לשכת עוה"ד: 40% מהמתמחים עברו את הבחינה - ולא 36% כפי שפורסם השבוע

לפי הודעה שפרסמה הלשכה הבוקר, הנתונים שפורסמו עד היום אינם מדויקים, "כיוון שבמועד הנוכחי יש לא מעט 'רעשי נתונים' כתוצאה משינוי אחוז המעבר רטרואקטיבית. חלק מהנבחנים במועד זה אשר נכשלו, תאורטית לא היו אמורים לגשת למועד זה, היות שהם עברו במועדים קודמים עפ"י ההחלטה כי התיקון חל רטרואקטיבית"

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: אלון רון
בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: אלון רון

לשכת עורכי הדין טוענת: 40% מהמתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה לעריכת דין בבחינת חורף 2018 עברו אותה בהצלחה - ולא 36% כפי שפורסם שלשום.

בהודעה שהוציאה הבוקר (ה') הלשכה נאמר כי "שלשום פרסמנו את נתוני המעבר בבחינת ההסמכה חורף 2018. על-פי הנתונים, כאמור, אחוז העוברים הכללי עמד על 36%. לתשומת-לבכם, הנתונים שפורסמו אינם משקפים נאותה את מצב אחוז העוברים".

לפי ההודעה, הנתונים שפורסמו עד היום אינם מדויקים, "כיוון שבמועד הנוכחי יש לא מעט 'רעשי נתונים' כתוצאה משינוי אחוז המעבר רטרואקטיבית. חלק מהנבחנים במועד זה אשר נכשלו, תאורטית לא היו אמורים לגשת למועד זה, היות שהם עברו במועדים קודמים על-פי ההחלטה כי התיקון חל רטרואקטיבית".

לפי הודעת לשכת עורכי הדין מהיום, "מהנתונים עולה כי 270 נבחנים עברו במועדים הקודמים, ובמועד זה הם נכשלו. אי לכך, אם נפחית נתון זה מנתון כלל הנבחנים שניגשו בבחינה האחרונה - אזי היו ניגשים למועד זה 2,430 נבחנים, מתוכם עברו (כפי שצוין) 964 נבחנים. אי לכך, סך העוברים הכללי עומד על כ-40%. נציין כי נתוני המעבר הסופיים יהיו בתום הדיונים בעררים שהוגשו ושיוגשו".

בלשכה מדגישים כי אין שינוי כמובן בנתוני המעבר בהתייחס לניגשים פעם ראשונה. "נוסיף ונציין כי לאור ההסכמות אליהם הגיעו משרד המשפטים ולשכת עורכי הדין, נתוני המעבר הסופיים בבחינות ההסמכה הקודמות הם: במועד חורף 2017 - 61%. במועד קיץ 2018 - 55%".

מהנתונים שפורסמו שלשום (ג') עלה כאמור כי רק 36% מהנבחנים שניגשו לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין בדצמבר 2018, עברו את הבחינה.

שיעור המעבר הנמוך נרשם למרות שציון המעבר בבחינה ירד מ-65 ל-60 בעקבות "דיל" שנחתם לאחרונה בין שרת המשפטים איילת שקד לחברי הכנסת שביקשו להוריד את ציון המעבר ל-50 באמצעות חקיקה מזורזת ("חוק הפקטור"). כפי הנראה, הורדת ציון המעבר ל-60 לא פתרה את הבעיה שעליה התלוננו הנבחנים במועדים האחרונים, באשר לרמת הקושי הבלתי סבירה במבחן והניסיון להשתמש בו כחסם בשערי המקצוע.

לבחינה שנערכה בחודש שעבר ניגשו 2,700 מתמחים ומתמחות - 1,340 מתוכם ניגשו לראשונה לבחינה, ואחוז המעבר שלהם עומד על 54%. נתון זה דומה לנתונים מהשנים הקודמות, שלפיהם שיעורי המעבר של הנבחנים בפעם הראשונה גבוהים יותר משיעורי המעבר הכלליים; ואולם גם הנתון הזה רחוק מלהיחשב מעודד. עוד עולה מהנתונים כי מתוך 709 נבחנים שניגשו לבחינה בפעם השנייה, רק 26% עברו; ומתוך 651 הנבחנים שניגשו לבחינה בפעם השלישית ומעלה, עברו 8% בלבד.

הנתונים מחזקים שוב את הטענות שעולות בשנים האחרונות נגד מבחני הלשכה ומלמדים על קושי ממשי לצלוח את מבחני ההסמכה במתכונת הנוכחית שלהם. כך, בדומה למועדים הקודמים, מעבר לאחוזי המעבר הנמוכים, גם הציון הממוצע בבחינה הוא ציון נכשל ועומד על 54.7 נקודות בלבד. גם הציון הממוצע של הנבחנים בפעם הראשונה מגרד מלמטה את סף המעבר החדש ועומד על 59.3.

יש מי שהתנחם בעובדה שבפילוג הנתונים לפי מוסדות לימוד, אחוזי המעבר קופצים מעלה בזינוק דרמטי, ככל שמדובר בבוגרי האוניברסיטאות והמוסדות המובילים. כך, למשל, נרשמו 84% מעבר בקרב בוגרי האוניברסיטה העברית, 81% מעבר בקרב בוגרי אוניברסיטת בר-אילן ו-80% מעבר בקרב בוגרי אוניברסיטת תל-אביב. בוגרי מכללות שונות מטים את הנתונים מטה משמעותית.

נזכיר כי בשבוע שעבר הודיע ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, על התפטרותו מהתפקיד על רקע החקירה הפלילית נגדו. מחליפו של נוה הוא עו"ד אורי קינן, שישמש כיו"ר עד הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין שיערכו בחודש יוני הקרוב. נזכיר כי נוה חשוד בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בנוגע לבחירת שופטים, כשאחד מכיווני החקירה הוא שוחד מיני. המעשים המיוחסים לנוה נוגעים לחשד לביצוע עבירות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים וכן בקשר לניסיון, שלא צלח, להביא למינויו של שופט בית המשפט השלום כשופט מחוזי. בנוסף נבדק החשד כי נוה ניסה לסייע למתמחה עמה קיים לכאורה קשר רומנטי לעבור את בחינות הלשכה. עם זאת, המתמחה לא עברה את מבחן ההסמכה בסופו של דבר.

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי נגד אפי נוה עודו בראשיתו. נוה מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.