גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסנקציות האמריקאיות על ונצואלה: הצעד החריף ביותר נגד ממשל מדורו

הצעד נועד לחזק את האופוזיציה בראשות הנשיא הזמני חואן גואיידו, שטוען כי הסנצקיות מאפשרות לממשלה הזמנית גישה מיידית לכ-500 מיליון דולר ● הממשלה הזמנית תקבל גישה לכספים שיממנו בין היתר יבוא של סיוע הומניטרי למדינה, שסובלת ממחסור כרוני במזון ובתרופות, והאינפלציה בה נאמדת במיליון אחוז בשנה

בניין של חברת PdVSA, שבשליטת ממשלת ונצואלה / צילום: Carlos Garcia Rawlins, רויטרס
בניין של חברת PdVSA, שבשליטת ממשלת ונצואלה / צילום: Carlos Garcia Rawlins, רויטרס

ארה"ב הטילה עיצומים על חברת הנפט הלאומית של ונצואלה, במהלך דרמטי שמיועד לחזק את האופוזיציה למשטרו של הנשיא ניקולס מדורו ולשתק אותו, על ידי מניעת העברת תקבולי הנפט חזרה לקרקאס.

העיצומים על פטרולאוס דה ונצואלה (PdVSA), היצואנית העיקרית של המדינה, הם שיאו של מסע לחצים שנמשך שנתיים, וניסיון להטות את הרוב המכריע של הכנסות ונצואלה במט"ח אל ידיו של מנהיג האופוזיציה, חואן גואיידו.

העיצומים באים אחרי החלטת הנשיא טראמפ בשבוע שעבר להכיר בגואיידו כראש המדינה הלגיטימי, והם הצעד החריף ביותר עד כה נגד ממשל מדורו, במטרה לאלצו לוותר על השלטון ולקרוא לבחירות חדשות.

המהלך האחרון של ממשל טראמפ, כולל ההכרה הרשמית בגואיידו כנשיא הזמני, יאפשרו לממשלה הזמנית במדינה גישה מיידית לכ-500 מיליון דולר, אמר גואיידו ל"וול סטריט ג'ורנל".

הכספים הללו יממנו את הממשל המקביל שלו, שפועל כדי לארגן בחירות חדשות, וכן למימון יבוא של סיוע הומניטרי למדינה שסובלת ממחסור כרוני במזון ובתרופות, והאינפלציה בה נאמדת במיליון אחוז בשנה.

מדורו אמר בתגובה שמהלכיה של וושינגטון מיועדים לפגוע בוונצואלה. "המטרה של ארה"ב היא לגזול את הנכסים שלנו", הוא אמר בטלוויזיה הממלכתית. "הנכסים הללו שייכים לוונצואלה".

הכנסות הנפט של PdVSA קריטיות למדינה שמצויה בעיצומו של משבר כלכלי שכולל מהומות רחוב, רעב נרחב ועלייה בתמותה.

מדורו ובכירי ממשלו מעבירים זה זמן רב מיליארדי דולרים מתקבולי הנפט לחשבונות אישיים שלהם, כדי להבטיח את נאמנות צמרת הצבא ובכירים נוספים בשירות מדינה, ולחזק את אחיזתם הפוליטית במדינה, לפי הממשל האמריקאי ובכירים לשעבר בוונצואלה.

אם המבוי הסתום הפוליטי הנוכחי יימשך, המהלך האמריקאי עלול להיות הרסני לכלכלת המדינה, שיצוא הנפט מהווה 95% מהכנסותיה במט"ח. הכלכלה כבר התכווצה ב-50% בשש השנים האחרונות, והירידה בתקבולי הנפט תגרום ירידה נוספת השנה.

אנרגיה עוצמתית - ונצואלה

ארה"ב שקלה עיצומים זמן רב

ממשל טראמפ שקל זמן רב עיצומים על מגזר הנפט של ונצואלה, אבל נמנע מהשימוש בנשק הכלכלי החזק ביותר שלו, מחשש שהרעה במצב הכלכלי בוונצואלה תעניק למדורו את היכולת להאשים את ארה"ב בבעיות הכלכליות של המדינה.

