"פלס" מתחילה לעבוד: היחידה לחקירות תאונות עבודה עצרה הבוקר שני חשודים

בנוסף עיכבה היחידה עוד 9 חשודים נוספים בחשד למעורבות בעבירות בטיחות עפ"י פקודת הבטיחות ותקנותיה וכן שימוש לא זהיר במכונות וקבלת דבר במרמה • עפ"י החשד, המעורבים ניהלו חברות כוח-אדם בתחום השמת המנופאים ואספקת מנופים לאתרי בנייה, תוך כדי ביצוע עבירות פליליות ועבירות בטיחות חמורות

תאונת בנייה בפתח-תקווה / צילום: מד"א
תאונת בנייה בפתח-תקווה / צילום: מד"א

הבוקר (ג') פתחה היחידה לחקירת תאונות עבודה "פלס" בלהב 433 בחקירה גלויה של עבירות בתחום ענף הבנייה, וזאת נוכח ראיות אשר העלו חשדות לביצוע עבירות נוספות, ובתום תקופה במהלכה ביצעה היחידה פעילות סמויה.

במסגרת החקירה הגלויה עצרה היחידה שני חשודים לחקירה באזהרה ועיכבה 9 חשודים נוספים, בחשד למעורבות בעבירות בטיחות על-פי פקודת הבטיחות ותקנותיה, שימוש לא זהיר במכונות, קבלת דבר במרמה וכן עבירות נוספות.

מדובר בחקירה המנוהלת על-ידי יחידת "פלס" המשותפת למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקמת ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), בשיתוף רשות המסים, ומתמקדת בעבירות על תקנות הבטיחות תוך סיכון חיי אדם.

על-פי החשד, המעורבים, כל אחד על-פי חלקו, ניהלו חברות כוח-אדם בתחום השמת המנופאים ואספקת מנופים לאתרי בנייה ברחבי הארץ תוך כדי ביצוע עבירות פליליות ועבירות בטיחות חמורות.

המשטרה הודיעה כי יחידת "פלס" "תמשיך ותעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים, על-מנת להביא את מבצעי העבירה לדין".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר בתגובה לפרסום על החקירה הגלויה: "מדובר בצעד קריטי וחשוב למיגור תופעת תאונות עבודה בכלל ובאתרי הבנייה בפרט. אנו בפורום למניעת תאונות עבודה מברכים על פעולת יחידת 'פלס'. זו הדרך ליצירת הרתעה נגד מעסיקים וקבלנים. ההרתעה היא מרכיב קריטי וחשוב במאבק למניעת תאונות עבודה, ואנו מצפים כי יוגשו בקרוב כתבי אישום נגד כלל המעורבים. זה יהיה המסר לקבלנים שהחגיגה נגמרה, וצריך לשמור על החוק ועל הבטיחות".

לדברי עו"ד אסל, "מתחילת שנת 2019 נהרגו שני פועלי בניין בגלל ההפקרות בענף הבנייה, ואנו מצפים כי היחידה המשטרתית תפעל בהקדם להגשת כתבי אישום נגד המעוברים ותפרסם לציבור דבר התקדמות ההליכים הפלילים נגד המעורבים, כך שקבלנים והמעסיקים יתחילו להפנים שיש מחיר לזילות בחיי אדם". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', מסרה: "המעצרים שבוצעו הבוקר הנוגעים לבטיחות בענף הבנייה הם מעט מדי ומאוחר מדי, אחרי שמאות חפים מפשע הקריבו את חייהם על מזבח ענף הבנייה, מבלי שמוצה הדין עם האחראים. עם זאת, אין כל ספק שהקמתה המאוחרת של יחידת פלס היא חיונית, והרשלנות הפושעת והזלזול בחיי האדם הם מתחום הפלילים החמורים. כפי שציינתי בדיונים בנושא בוועדה לביקורת המדינה בראשותי, כעת על היחידה לכוון גבוה אל המנהלים והבעלים הבכירים ביותר של חברות הבנייה, ולא אל שדרת הביניים בתחום".