המספרים מאחורי ההצעות לרכישת קואופ נחשפים; רמי לוי וזול ובגדול המובילים

ההצעה הגבוהה ביותר היא של רמי לוי - 163 מיליון שקל - שהביע נכונות לרכוש את הרשת כולה, לעומת 136 מיליון שקל שהציעה רשת זול ובגדול • שתי הרשתות יידרשו לעבור בדיקה מעמיקה מטעם הרשות לתחרות • רשת ויקטורי הציעה את ההצעה הנמוכה ביותר

קואופ שופ / צילום: אביבה גנצר
קואופ שופ / צילום: אביבה גנצר

נאמני רשת קואופ הקורסת מסמנים את רמי לוי ואת זול ובגדול כמועמדים מובילים לרכישת הרשת, על אף הדרישה לבדיקה מעמיקה מטעם הרשות לתחרות - כך עולה מהדוח שהוגש היום (ד') לבית המשפט וחושף את ההצעות שהגישו רשתות הקמעונאות עבור רשת קואופ שנקלעה בחודשים האחרונים להקפאת הליכים עם חובות בגובה 200 מיליון שקל. 

הפער בין ההצעה הגבוהה ביותר של רמי לוי לבין ההצעה הנמוכה ביותר של רשת ויקטורי עומד על סך של כ-45 מיליון שקל (זאת לאחר תוספת השקלולים להצעת ויקטורי הנמוכה ב-60 מיליון שקל לעומת ההצעה הגבוהה ביותר).

כאמור, ההצעה הגבוהה ביותר היא של רמי לוי, שאחרי מקצה שיפורים הסתכמה בכ-163 מיליון שקל במזומן עבור הרשת כולה. לוי הביע נכונות לשמור על זכויות העובדים ואף ניהל מגעים לטובת חתימה על הסכם קיבוצי. הפתרון שמציע לוי עבור 12 אלף בעלי המניות באגודה הוא חברות במועדון הלקוחות של הרשת שבבעלותו למשך 3 שנים ללא עלות. על-פי הנאמנים, במקרה של לוי נדרשת בדיקה מעמיקה מול הרשות לתחרות (לשעבר הגבלים עסקיים). עמדתו של לוי בהקשר זה היא שבמקרה שיידרש לוותר על יותר מ-20% מהסניפים - ההצעה מבוטלת. 

ההצעה השנייה בגובהה היא זו של רשת זול ובגדול של אבי יוחנן, שהסתכמה בסכום של כ-136 מיליון שקל. במסגרת הגשת ההצעות אפשרו הנאמנים למציעים לוותר על עד 3 סניפים מתוך 42 הסניפים של הרשת. ואולם הנאמנים - עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב - מבקשים להבטיח גם את עתידם של הסניפים שיימכרו במסגרת העסקה עם אחת המציעות, ועל כן דרשו מרמי לוי ומזול ובגדול התחייבות לספק סחורה לסניפים הללו בתנאים המסחריים שלהם, עד שתאושר רוכשת אחרת לפעילות סניפים אלה.

ברשת זול ובגדול ביקשו להחריג שני סניפים, כך שההצעה מתייחסת למעשה ל-40 סניפים. במקביל, הוסכם כי שני הסניפים הללו יימכרו לצד שלישי בתמורה ל-7 מיליון שקל, וכי זול ובגדול תכבד תווי קנייה שנמצאים כיום בידי צרכנים בסך של 10 מיליון. התמורה המשוקללת לנושים בהצעה של זול ובגדול עומדת על כ-153 מיליון שקל.

בדומה ללוי, גם זול ובגדול במגעים לחתימת הסכם קיבוצי מול העובדים. הפתרון שמציעה זול ובגדול לחברי האגודה הוא חברות מועדון למשך שנה שמקנה 4% הנחה ברכישה. גם במקרה של זול ובגדול נדרשת בדיקה מעמיקה של הרשות לתחרות, וגם הם, בדומה ללוי, הציבו הגבלות להחלטת הממונה: אם יוחרגו 15% מסניפי הרשת, לא כולל ירושלים, או שני סניפים ומעלה בעיר ירושלים - ההצעה מבוטלת.

יעניקו הנחות לבעלי המניות באגודה 

בנוסף, הונחו על השולחן 3 הצעות נוספות שאינן דורשות בדיקה מעמיקה של הרשות, אלא מאפשרות בדיקה קצרה בלבד. כך, רשת מחסני השוק בניהולו של שלום נעמן הציעה הצעה בגובה של כ-118 מיליון שקל, עם 3.5 מיליון נוספים עבור המרחב הכפרי, תוך שהיא מחריגה 3 סניפים. כמו זול ובגדול, גם מחסני השוק תכבד תווים בהיקף של 10 מיליון שקל, ויחד עם התמורה מהסניפים האחרים שיוחרגו - התמורה המשוקללת עבור הנושים תעמוד על 138.8 מיליון שקל. הרשת תעניק הנחה של 5% לבעלי המניות באגודה, ללא הגבלת זמן. גם מחסני השוק מנהלת מגעים עם העובדים.

שתי המציעות הנוספות הן ויקטורי ופרשמרקט. רשת פרשמרקט הציעה סכום של 121 מיליון שקל עבור 39 סניפים, עם החרגה של שלושה, והנחה של 3% לבעלי מניות באגודה לתקופה של חצי שנה בלבד. לפי שעה, היא אינה מנהלת מגעים עם העובדים, אך הביעה נכונות עקרונית לשמור על זכויותיהם - תנאי "בעל חשיבות גבוהה" מבחינת הנאמנים למכירת הרשת. ההצעה המשוקללת עומדת על 133 מיליון שקל, ולא תדרוש בדיקה מעמיקה מצד הרשות.

המציעה החמישית היא כאמור ויקטורי, שבראשה עומד אייל רביד, שהגיש רק לפני ימים ספורים דרישה לבית המשפט לחשוף את ההצעות שכל רשת הגישה. הצעתו של רביד מסתכמת ב-101 מיליון שקל במזומן, והיא כוללת 40 סניפים וכיבוד תווי קנייה. גם כאן מוצעת הנחה לבעלי מניות באגודה בגובה של 4%, בכפוף לחברות במועדון של הרשת. בסך-הכול, בהצעה של ויקטורי מדובר בתמורה לנושים של 118 מיליון שקל. על-פי דוח הנאמנים, רביד לא מנהל מגעים לחתימה על הסכם קיבוצי מול העובדים.

פרמשרקט רוצה את הערבות בחזרה 

בתוך כך, הנאמנים גם מבקשים מבית המשפט שככל שבמהלך תקופת הביניים יידרש לחברה מימון חיצוני לצורך פעילותה השוטפת, המציעה הזוכה תעמיד לקואופ מימון ביניים ותישא בעלויות אלה. זאת, לטענתם, על-מנת "להקל במקרה של עיכוב באישור ההצעה הזוכה על-ידי הממונה". מימון זה דורש את אישור הממונה.

עוד מתברר במסגרת הדוח שהגישו הנאמנים כי פרשמרקט פנתה אליהם בבקשה לקבל בחזרה את הערבות שניתנה על-ידה, לאור הערכתם כי הצעתם אינה זוכה, אך לפי שעה הנאמנים סירבו לבקשה.

דיון נוסף בבית המשפט נקבע ל-4 בפברואר, כשעד אז אמורות המציעות להתקדם במשא-ומתן מול ועד העובדים לטובת חתימה על הסכם קיבוצי.