אינטל הגישה הצעה לרכישת מלאנוקס תמורת 5.5 מיליארד דולר

אינטל מתקדמת במרוץ לרכישת מלאנוקס הישראלית בסכום מוערך של 5.5-6 מיליארד דולר, אך ככל הנראה היא לא היחידה שהגישה הצעה • השבוע חשף "גלובס" השקעת ענק של אינטל במדינה – 40 מיליארד שקל בבניית מפעל

אייל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס טכנולוגיות / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות
אייל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס טכנולוגיות / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות

חברת אינטל  בדרך להשקעה נוספת בישראל: יצרנית השבבים האמריקאית הגישה הצעה לרכישת חברת מלאנוקס  הישראלית תמורת כ-6-5.5 מיליארד דולר - 30%-35% מעל מחיר המניה הנוכחי של החברה. מלאנוקס, שמנוהלת בידי איל וולדמן, מקיימת בחודשים האחרונים תהליך התמחרות על מכירת החברה. השבוע התקדמה מלאנוקס שלב אחד נוסף בתהליך, החליטה לדחות חלק מההצעות ולהמשיך לנהל מגעים עם אינטל, וככל הנראה גם עם חברות נוספות. בשתי החברות בחרו שלא להגיב לידיעה.

אינטל היא המעסיקה הגדולה במשק הישראלי עם קרוב ל-12 אלף עובדים, ורכישה של מלאנוקס תוסיף לה כ-2,500 עובדים בארץ. השבוע נחשף ב"גלובס" כי אינטל מתכננת השקעת ענק בישראל - 40 מיליארד שקל - בבניית מפעל חדש בקריית גת. אינטל סיכמה עם המדינה כי תקבל מענק של 3.6 מיליארד שקל בגין בניית המפעל, ומענק נוסף של 700 מיליון שקל שיופשר, בגין שדרוג המפעל הקודם. אינטל רכשה לפני שנתיים גם את מובילאיי הישראלית, תמורת 15.3 מיליארד דולר.

מלאנוקס מפתחת שבבים שמאפשרים תקשורת מהירה יותר בין שרתים. רכישת איזיצ'יפ הישראלית ומיזוגה בתחילת 2016 סיפקה לה יכולות עיבוד, כך שחבילת המוצרים שלה אטרקטיבית יותר. החברה מוכרת את מוצריה לחוות שרתים ולמחשבי-על שמשמשים אוניברסיטאות וגופים שונים, בהם נאס"א. עם לקוחות מלאנוקס נמנות דל ו-HPE, שבונות את חוות השרתים של חברות ענק כמו פייסבוק, אמזון וגוגל.

אינטל היא אחת המתחרות המרכזיות של מלאנוקס, אך מדובר במה שמכונה coopetition - תחרות שיש לצדה גם שיתופי פעולה. אינטל היא גם לקוחה של מלאנוקס, ומלאנוקס נהנית מסייקלים של שדרוגים בקרב לקוחות אינטל כשהחברה האמריקאית משיקה פלטפורמה חדשה, דבר שמייצר "על הדרך" גם ביקושים לפתרונות של מלאנוקס.

חברת אינטל מתפקדת בחודשים האחרונים ללא מנכ"ל קבוע, מאז שהמנכ"ל הקודם בריאן עזב את החברה מכיוון שהפר את מדיניותה וניהל מערכת יחסים עם עובדת. לא ברור האם החברה יכולה לבצע רכישה כזאת בהיעדר מנכ"ל קבוע. סימן השאלה היה יכול להיות גם סביב השקעת הענק במפעל בישראל, אך ניתן להניח שזאת תוכנית ארוכת טווח שכבר אושרה בעבר. סביר להניח כי רכישת מלאנוקס תצטרך להיות מאושרת על ידי הרגולטורים שכן הן שתי השחקניות ביחידות בשוק האינפיניבנד.

אינטל מתכננת כעת השקעות גם במפעלים באירלנד ובארה"ב. אמנם מדובר בהשקעות עתק אך לאינטל יש בקופת המזומנים 16 מיליארד דולר (וכנגדם חוב של 25 מיליארד דולר). תזרים המזומנים של אינטל עומד על 30 מיליארד דולר בשנה.

בראיון ל"גלובס" לפני כשנה וחצי, וולדמן לא נשמע מודאג במיוחד מהתחרות מצד אינטל, בניגוד לחלק מהמשקיעים אז. הוא אמר אז כי "אינטל נמצאת דור-דור וחצי מאחורינו. התחרות שלנו מבוצעת על ביצועים. אנחנו פשוט יותר טובים, ורק בצורה זאת נוכל להוביל". באותה תקופה הצטרפה למלאנוקס שלומית וייס, לשעבר בכירה באינטל, לתפקיד סמנכ"לית בכירה לפיתוח שבבים. בכל מקרה, ערוצי השיווק של אינטל מסוגלים למנף את מוצרי מלאנוקס למכירות גבוהות יותר.

בשנים האחרונות נרשמה מגמת קונסולידציה ברורה בתעשייה שהחברה פועלת בה ובתשובה לשאלה האם היו ניסיונות לרכוש את מלאנוקס, השיב וולדמן כי בתעשייה "כולם מדברים עם כולם". לאורך השנים היו ההערכות שוולדמן מעדיף לשמר את החברה כעצמאית ולפתח אותה שלא על מנת למכור אותה.

