פייסבוק מפסיקה פעילות אפליקציה ל-iOS שעקבה אחרי מידע אישי של נערים תמורת 20 דולר לחודש

אמש חשף אתר טק-קראנץ' כי אפליקציית Facebook Research אספה מידע על משתמשים בגילאי 13 עד 35, כאשר קיבלה גישה כמעט מוחלטת לדאטה שעל מכשירי הטלפון שלהם • פייסבוק הודיעה כי תפסיק את פעילותה של האפליקציה ל-iOS • החברה: "פחות מ-5% מהמשתתפים היו נערים"

מי שומר על המידע של משתמשי פייסבוק? שאלה טובה / צילום: shutterstock
מי שומר על המידע של משתמשי פייסבוק? שאלה טובה / צילום: shutterstock

פייסבוק הודיעה היום (ד') כי תפסיק את פעולתה של אפליקציה עבור iOS שאספה מידע על משתמשים, בתמורה לתשלום חודשי של עד 20 דולר בדמות גיפטקארד דיגיטלי, והפרה את כלליה של אפל עבור מפתחים. האפליקציה, Facebook Research, אספה מידע על משתמשים בגילאי 13 עד 35, כאשר קיבלה גישה כמעט מוחלטת לדאטה שעל מכשירי הטלפון שלהם, הכולל גישה להודעות אישיות ומיילים, פעילות וחיפושים ברשת, נתונים על מיקום, פעילות באפליקציות שהותקנו על המכשיר ועוד. האפליקציה תמשיך להיות זמינה להורדה במכשירי אנדרואיד.

אמש חשף אתר טק-קראנץ' את דרך הפעולה של האפליקציה, ששלחה לפייסבוק את המידע שאספה למטרות מחקר שוק. האפליקציה פעלה משנת 2016, והגישה אליה לא הייתה דרך חנות האפליקציות של אפל אלא דרך שלושה שירותים לבחינת אפליקציות בשלב הבטא: BetaBound, uTest ו-Applause. פייסבוק גם התחמקה מהבחינה שאפל מעבירה אפליקציות ל-iOS, ע"י שימוש במערכת שאפל מאשרת שימוש בה רק עבור אפליקציות פנימיות לעובדי חברות.

עוד נחשף בטק-קראנץ' כי מודעות שמחפשות בני נוער בגילאים 13-17 ל"מחקר בתשלום הנוגע לרשתות חברתיות" פורסמו בסנפצ'ט ואינסטגרם, במטרה למשוך בני נוער להשתמש באפליקציה.

פייסבוק הגיבה לדיווח בתחילה בטענה שהאפליקציה לא מפרה את הכללים של אפל, אך שבע שעות לאחר הפרסום, הודיעה כי תפסיק את פעילותה של האפליקציה ל-iOS. אפל לא הגיבה לדברים, ולא ברור אם פייסבוק הסירה את האפליקציה באופן התנדבותי בעקבות הדיווח, או שאפל ביקשה ממנה להסיר אותה.

פייסבוק גם אמרה לטק-קראנץ' כי "כמו חברות רבות, אנחנו מזמינים אנשים להשתתף במחקר שעוזר לנו לזהות דברים שנוכל להשתפר בהם. מטרת המחקר היא לעזור לפייסבוק להבין איך אנשים משתמשים בטלפון שלהם, וסיפקנו מידע נרחב על סוג הדאטה שנאסף. אנחנו לא משתפים את המידע שנאסף עם אחרים, ואנשים יכולים להפסיק את השתתפותם בכל שלב".

בהמשך החברה פרסמה הצהרה חריפה יותר לפיה "למרות הדיווחים, לא היה דבר סודי בתכנית המחקר, היא לא 'ריגלה' אחרי משתמשים מאחר שכל המשתמשים שנרשמו אליה עברו תהליך ברור שמבקש את רשותם, ושילמו להם עבור ההשתתפות. פחות מ-5% מהמשתתפים היו נערים, ובמקרה של כולם ההורים שלהם חתמו על טופס שמאשר את ההשתתפות".

בקיץ, פייסבוק הסירה מחנות האפליקציות של אפל את אפליקציית אונבו פרוטקט, אפליקציה ישראלית שנרכשה ע"י פייסבוק ב-2013, שהפרה גם היא את מדיניות החברה. אונבו סיפקה למשתמשים שירות VPN בחינם אך במקביל אספה דאטה רב על השימושים של משתמשים במכשיר שלהם, ולפי דיווחים פייסבוק התבססה על אותו דאטה בהחלטות עסקיות הנגעו לרכישות ופיתוח פיצ'רים חדשים. גם במקרה של אונבו, האפליקציה עדיין זמינה למשתמשי אנדרואיד.