"ביטול המכס על בשר בקר מצונן יגרום להשמדת הענף בישראל"

האגודה השיתופית "ארגון מגדלי בקר לבשר" עתרה לבג"ץ, בטענה כי ביטול המכסים על יבוא בשר - כחלק ממתווה החלב - סותר הסכם מ-2016, ויש להותיר את החלטת היישום לממשלה הבאה

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

האגודה השיתופית "ארגון מגדלי בקר לבשר" (אמב"ל), בניהולו של עמרי שרון, הגישה הבוקר (א') עתירה לבג"ץ למתן צו על תנאי נגד מתווה החלב אשר נחתם לאחרונה בין משרדי האוצר והחקלאות לבין הארגונים המייצגים של ענף החלב. במרכז העתירה תוקפת אמב"ל את הכללתו של סעיף 16 למתווה, שבו הוסכם כי החל משנת 2019 יבוטלו כלל המכסים הקיימים כיום על יבוא בשר טרי ומצונן. העתירה הוגשה נגד משרדי האוצר, החקלאות, מועצת החלב ומגדלי הבקר לחלב.

לטענת אמב"ל, באמצעות עורכי הדין צפריר נגבי, אריק קופמן ואיל אניעתי ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', מדובר בסעיף שיישומו יביא לקריסתם וחורבנם של מאות חוות ומשקים, בעיקר בפריפריה, העוסקים בגידול בקר לבשר, ולמעשה יגרום להשמדת ענף הבקר לבשר בישראל. זאת, על אף שלאורך כל השנים ראתה המדינה חשיבות עליונה בענף זה ופעלה לשמרו.

במישור המשפטי טענה אמב"ל, בין היתר, כי ביטול המכסים על בשר מצונן עומד בניגוד מוחלט להסכם קודם שנערך איתה בשנת 2016, אשר נחתם כחלק ממהלך כולל של מעבר מתמיכות עקיפות בענף (בעיקר בדרך של הטלת מכס) לתמיכות ישירות.

לדברי אמב"ל, ההסכם משנת 2016 נחתם לאור כוונת משרד האוצר להגדיל את מכסת הבשר הטרי הפטורה ממכס ולהפחית את המכסים על יבוא בקר טרי ומצונן. בהסכם זה הוסכם שיעור הפחתת המכס עד לשנת 2024 ובהתאם לכך גובה המענק שיינתן לחקלאים - תוך שמירת הפרופורציה ביניהם. לטענת אמב"ל, שיעורי המכס עמדו בלב המשא-ומתן שהוביל לחתימת ההסכם והיו מוקד לדיונים וויכוחים רבים, עד לגיבוש הנוסחה המוסכמת שמצאה את ביטויה בהסכם.

לטענת אמב"ל, ההסכמה החדשה במתווה החלב על ביטול המכסים הושגה מאחורי גבה, ללא ידיעתה וממילא ללא הסכמתה, והיא מהווה כאמור הפרה של ההסכם עמה, ולכל הפחות הפרה של חובת ההגינות המוגברת המוטלת על המדינה.

כן טענה אמב"ל כי ההחלטה על ביטול המכסים, מבלי להתאים את שיעור התמיכה הישירה למצב החדש, חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות, ועל כן יש להורות על ביטולה.

בנוסף טענה אמב"ל כי אסור למדינה לקדם את מתווה החלב לאחר התפטרות הממשלה והבחירות הקרובות, ולהותיר את השאלה האם ליישמו במתכונתו הנוכחית, אם לאו, בידי הכנסת החדשה שתבחר והממשלה החדשה שתורכב.

יחד עם העתירה הגישה אמב"ל בקשה למתן צו ביניים, שבמסגרתה התבקש לאסור על הגורמים הרלוונטיים לנקוט כל פעולה שיש בה כדי ליישם את מתווה החלב (ולכל הפחות את יישום סעיף 16 האמור), וזאת עד להכרעה בעתירה.

השופט יצחק אלרון לא העניק לאמב"ל את צו הביניים המבוקש, אך קבע כי העתירה תעבור לדיון להרכב של 3 שופטים, ותגובות יינתנו תוך 60 ימים לפני המועד שייקבע לדיון.