אבל גל התמיכה בגואיידו והגיבוי שהוא קיבל מארה"ב, מאירופה, מבעלות ברית של המערב (בהן ישראל) ומרוב מדינות אמריקה הלטינית, אחרי שהבחירות בשנה שעברה התבררו כמזויפות, יצרו הזדמנות לחזק את מנהיג האופוזיציה על ידי העברת נכסי מדינה לידיו. מומחים לוונצואלה אומרים שקציני צבא שחששו עד כה לערוק מהמחנה של מדורו יקבלו תמריץ לתמוך בממשלתו של גואיידו.

גואיידו אמר שהממשל שלו יקבל לידיו את חשבונות החוץ של ונצואלה כדי למנוע בזיזה שלהם על ידי מדורו וחברי ממשלתו. "אנחנו רוצים למנוע מן השליט הלא חוקי ומכנופייתו לגרד את תחתית החבית ולהמשיך לגנוב את הכסף של ונצואלה", הוא מסר בהודעה שפרסם אתמול.

הממשל המקביל שלו ימנה גם מועצות מנהלים חדשות ל-PdVSA. עובדי החברה ימשיכו להחזיק בעבודתם.

גואיידו אמר שהאמצעים של ארה"ב יעזרו לעצור את מכירת נכסי המדינה במחירי סוף העונה על ידי ממשל מדורו, בניסיון נואש לגייס כספים.

אחת החברות הגדולות בעולם

PdVSA, החברה שנלכדה בעימות הפוליטי, הייתה בזמנה אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם, שקופתה התרוקנה על ידי שחיתות כרונית. מעט מדי הון נשאר להשקעות בשדות נפט, וטכנאים של החברה עזבו כדי להימלט מהפשיעה, מהרעב ומההיפר-אינפלציה.

תפוקת הנפט הגולמי במדינה צנחה בימי שלטונם של מדורו וקודמו הוגו צ'אבז, לכ-1.2 מיליון חביות ביום מ-3.5 מיליון לפני עלייתו לשלטון של צ'אבז ב-1998.

כמה בתי זיקוק בארה"ב תלויים בנפט המיובא מוונצואלה, אבל ארה"ב הפחיתה את התלות הזו בכמחצית בעשור האחרון, לפי מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי. ארה"ב מייבאת עדיין כחצי מיליון חביות נפט ביום מוונצואלה, גם כאשר תפוקת הנפט בארה"ב היא בשיא - עם ממוצע של יותר מ-11.8 מיליון חביות ביום בינואר.

המחירים בתחנות הדלק בארה"ב לא יושפעו מהמהלך, מסר שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין. "רבים מידידינו במזרח התיכון ישמחו לספק את מה שיהיה חסר", הוא הסביר.

נפט שכבר עושה את דרכו לארה"ב יכול להמשיך בדרכו, אמר מנוצ'ין. האוצר האמריקאי ינפיק רישיונות לחברות זיקוק לקבל את הנפט הזה. ההכנסות ממנו יועברו לחשבון חסום.

האוצר איפשר גם לחברות שירותי נפט תקופת מעבר של שלושה חודשים להתנתק מעסקיהן עם PdVSA או חברות בנות שלה על אדמת ארה"ב. רישיונות מיוחדים חולקו לשברון, הליברטון, שלומברגר, בייקר יוז ו-וותרפורד אינטרנשיונל להמשיך בפעילות בוונצואלה, שתאפשר לה להמשיך להפיק נפט.

"אם העם בוונצואלה מעוניין להמשיך למכור לנו נפט, כל עוד התקבולים יועברו לחשבונות חסומים, אנחנו נקבל את הנפט", אמר מנוצ'ין. "אם לא, לא נקנה את הנפט". 

גלגולו של משבר פוליטי

כך התפתח המשבר הפוליטי בוונצואלה בעקבות מותו של המנהיג הסוציאליסט הוגו צ'אבס, על רקע הקריסה הכלכלית ההיפר-אינפלציונית של המדינה החברה באופ"ק.

מארס 2013: נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס, שנהנה מתמיכת העניים במדינה ב-14 שנות שלטונו הודות ל"סוציאליזם של המאה ה-21", נפטר מסרטן בגיל 58. סגן הנשיא ניקולס מאדורו, שאותו העדיף צ'אבס כיורשו, מחליף אותו בתפקיד.

