התחזית הפסימית של ג'יי.פי מורגן למחיר הביטקוין עשויה להיות "ורודה"

על פי דוח שפרסם בנק ההשקעות האמריקאי, מחיר הביטקוין, הנע סביב 3,400 דולר, צפוי לצנוח ל-2,400 דולר ואף ל"רצפה" של 1,260 דולר, ככל ששוק הקריפטו ימשיך להיות "דובי" • ואולם, באתר Diar, המסקר את התחום, סבורים כי עלויות כריית הביטקוין גבוהות מכפי שהוערכו על ידי ג'יי.פי מורגן

כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock
כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock

בדוח שפורסם על ידי ג'יי.פי מורגן צ'ייס בשבוע שעבר, בחן בנק ההשקעות האמריקאי את דינמיקת המחיר של הביטקוין לצד עלות הכרייה (תהליך הייצור הממוחשב) של המטבע הדיגיטלי המוביל. כלכלני ג'יי.פי מורגן צופים מחיר "רצפה" פוטנציאלי של 1,260 דולר לביטקוין (BTC ), שמחירו הממוצע היום (יום ג') כ-3,440 דולר, לפי נתוני CoinMarketCap.

כותבי הדוח סבורים גם כי ערכם של המטבעות הדיגיטליים אינו מוכח, וכי טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שסביבה נוצר הייפ חסר פרופורציות, לא צפויה לחולל כל שינוי אמיתי במגזר הבנקאות ב-5-3 השנים הקרובות.

הירידה במחירו של הביטקוין צפויה, על פי הדוח, ככל ששוק הקריפטו ימשיך להיות "דובי" ושולי הרווח של כריית הביטקוין יצטמצמו וייאלצו את הכורים הקטנים יחסית לנטוש את פעילות הכרייה. עם זאת, באתר Diar, המסקר את תחום המטבעות הדיגיטליים, סבורים כי אם שיטת הבדיקה של ג'יי.פי מורגן מבוססת, הרי שמחיר הביטקוין עשוי להיות אף נמוך מההערכות הפסימיות של הבנק.

אף שלא הרבה גופים מוסדיים בוול סטריט נכנסו לשוק הקריפטו, כפי שפעילי השוק קיוו אולי, גופים כמו ג'יי.פי מורגן בהחלט בוחנים את השוק מקרוב. "אחת הדרכים להעריך את השווי המהותי של הביטקוין היא להתייחס אליו למעשה כאל סחורה ולבסס את ההערכה על העלות השולית של ייצורו", נכתב בדוח, שבו העריך הבנק את עלויות הייצור של הביטקוין ברבעון האחרון של 2018 ב-2,400 דולר בממוצע ליחידה, עבור כורי ביטקוין עם עלויות חשמל נמוכות.

עם זאת, לפי חישובי Diar, העלות הממוצעת לייצור הביטקוין היתה קרובה יותר ל-3,100 דולר בממוצע, כשמביאים בחשבון תנאים אופטימליים של ציוד כרייה ותעריפי חשמל סיטוניים, וזאת בניכוי הוצאות הון ותפעול.

הדוח העריך כי התנודות בכוח החישוב (hash power) הנדרש לכריית ביטקוין עשויות להביא לכך ששחקנים קטנים בשוק הכרייה ייפלו, וכתוצאה מכך עלויות הכרייה יירדו ויובילו את הביטקוין לירידה למחיר של 2,400 דולר, ואף לשפל אפשרי של 1,260 דולר. ואולם, לטענת Diar, ייתכן כי חישוב זה מחמיץ את העובדה שכורי ביטקוין כבר הפסיקו לפעול ברבעון האחרון של 2018, ככל שרווחי הכרייה נפלו - ולכן לא צפויה ירידה מאסיבית בכוח החישוב הכולל של הכורים.

באתר Diar כותבים כי עלויות הייצור של הביטקוין עשויות לרדת עם כניסתן לשימוש של מכונות כרייה חדשות ויעילות יותר. עם זאת, לדבריהם, המכונות החדשות ייכנסו לפעילות בהדרגה, בהתאם לקצב המכירות שלהן. בעוד 18 חודשים צפוי קצב הכרייה של הביטקוין לרדת בחצי, בהתאם לשיטת החצייה המוטמעת בתוכנת הביטקוין - ושינוי זה, על פי Diar, יעלה את עלות הכרייה של הביטקוין שוב ל-3,000 דולר ליחידה, בהתאם לרמות כוח החישוב הנוכחיות.