לפני כשלושה חודשים החל בנק אוף אמריקה לסקר את מניית מלאנוקס בהמלצה חיובית. כלכלני הבנק כתבו בנושא הקונסולידציה בתעשייה, שמשנת 2000 היו מיזוגים בהיקף כולל של יותר מ-500 מיליארד דולר, 70% מהם התבצעו מאז שנת 2010. "אנחנו חושבים שמלאנוקס יכולה ליהנות מהמשך מגמת הקונסולידציה", נכתב בהמלצה. "להערכתנו, מלאנוקס יכולה להיות מועמדת אטרקטיבית (לרכישה), לאור העובדה שאינה גדולה בשווי השוק, לאור החשיפה שלה לשוק הדאטה סנטר ולאור פרופיל הצמיחה במכירות". מלאנוקס הייתה גם היא חלק ממגמת המיזוגים, כשרכשה כאמור את איזיצ'יפ הישראלית תמורת יותר מ-800 מיליון דולר.

המניה זינקה ב-2018, אך עדיין רחוקה מהשיא

תהליך המכירה של מלאנוקס, שבמסגרתו שכרה בנקי השקעות והחלה להיות אקטיבית במכירת החברה, החל לאחר שהקרן האקטיביסטית סטארבורד הפכה לבעלת עניין במלאנוקס ודרשה לבצע שינויים בדירקטוריון. סטארבורד טענה שבעבר פנתה מארוול וביקשה לרכוש את מלאנוקס, אך נהדפה; מארוול רכשה לבסוף את המתחרה Cavium תמורת 6 מיליארד דולר. הקרן טענה גם כי מלאנוקס לא יעילה מבחינה תפעולית.

לאחר מאבק של מספר חודשים בין הנהלת מלאנוקס לסטארבורד, שבהם עלתה המניה מרמות של כ-52 דולר לכ-85 דולר, נחתם הסכם פשרה בין הצדדים והוחלפו מספר דירקטורים. ההסכם הוביל לירידה במחיר המניה משום שהמשקיעים העריכו שלא צפויה הצפת ערך מיידית. אלא שבסוף השנה שעברה פורסם ב-CNBC שמלאנוקס שכרה בנק השקעות לקראת אפשרות למכירתה, וציינו את חברת Xilinx כרוכשת אפשרית.

בסך הכול זינקה מניית מלאנוקס ב-43% במהלך 2018, אך נחלשה ב-12% מתחילת 2019. כיום נסחרת החברה בנאסד"ק בשווי 4.4 מיליארד דולר. במהלך השנה שעברה רשמה המניה שיא של מספר שנים, אך היא עדיין רחוקה מהשיא שנרשם בשנת 2012 -כ-120 דולר, ומהשיא של 2018, כ-97 דולר.

מלאנוקס צפויה לפרסם הלילה את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2018. לפי תחזית החברה, 2018 תסתיים עם הכנסות של 1.079-1.089 מיליארד דולר, צמיחה של 26%-25% לעומת 2017, שלא הייתה שנת צמיחה במלאנוקס. בכנס שנערך לאחרונה אמר וולדמן כי "2019 תהיה שנה טובה", עם צמיחה בשיעור "בריא" דו-ספרתי. וולדמן אמר שלחברה יש כיום צבר הזמנות מצוין והראות קדימה (visibility) גבוהה מתמיד.

הרכישה שווה לוולדמן כ-200 מיליון דולר

המרוויחים הגדולים ממכירת מלאנוקס צפויים להיות קרן סטארבורד ועוד מספר גופים מוסדיים שהם בעלי המניות הגדולים בחברה. קרן סטארבורד, שכבר מכרה חלק מההחזקה שלה לאחר הסכם הפשרה, מחזיקה בכ-8.3% ממניות החברה בשווי נוכחי של כ-363 מיליון דולר, ובשווי מוערך של כ-480 מיליון דולר במסגרת עסקה בשווי 6-5.5 מיליארד דולר. הקרן נכנסה להשקעה במלאנוקס במחירי מניה של 51-44 דולר, כך שהיא תשלים סיבוב השקעה מוצלח במלאנוקס במקרה של מכירה. המייסד והמנכ"ל איל וולדמן מחזיק ב-3.4% ממניות מלאנוקס בשווי נוכחי של כ-149 מיליון דולר, ובעסקה בשווי המסתמן, היקף ההחזקה שלו הוא בשווי כ204-187 מיליון דולר.

בעלי מניות גדולים אחרים הם Capital Research מארה"ב עם החזקה של 4.7% בחברה, ואחריו כלל ביטוח - הגוף הישראלי בעל ההחזקה הגדולה ביותר במלאנוקס, עם 4%, כלומר שווי החזקה של 240-220 מיליון דולר במכירה בשווי המסתמן. לחברת הטכנולוגיה האמריקאית אורקל יש כ-4.1% ממניות מלאנוקס; אורקל השקיעה לראשונה במלאנוקס באוקטובר 2010, כשרכשה כ-10% ממניות החברה בעסקאות בשוק הפתוח, בהיקף מצטבר של כ-40 מיליון דולר ובטווח מחירים של 21.5-19.7 דולר למניית מלאנוקס. בשנה שעברה מכרה כמעט מחצית מהמניות שבהן החזיקה תמורת כ-104 מיליון דולר.