אפריל 2013: בבחירות לנשיאות, לתקופת כהונה של שש שנים, מאדורו מנצח ביתרון זעום את מועמד האופוזיציה אנריקה קפרילס, שאותו הביס צ'אבס ביתרון גדול יותר בשנה הקודמת. קפרילס ובני בריתו טוענים שההצבעה הייתה נגועה בשחיתות, וקוראים לתומכיהם לצאת לרחובות.

פברואר 2014: כוחות הביטחון של ונצואלה עוצרים את מנהיג האופוזיציה הידוע לאופולדו לופז בגין התססה לכאורה, לאחר גל של פעולות מחאה שזכה לכינוי "היציאה", ושמטרתו הייתה להדיח את מאדורו.

דצמבר 2015: קואליציית "האיחוד הדמוקרטי" האופוזיציונית זוכה בשליטה על בית המחוקקים של ונצואלה, האסיפה הלאומית, לראשונה בתקופה של 16 שנים, הודות לגל הנרחב של חוסר שביעות הרצון של הציבור מהמיתון הממושך ומהאינפלציה המאמירה עקב קריסת מחירי הנפט.

מארס 2017: בית המשפט העליון של ונצואלה, שתמך בעקביות במפלגה הסוציאליסטית השלטת, מכריז שהוא נוטל לידיו את תפקידי האסיפה הלאומית, אך נסוג במהירות מהחלטה זו לנוכח הגינוי הבינלאומי. עם זאת, אירוע זה מצית גל מחאה אנטי-ממשלתית שנמשכה חודשים ושבמהלכה מוצאים את מותם יותר מ-100 אנשים.

יולי 2017: הממשלה עורכת משאל עם, שאותו מחרימה האופוזיציה, כדי לאשר את כינונו של גוף מחוקק כל-יכול בשם "האסיפה המכוננת". מטרתו הרשמית של גוף זה היא לנסח מחדש את החוקה, אך הוא נוטל לידיו במהירות תפקידים חקיקתיים קריטיים, והדבר מעורר האשמות שמאדורו חותר תחת אושיות הדמוקרטיה.

פברואר 2018: שיחות הפיוס בין הממשלה לאופוזיציה קורסות בשל חילוקי דעות על עיתוי הבחירות הבאות לנשיאות. הממשלה מכריזה שהבחירות ייערכו במחצית הראשונה של השנה, ומפלגות האופוזיציה הגדולות מבטיחות להחרימן.

מאי 2018: מאדורו מנצח בקלות את מועמד האופוזיציה עלום השם שהתמודד עמו בבחירות, שהתאפיינו ברמת הצבעה נמוכה ובטענות שהממשלה קנתה קולות של בוחרים. ארה"ב ו"קבוצת לימה", שכוללת בעיקר מדינות בעלות נטיות ימניות באמריקה הלטינית, טוענות כי אינן מכירות בתוצאות הבחירות

ינואר 2019: מאדורו עורך את טקס השבעתו לתקופת כהונה שנייה בת שש שנים, ומתעלם מעצתן של כמה מדינות באמריקה הלטינית. חואן גואיידו, מחוקק אופוזיציוני עלום שם, שהתייצב בראש האסיפה הלאומית המסורסת כמה ימים לפני כן, טוען שמאדורו "השתלט על השלטון שלא כדין".

ינואר 2019: גואיידו משביע את עצמו לנשיא זמני בעצרת האופוזיציה הגדולה ביותר מאז 2017. הוא זוכה להכרה כנשיאה הלגיטימי של ונצואלה מצד ארה"ב ורבות משכנותיה של ונצואלה.

ינואר 2019: ארה"ב מטילה סנקציות שמונעות מחברת הנפט הלאומית של ונצואלה, PDVSA, לזכות בתקבולי יצוא נפט גולמי לבתי זיקוק אמריקאים. מהלך זה מייבש את מקור ההכנסה העיקרי של ממשלת ונצואלה, ונועד להפעיל על מאדורו לחץ שיאלץ אותו לפרוש לטובת גואיידו. 

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם ● המתיחות שהביאה את מדד הפחד לשיא של חמישה חודשים והאפשרות להרוויח ממנו ● הסימנים שמעידים כי תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש ● וגם: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב