורך כל הרבעון ולאור העובדה שבחודש הראשון יש צמיחה נמוכה יחסית נוכל להגיע למספר קרוב לאפס ברבעון הראשון".

עם זאת אמר האסט, שהוא אינו מודאג מהאפשרות שלהשבתה תהיה השפעה קטסטרופית על הכלכלה. לדבריו, הוא אינו מאמין, שההשבתה תגרום לירידה בדירוגי האשראי הבינלאומיים של ארה"ב. הוא טוען שהסיכוי למיתון ב-2020 "קרוב מאוד מאוד לאפס".

יתר על כן, הרבעון השני השנה עלול לרשום צמיחה משמעותיים אם ההשבתה תיפסק עד אז, הוא הוסיף.

"אם"? - שאלה המראיינת בבהלה.

כפי שכתבנו באחרונה, כלכלנים מעריכים שהסיכון למיתון בארה"ב הוא הגבוה ביותר מזה שש שנים. למעשה, במתן לגיטימציה להערכה שהרבעון הנוכחי עלול להסתיים ללא צמיחה, מתקרב האסט לדעתו של איאן שפרדסון, מפנתיאון מקרואקונומיקס, שאמר השבוע כי אם ההשבתה תימשך עד סוף מארס, ייתכן שתירשם צמיחה שלילית ברבעון הראשון (מתחת ל-0%). "אפילו אם ההשבתה תסתיים בסוף ינואר, הפגיעה בצמיחה תהיה משמעותית. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'.פ. מורגן צ'ייס, סמך ידיו על הערכה זו וקרא לנשיא דונלד טראמפ ולקונגרס להגיע לפשרה.

הכלכלן הבינלאומי הראשי של דויטשה בנק, טורסטן סלוק, אמר באחרונה בראיון לבלומברג כי השילוב של השבתת הממשל ושל מלחמת הסחר עם סין עלול לגור את ארה"ב למיתון כבר השנה.

"אתה יכול להוציא את המחשבון כבר עכשיו ולחשב כיצד ישפיעו על המשק המשכורות שלא שולמו והחוזים שלא מומשו", הוא אמר. "יתברר לך שלא צריכים לעבור חודשים רבים עד שנגיע לשיעור צמיחה של 0%. אבל לא מדובר בהכרח על התפתחות לינארית. יכולה להתרחש הידרדרות מהירה ביותר בגלל סיבות בלתי צפויות, למשל התפטרויות של עובדי מדינה, או שביתות, או חברות שהחליטו לא לצאת להנפקות ציבוריות בגלל המצב. כבר איננו עוסקים בהצגה פוליטית צדדית. יש לפנינו סיכון ממשי של מיתון". 

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות