לפיד טוען שהוא הוזיל לכם את חשבון החשמל - האם הוא צודק?

חשמל הוא מוצר צריכה בסיסי, כזה שמשפיע על כל אחד מאיתנו ועל כל מוצר שאנחנו קונים • יאיר לפיד התגאה בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא, בתור שר אוצר, הביא לירידה דרסטית במחיר אחרי שנים של התייקרות – האם זה נכון? • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

בפוסט שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו, הגיב יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, על דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". נתניהו אמר בוועידה כי מחיר החשמל "ירד מאז 2013 ב-15%. גם אם הוא יעלה עוד, הוא עדיין יהיה יותר נמוך משהיה בשנת 2014. מי היה אז שר האוצר?", שאל נתניהו ושלח עקיצה כלפי לפיד.

לפיד כתב בתגובה: "ראש הממשלה יודע - כי הגרף היה מולו - שהוא לא אמר את האמת. הנה הנתון האמיתי: עם כניסתי למשרד האוצר - אחרי שנתניהו היה ראש ממשלה ושר-על כלכלי במשך שלוש וחצי שנים - מחירי החשמל היו בשיא של כל הזמנים. זה מה שקרה במשמרת שלו. פחות משנתיים אחר כך, כשנתניהו פירק את הממשלה, הם היו כבר בירידה תלולה".

שר האוצר לשעבר אף חזר על הדברים בעוד מספר הזדמנויות, בין היתר בתוכנית הרדיו 'וילנסקי את ברדוגו' בגלי צה"ל. "כשאני נכנסתי לתפקיד מחירי החשמל היו בשיא של כל הזמנים. ואז, אחרי שאני נכנסתי לתפקיד החלה ירידה תלולה שנמשכה עד שאני עזבתי את התפקיד. כל הזמן המחירים ירדו וירדו", אמר לפיד.

אלא שניתן לראות כי במהלך כהונתו של לפיד באוצר לא התרחשה מגמה של ירידה מתמשכת בתעריפי החשמל כפי שהוא תיאר. לפיד נכנס לתפקיד במארס 2013, כאשר תעריף החשמל הביתי עמד על 50.83 אגורות לקילוואט-שעה, ללא מע"מ (59.47 אגורות כולל מע"מ). במאי 2013 עודכן תעריף החשמל (ללא מע"מ) ל-54.03 אגורות. תעריף החשמל לא עודכן לאורך כל תקופת כהונתו של לפיד, שפוטר מהממשלה בראשית דצמבר 2014.

בשורה התחתונה: אמירתו אינה נכונה ברובה. רק ב-23 בדצמבר 2014, כשלושה שבועות לאחר פיטוריו של לפיד, הודיעה רשות החשמל על הורדת תעריפים משמעותית. בפברואר 2015 ירד מחיר החשמל הביתי ל-48.6 אגורות לקילוואט שעה (ללא מע"מ). עם זאת, מאחר שלא עבר זמן רב מאז שעזב לפיד את האוצר ועד להורדת המחיר, לא ניתן לשלול את את האפשרות שההוזלה הושפעה ממגמות שהתרחשו בתקופת כהונתו. לכן הציון "האמירה אינה נכונה ברובה".

פורסם במקור ב-19.12.2018