בזכות גשמי הברכה עונת הכלניות התחילה מוקדם יותר השנה

פסטיבל דרום אדום הוא חגיגה של טבע וטיולים אבל גם של אוכל, ספורט, תרבות, מוזיקה ועוד • הוא מתקיים במשך חמישה סופי שבוע ומושך אל האזור רבבות מטיילים שנוהרים אל אתרי הפריחה • סקירה

צילום: רפי אבקסיס
צילום: רפי אבקסיס

פעם בשנה מתרחש קסם בנגב, כשהטבע בתפקיד הקוסם מוציא משרווליו עוד ועוד כלניות נהדרות. מרחבי הנגב המערבי בואכה עוטף עזה נצבעים בירוק עז שמרחיב את הלב מאופק לאופק, והכוכבות הן אלפי הכלניות שפורחות ומנקדות את האזור באדום חושני בוהק.

האקספוזיציה הזו היא רק טעימה מהמראות והנופים שבהם התברך בימים אלה האזור, שמתכונן למבול של כלניות באחד הפסטיבלים הכי שמחים שיש - דרום אדום. בדרך כלל מזג האוויר הוא זה שקובע את הקצב, את התזמון, את הכמות וגם את משך הפריחה, אבל גנרל חורף היטיב עימנו השנה, וכבר באמצע ינואר ניקדו את החורשות והשדות חבורות של כלניות נחשוניות, וזה עוד יגבר.

תותים / צילום:  אורלי גנוסר
 תותים / צילום: אורלי גנוסר

חניון ורמולן, הסמוך לצומת סעד, מוכר בפריחה צפופה ועזה של כלניות ולנו המתינו הראשונות שבהן, בראש מורם שכולו אדום. החניון שבאחזקת קק"ל נמצא בחורשה לא גדולה עם מרחבים בין העצים, והוא מונגש באמצעות דק עץ ששודרג בשנים האחרונות ומאפשר הגעה לנקודת תצפית. אם תגיעו, עשו מאמץ לא לרדת מהשבילים כדי לא לרמוס אותן, גם אם ממש בא לכם סלפי עם כלנית.

בחניון הזה התוודעתי לאחד החידושים ביערות קק"ל שנוגע דווקא לפחי אשפה. מתברר שכחלק ממגמה עולמית, גם בארץ החלו להוציא אותם משטחי הטבע כי יש לנוכחותם לא מעט חסרונות. הפתרון: בואו עם שקית אשפה מהבית וקחו אותה איתכם בתום הביקור.

פסטיבל דרום אדום הוא חגיגה של טבע וטיולים אבל גם של אוכל, ספורט, תרבות, מוזיקה ועוד. הוא מתקיים במשך חמישה סופי שבוע ומושך אל האזור רבבות מטיילים שנוהרים אל אתרי הפריחה. זו גם הזדמנות עבור המטיילים להיחשף למה שמתרחש באזור כל השנה - עסקי התיירות שפועלים במרחב, נותנים שירות, מארחים, מאכילים ומציעים אטרקציות לרוב, כשהשנה הפסטיבל הוא בסימן תמיכה בעסקים המקומיים בדרום.

רוב המטיילים מגיעים לאזור בשישי ושבת, ולא פעם נוצרים גם עומס ופקקי תנועה. הפעם מנסים בעמותה לחזק גם את אמצע השבוע, ובתור שלב ראשון, את ימי שלישי. עסקים ומקומות שבאופן רגיל פתוחים באמצע השבוע רק לקבוצות, יהיו פתוחים בימי שלישי גם לקהל הרחב.

כשמבקרים באזור ופוגשים את האנשים שהופכים את התיירות כאן למה שהיא, מבינים שהעושר באזור הוא קודם כול אנושי. קחו למשל את "החצר של טוצי" במושב מסלול. טובה צ'יקובסקי (להלן טוצי) ובן זוגה דניאל מורנו מארחים לסדנאות יצירה מחומרים ממוחזרים. היא כוריאוגרפית, הוא שף, וביחד יצרו מרחב מלא חן. השניים מציעים גם סדנאות לבניית מתלים ואדניות וכן חידוש וצביעת רהיטים, בסדנאות שמתאימות לכל המשפחה (ימים ג', ו' ושבת בהזמנה מראש בטל' 077-7295878).

סדנה להכנת מנדלות / צילום:  אורלי גנוסר
 סדנה להכנת מנדלות / צילום: אורלי גנוסר

באתר הפסטיבל יש הצעות רבות לשוחרי אמנות ויצירה במבחר יישובים, מסדנת ציור בטבע, דרך ציור על זכוכית וצביעת עפיפון ועד הכנת מנדלה אישית מחומרי יצירה וסדנת קרמיקה. כיוון אחר הוא יצירתיות חקלאית, כמו למשל במשק 77 במושב תקומה. רמי טרבלסי מגדל ירקות, תותים, אבוקדו, הדרים ואפילו אננס ושילב אותם בחוויה תיירותית. יש מצד אחד קטיף תותים תלויים, יש מתחם "שוק" עם דוכני מזון ומכירה, ואפשר גם להצטרף לסיור מודרך בטרקטור ועגלה לשטחי הגידול.
(טל' 077-7295896).

כמדי שנה, יתקיימו גם פעילויות ספורטיביות כחלק מהפסטיבל, ובהן מרתון אופני הרים (8.2) והפנינג אופניים עממי בקיבוץ בארי (16.2), צעדת הכלניות (9.2) ומרוץ הכלניות (16.2), וכמובן מסלולי הליכה וטיולים מודרכים (חלקם בשיתוף קק"ל) אל אתרי פריחה ונקודות עניין. המסלול הקולינרי משלב בשלנים ובלוגרים טרנדיים (כמו עוז תלם, בעל הבלוג The Kitchen Coach, הקונדיטורית הטבעונית אולגה טוכשר, מירי שטרצר ויובל אדלמן מבייקאוף ישראל) שיעבירו סדנאות בישול קצרות באתרי טבע באזור.

גם טחנת "קמח הארץ" התחילה לארח לאחרונה סדנאות אפייה. הטחנה קטנה יחסית, אך מבעד לחלון הזכוכית אפשר לראות את מטחנת האבן ואת המכונה המודרנית. אמנון ברזין מסביר על מבנה גרעין החיטה וסגולותיו, וראינו גם הדגמה של הכנת מקלות מקמח כוסמין. הסדנאות וההדגמות יתקיימו בפסטיבל בימי שישי כולל סיור, הסבר, כיבוד קל ואפשרות לרכישת קמח וחומרי גלם שונים (טל' 077-7295796).

סדנת אפיה בטחנת קמח הארץ/ צילום:  אורלי גנוסר
 סדנת אפיה בטחנת קמח הארץ/ צילום: אורלי גנוסר

אם אנחנו כבר בעניין של אוכל, יש לא מעט הצעות. "גרין פאב" שבקיבוץ ניר עם, למשל, ידוע באזור ומדי ערב הוא מתפקד קודם כמסעדה ורק אחר כך הופך לפאב, שאפילו מארח הופעות. יש כאן אוכל פשוט שמתאים למשפחות וכולל מגוון פיצות, המבורגר, סלטים, שניצלים ועוד. האווירה בהחלט אחרת והמנות נדיבות (טל' 077-7295734).

באתר הפסטיבל ובדף הפייסבוק של דרום אדום יש המלצות רבות לשוקי איכרים ושוקי גבינות, לאסאדו ברזילאי ולמקומות שמכינים סלסילות פיקניק.

הפסטיבל בשיתוף קק"ל ומשרד התיירות יתקיים ב-31.1-2.3.